Startup týdne #20: Faceholiday chce změnit globální cestovní průmysl

Půl milionu korun získal startup ještě ve chvíli, kdy byl jen na papíře. A momentálně se nachází v investiční nabídce stanovené na pěti milionech eur. Působí na trzích od Česka přes Rusko až po Japonsko a plánuje několik kol další expanze. Faceholiday chce udělat díru ve světě.

Faceholiday je česká sociální síť spojující cestovatele s místními obyvateli. A plány má opravdu velké, za pět let se vidí jako významný lídr v globálním cestovním ruchu. „Je v plenkách a uděláme v něm velké věci,“ věří si Robert Pierug, CEO a zakladatel startupu. Ten taky odpovídal na otázky Těch internetů.

Faceholiday logoVedení startupu: Robert Artur Pierug – CEO, Júlia Zajacová, Elena Grant

Investor: Ondřej Kavka

Konkurence: Tripadvisor, Invia

Založeno: 2012

Vysvětlete (jednou větou), co Faceholiday dělá.

Spojuje cestovatele s místními obyvateli.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

V přímé komunikaci – nejlepší doporučení na světě. V obsahu, který nevytváří společnost, ale cestovatel/uživatel. Z pozice cestovní agentury finančně podporujeme cestovatele, kteří jezdí s námi – vrátíme jim zpět peníze z ceny zájezdu.

Robert Pierug

Robert Pierug

Na kterých trzích působíte? Jen v České republice nebo také v zahraničí?

Česká republika, Polsko, Slovensko, Rusko, Japonsko, Vietnam.

Jak vznikl nápad podnikat v oboru cestování a sociálních sítí?

Byli jsme první v ČR, kteří v roce 2008 začali prodávat marketingové řešení na sociálních sítích. Chtěli jsme na trhu vytvořit vlastní produkt, který bude přínosem pro lidi a jeho inovativní existence bude pozitivně ovlivňovat planetu. Vybral jsem cestovní průmysl, protože cestování lidi obohacuje a vidím v něm prostor pro inovaci. Je ještě v plenkách a uděláme v něm velké věci.

Kolik máte zákazníků?

V oblasti reklamy – Exim tours, Cestuj.cz, CZC a další. Letos jsme začali odbavovat i cestovatele převážně do Egypta a Turecka v počtu desítek prodaných. V sezóně to budou stovky až tisíce pro první rok.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Letos jsme chtěli udělat proof of concept a rosteme o 40 procent.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Vše investujeme do produktu pro lidi. Získání významného market share.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Máme za sebou angel investici, prvních 500 000 korun jsme dostali za nápad na papíře. Následné investice jsem financoval já z vlastních zdrojů. Momentálně se nacházíme v investiční nabídce, kterou jsme zvýšili z dvou milionů eur na pět milionů eur. Přijímáme strategické i finanční investory.

Faceholiday tým

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte taky pobočky v zahraničí?

Core tým sídlí v Praze, následně otevíráme zastoupení v zahraničí.

Plánujete expanzi?

Plánujeme několik kol pro expanzi. První kolo je Evropa společně s asijskými trhy, další USA a Čína. Pro Čínu hledáme vhodné partnery již teď, chystáme se tam na miliardové obchody.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Jako významného leadra cestovního průmyslu. Z pohledu uživatele jako „Kompas po cestě za dobrodružstvím“.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Těžkých situací bylo více a věřím, že ještě přijdou. Člověka a jeho reakce poznáte až v kritické situaci.

První, když jsme nasadili na projekt core programátora, který dělal více projektů a když jsme nestíhali termíny, dozvěděl jsem se, že nechce spolupracovat s dalšími vývojáři.

Druhá, i když vidíte dál než ostatní, moc nepoužívat future selling v podobě slibů. Většinou se výsledky objeví se zpožděním a některé členy týmu to může demotivovat až do takové úrovně, že přestanou věřit a tou cestou neprojdou. Doporučuji nikdy to nevzdat, protože každý úspěch či neúspěch vychází od Vás a kdykoliv si můžete vytvořit svou novou vlastní nebo firemní realitu.

Diskuze k článku