Startup Týdne #32: MioWeb, alternativa, jak si vytvořit vlastní prodejní stránky

„Nemáme nic proti programovaným webům, ne vždy je to však ta nejvhodnější volba pro zákazníka. Proto nabízíme alternativu,“ říká Viktor Šabacký ze startupu MioWeb, který nabízí nástroj na tvorbu prodejních webů bez nutnosti programování. 

Aktuálně má kolem čtyř tisíc zákazníků a ve svém podnikání se zaměřením na Českou republiku a Slovensko je ziskový. Zatím je taky bez investora a Šabacký říká, že více než peníze momentálně potřebují kontakty v zahraničí, aby jim pomohly s expanzí.

 

MiowebVedení startupu: Martin Dolenský (tvůrce a hlavní vývojář); Viktor Šabacký (marketing, prodej); David Kirš (vize, směřování)

Investor: Vlastní zdroje

Konkurence: v ČR jednoduché klikací nástroje, v zahraničí zejména OptimizePress.com

Založeno: 2014

Vysvětlete (jednou větou), co MioWeb dělá.

MioWeb je nástroj na tvorbu moderních responzivních webových stránek běžící na WordPressu, který svým uživatelům umožňuje vytvořit si vlastní prodejní web bez programátora, navíc jednoduchou a hravou formou.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Záleží, jak která konkurence. V našem segmentu jsme v ČR zatím skoro sami (nebo o konkurenci nevíme).

Naše vize je pomáhat jednotlivcům a menším firmám v úspěchu na internetu. MioWeb není jen nástroj na vytváření statických webů. Myšlenka MioWebu je pomáhat budovat webové stránky, které budou pro svého majitele úspěšným obchodním a komunikačním kanálem s jeho zákazníky.

Jako nepřímou konkurenci vnímáme z jedné strany jednoduché nástroje, které nabízí „webové stránky zdarma“. Oproti nim má MioWeb spoustu pokročilých funkcí a možností individualizace webu, které jsou často důvodem, proč lidé právě tyto nejjednodušší nástroje opouštějí.

Na druhé straně jsou to weby programované na míru, které jsou často zbytečně drahé a předimenzované. Navíc se jejich noví majitelé často stávají rukojmími jejich tvůrců, co se týká časové flexibility změn, nebo i ceny za jednotlivé změny v čase.

Nemáme nic proti programovaným webům, ne vždy je to však ta nejvhodnější volba pro zákazníka. Proto nabízíme alternativu.

Díky tomu, že je MioWeb postavený na WordPressu, lze cokoliv potřebného doplnit ať už formou plug-inu, nebo nakonec i doprogramování. Stačí oslovit jakéhokoliv WordPress programátora. Máte-li naopak web programovaný na míru a jeho tvůrce odmítne práci dodělat, nebo prostě přestane spolupracovat, většinou je web na odpis, protože málokdo je takový masochista, aby se babral v cizím kódu.

MioWeb Viktor Šabacký

Viktor Šabacký

Na kterých trzích působíte? Jen v České republice nebo také v zahraničí?

V současné době působíme v České republice a na Slovensku.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

MioWeb je v podstatě interní startup, který měl uspokojit potřebu rychlého vytváření funkčních prodejních webů v tehdejší Firmě 2.0 (před nedávnem nahrazenou nynější SmartSelling)

Na začátku jsme k tvorbě webů využívali různé externí nástroje a všechny weby tvořil a spravoval na WordPressu v podstatě jeden člověk – Martin Dolenský, pozdější autor MioWebu.

Problém s externími nástroji byl ve složitosti přizpůsobení speciálním funkcím, které jsme často vymýšleli. Proto vznikla první jednoduchá verze MioWebu ještě bez vizuálního editoru. Byl to jen jakýsi surový web, na kterém jsme byli schopni relativně rychle vytvářet nové weby a snadno ho přizpůsobovat našim potřebam. Samozřejmě bylo vždy potřeba nakreslit design, ten nakódovat a nasadit.

Webů ale rychle přibývalo a pro Martina bylo čím dál náročnější je všechny spravovat. Navíc ho to ani nebavilo. Proto se rozhodl vytvořit novou verzi MioWebu, tentokrát již s intuitivním editorem stránek, který zvládne obsluhovat i laik. Editor zároveň obsahoval všechny pokročilé funkce, které na českém internetu zatím nebyly moc běžné tak, že se pomocí něj daly snadno na web vkládat prodejní formuláře, formuláře na sběr kontaktů, vytvářet prodejní kampaně, členské sekce a mnoho dalšího, co jsme v té době potřebovali, abychom mohli svoje (především online) produkty prodávat na internetu.

Martin MioWeb vyvíjel asi rok ve svém volném čase a potom ho představil ve firmě. Všichni jsme byli nadšení :) Od té doby nám na něm běží všechny weby, které si snadno tvoří a editují přímo markeťáci v horizontu několika hodin až dní.
Pak už stačilo ukázat MioWeb našim klientům, kteří limitovaný počet kusů v předprodeji rozebrali během pár hodin ;)

Kolik máte zákazníků?

Aktuálně kolem 4 000.

Team MioWeb

Team MioWeb

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Tržby rostou, ale většinu peněz reinvestujeme do vývoje a marketingu.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Během měsíce chceme představit nový jednoduchý eshop modul, který našim klientům ještě více usnadní online prodej.

Také teď usilovně pracujeme na vylepšení editoru stránek tak, aby byla tvorba ještě intuitivnější a rychlejší a vznikalo mnohem více krásných webů. Docílíme toho díky nové možnosti vytvářet stránky pomocí již předpřipravených bloků obsahu. Nadále běží tvorba nových šablon stránek a webů, které chceme více zaměřit na jednotlivé obory.

V neposlední řadě jsme se začali zaměřovat na spolupráci s grafiky a agenturami, které by vytvářely svým klientům weby na MioWebu. Usnadnili by si tak jejich tvorbu a poskytli svým klientům kvalitní nástroj, jehož vývoj by nemuseli sami udržovat a financovat.

No a taky hledáme partnery pro zahraniční expanzi.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Nemáme. Projekt si na svůj provoz v ČR a SR vydělá, ale je pravda, že s expanzí do zahraničí ji možná budeme potřebovat. To, co momentálně potřebujeme více než peníze, jsou kontakty v zahraničí. Schopné lidi, kteří by dokázali MioWeb vzít a postarat se komplet o jeho prodej v cizině.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte taky pobočky v zahraničí?

V MioWeb týmu je cca 6 lidí, ale ne všichni jsou na plný úvazek. Jsme z různých koutů ČR – fungujeme na dálku a minimálně jednou měsíčně se sjíždíme a občas spolu strávíme i několik dní. To bývá celkem intenzivní zážitek ;)

Plánujete expanzi?

Ano. Máme zatím signály, že MioWeb v mnohém předčí našeho nejbližšího konkurenta OptimizePress.com, takže naše sebevědomí je celkem vysoké ;)

Nemáme se zahraničním prodejem ale žádnou zkušenost a to je právě důvod, proč jsme se rozhodli jít do Jihomoravského inovačního centra a programu Master. Zatím se to jeví jako skvělé rozhodnutí. Lidé z JICu vědí, co dělají a jejich tým má konexe do zahraničí, takže si rádi necháme pomoct.

Aktuálně hledáme sebevědomé podnikavé lidi, kteří jsou jednou nohou v ČR, ale zároveň pocházejí, nebo třeba částečně žijí v některé ze zemí, jakou je Německo, Polsko a další země bývalého východního bloku, ale i anglicky mluvících zemí, Latinské Ameriky. Na začátku by byli s námi v Brně, aby nasáli to, co děláme, a potom bychom je vypustili s naší produktem a podnikatelským plánem do světa ;)

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Plánujeme se ještě více zaměřit na konkrétní potřeby konkrétních cílových skupin a předchystat jim MioWeb ještě více na míru. A taky ho zjednodušit za současného zachování jeho funkcí, což se může zdát jako protimluv ;) Chceme naše klienty mnohem více vzdělávat v tom, jak postavit kvalitní prodejní web.

V ČR bychom rádi minimálně zdvacetinásobili počet uživatelů a zároveň dostali MioWeb na zahraniční trhy.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Zatím o žádné takové situaci nevíme. A doufáme, že jen tak nepřijde, i když víme, že chybami se člověk učí ;)

Diskuze k článku