Startup Týdne #27: Geneea, inteligentní analyzátor velkých textů

Startup Geneea dokáže jednoduše analyzovat obrovské množství textů, ať už pro sociální média, klasická média, blogy, maily, nebo třeba customer service. Jako svou hlavní konkurenční výhodu vidí možnost model rychle přizpůsobit jednotlivým zákazníkům.

Zatím působí jen v Česku, na Slovensku a ve Spojených státech, expanzi už ale plánuje i do dalších zemí. Z tohoto důvodu Geneea hledá i investora. „Mezi firmami zabývajícími se textovou analytikou se v rámci regionu po pěti letech vidíme na špičce. Ve světovém měřítku máme za cíl být mezi desítkou nejlepších,“ věří si Petr Hamerník. Ten taky odpovídal na dotazy Těch Internetů.

Geneea logoVedení startupu: Jiří Hana, Petr Hamerník, Tomáš Nowak (co-owners)

Investor: není

Konkurence: IBM, Lexalytics. Aylien. Záleží na jazyce a konkrétních aplikacích.

Založeno: 2014

Vysvětlete (jednou větou), co Geneea dělá.

Náš software analyzuje velká, jinak obtížně zpracovatelná množství textů a nachází v nich důležité informace (jazyk, téma či nálada zprávy, názvy produktů, firem, jména lidí, apod.), na jejichž základě pak může texty roztřídit, a pomoci tak firmám například zefektivnit práci helpdesku. Spektrum jeho využití je ale pochopitelně mnohem širší.

Petr Hamerník

Petr Hamerník

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Například máme nejlepší podporu češtiny na světě (úsměv). Další naší silnou stránkou je rychlost, s jakou jsme schopni přizpůsobit náš model pro každého zákazníka, jeho konkrétní doménu nebo přidat podporu pro nový jazyk.

Na kterých trzích působíte? Jen v České republice, nebo také v zahraničí?

Jako česká firma jsme samozřejmě začínali tady v České republice. Letos jsme ale zahájili expanzi do zahraničí. Máme první zákazníky ve Spojených státech a dalších zemích.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Jirka se věnoval počítačovému zpracování jazyka na Univerzitě Karlově. Frustrovalo ho, že zatímco na matfyzu se dělá výzkum na světové úrovni, většina výsledků jde do šuplíku a v praxi je textová analytika pro češtinu téměř nedostupná.

Analýza Geneea, kde se pohyboval Švejk

Kolik máte zákazníků?

V současné době je to okolo deseti firem, které využívají náš produkt formou předplatného. Za služby platí na měsíční bázi. Kromě toho ale děláme také jednorázové projekty, ať už jde o analýzu e-mailů marketingové společnosti nebo nálady uživatelů vůči určitému tématu na internetu. Takových zákazníků bychom pak mohli jmenovat desítky.

Jaké jsou vaše tržby/prodeje/zisky a jakým tempem rostou?

Letos jsme se překlopili do stavu, kdy máme vyrovnané cash flow. Měsíční náklady kryjeme z velké části příjmy od pravidelně platících zákazníků a zbytek nám dorovnávají jednorázové projekty. Každý měsíc rostou tržby o desítky procent.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

V blízké budoucnosti se chceme zaměřit na podporu pro další jazyky. Nejdříve rozšíříme nabídku o polštinu, ale v plánu jsou i ostatní “východní” jazyky Evropské unie. Naším cílem je být expertem pro tento region a vedle toho nabízet hlavní světové jazyky.

Také máme v úmyslu otevřít některé neveřejné funkce naší platformy. Zejména možnost natrénovat si jednoduše vlastní model. Podobně jako se učí gmail rozlišovat e-maily, které představují pro vás konkrétně spam, tak i naše textová analytika pak rozpozná například v zákaznické zpětné vazbě zmínky o vašich produktech, konkurenčních firmách a podobně.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Investice za sebou zatím žádné nemáme a první rok jsme firmu financovali úplně sami. Rosteme organicky, ale investora začínáme aktivně hledat. Hlavně kvůli akceleraci růstu zahrnující výše zmíněný vývoj nových jazyků a expanzi prodeje.

Geneea team

Geneea team

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte taky pobočky v zahraničí?

Tým máme pouze v Praze a v tuto chvíli je nás devět. Jsme ale flexibilní a nebráníme se tomu, aby v budoucnu někteří členové týmu pracovali na dálku. Naopak bychom to uvítali jako způsob, jak si najít cestu na další zahraniční trhy.

Plánujete expanzi?

Určitě ano. A aktivně na tom pracujeme. Už kvůli vstupu na zahraniční trhy plánujeme rozšířit řady našich programátorů. Právě jsme začali projekt automatického generování novinových zpráv o fotbalových zápasech v rámci grantu od firmy Google. Nabídku týkající se helpdesků plánujeme rozšířit o chatboty.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Mezi firmami zabývajícími se textovou analytikou se v rámci regionu po pěti letech vidíme na špičce. Ve světovém měřítku máme za cíl být mezi desítkou nejlepších.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Takových asi byla celá řada. Samozřejmě při pohledu zpět je to vždy jasné :-).Tak jako mnoho startupů před námi, i my jsme občas chybovali v hlídání cashflow. A asi jsme velmi brzy měli více lidí, než jsme v dané fázi měli mít. To už je ale naštěstí všechno za námi.

Jiří Hana a Tomáš Nowak

Jiří Hana a Tomáš Nowak

Diskuze k článku