Startup týdne #18: SuperSoused hojí nesnáze v domácnosti

Kdo z nás by nechtěl bydlet vedle super souseda? Domácích kutilů, řemeslníků nebo třeba zahrádkářů je v České republice požehnaně, ale tak nějak nejsou po ruce a nemusí na ně být nutně spoleh. Jenže velkým firmám v oboru se kvůli drobným opravám a úpravám neoplatí za vámi vyjíždět.

To si uvědomil tým startupu SuperSoused.cz. Z pozice nestranného prostředníka propojuje domácí kutily a řemeslníky s lidmi v nesnázích v domácnosti. Staví přitom na transparentnosti a žádné hodnocení nemaže. Ať už pozitivní či negativní.

supersoused logoVedení startupu: Lukáš Novák, spoluzakladatel a investor; Lívia Palásthyová, spoluzakladatelka

Investor: vlastní prostředky

Konkurence: katalogy, klasické poptávkové systémy, firmy a agentury poskytující služby pro domácnosti, „hodinoví manželé“

Založeno: 09/2015

Za necelý rok služby startupu využilo více než 5 tisíc lidí a své dovednosti nabízí celkově 1 400 super sousedů. Ti jsou dostupní zatím jen v Praze a Brně, v nejbližších dnech taky v Bratislavě. S pomocí investora, kterého zatím startup hledá, se pak chystá i do dalších zemí.

Zakázky jsou vyplaceny až po odvedení práce. „Nedojde tak k tomu, že by zákazník za provedenou práci nezaplatil nebo že by naopak řemeslník odešel se zálohou, jako se děje při přímých dohodách,“ vysvětluje Lukáš Novák, spoluzakladatel a investor, který taky odpovídal na otázky Těch Internetů.

Vysvětlete (jednou větou), co SuperSoused.cz dělá.

Spojujeme lidi – šikovné domácí kutily a řemeslníky s těmi, kteří potřebují vyřešit nesnáze v domácnosti a vylepšit svoje bydlení.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Lukáš Novák

Lukáš Novák

Jsme v pozici nestranného prostředníka. Takže pokud u nás najdete hodnocení Super Souseda, ať už pozitivní nebo negativní, vždy je přesně takové, jaké ho zadal zákazník. Žádná hodnocení neodstraňujeme nebo neskrýváme. Pokud jsou zákazníci s některým Super Sousedem nespokojení, nemůže už skrze nás dál poskytovat svoje služby.

Zároveň dáváme oběma stranám – našim Super Sousedům i zákazníkům – záruky. Zakázky jsou pojištěné, peníze na jejich realizaci posílá zákazník nám a my Super Souseda vyplatíme až tehdy, když je práce hotová a zákazník je spokojený. Nedojde tak k tomu, že by zákazník za provedenou práci nezaplatil nebo že by naopak řemeslník odešel se zálohou, jako se děje při přímých dohodách. Pro případy, kdy je zákazník s provedenou prací nespokojený, máme institut Ombudsmana. Ten se problému ujme, zakázku zhodnotí a navrhne oběma stranám řešení.

Na kterých trzích působíte? Jen v České republice nebo také v zahraničí?

Služby našich Super Sousedů můžete využít v Praze a Brně a v nejbližších dnech i v Bratislavě. Slovensko je pro nás přirozeným prostředím pro expanzi, Bratislava je totiž domovem poloviny našeho týmu.

Jak vznikl nápad v tomhle oboru podnikat?

Pokud jste rekonstruovali dům nebo byt, určitě jste se setkali s množstvím firem a řemeslníků. A jejich služby a přístup jste si nejspíš představovali jinak. A my taky.

Zároveň jsme narazili na problém, pokud jsme potřebovali něco připevnit, opravit kapající kohoutek, odstranit plevel ze zámkové dlažby nebo smontovat nový stůl a židle. Na menší práce a opravy se totiž firmám nevyplatilo reagovat, a když člověk vybíral na internetu z anonymních řemeslníků, musel se spoléhat na štěstí.

Proto SuperSoused.cz zastřešuje širokou škálu služeb, od drobných pomocných prací, úklidu, pomoci na zahrádce a kolem domu, až po řemeslné práce a stavební úpravy. Mezi našimi Super Sousedy jsou šikovní kutilové, řemeslníci, ale i firmy. Nabídky dávají jen na zakázky, které je zajímají. Zároveň dohlížíme na to, aby cena, kterou nabízí, byla konečná. Zákazníka tak nemusí zajímat hodinová sazba ani cena za dopravu.

SuperSoused

Kolik máte zákazníků?

Od září, kdy jsme projekt spouštěli, využilo naše služby více než 5 000 zákazníků v Praze a Brně. Zákazníkům už pomáhá více než 1 400 Super Sousedů.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Meziměsíčně rosteme procentuálně v dvojmístných číslech – což se týká počtu uživatelů, zakázek i zrealizovaných prací. Jsme rádi, že roste také průměrná velikost, respektive cena zakázek, které si zákazníci prostřednictvím Super Sousedů nechávají zrealizovat.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Těšíme se, co nám přinese vstup na slovenský trh, a připravujeme spolupráci s několika partnery pro Česko i Slovensko. Také nás čeká zjednodušení některých částí aplikace, které v současnosti nejsou optimální. A rádi bychom v blízké době přidali gamifikaci pro naše Super Sousedy.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Projekt zatím rozvíjíme z vlastních zdrojů, investorovi se však nebráníme a pro další expanzi bude potřeba.

Jak velký je váš tým?

Projektu se věnuje hlavní tým 6 lidí – jde zejména o rozvoj služby, vývoj a podporu zákazníkům a Super Sousedům. Spolupracujeme také s několika externími subjekty, hlavně specialisty z oblasti on-line marketingu, PR či analýzy dat.

Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte taky pobočky v zahraničí?

Náš tým je v současné době rozdělený, pracujeme z Prahy a Bratislavy. Při expanzi do dalších zemí počítáme vždy s menším lokálním týmem pro rozvoj služby v nové lokalitě.

Plánujete expanzi? Kde svůj startup vidíte za pět let?

Chceme se stát synonymem pro nalezení jednoduché, rychlé a kvalitní pomoci v domácnosti za přiměřenou cenu. Máme v plánu expanzi do dalších měst a zemí, kde to bude dávat smysl. Určitě se v první řadě soustředíme na okolní státy a země EU.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Dosud jsme na větší komplikaci nenarazili, ale pár negativních zkušeností už máme. Spolupracujeme už jen s lidmi a agenturami, které věří tomu, co děláme, a stejně jako nám jim záleží na výsledcích. Je důležité si uvědomit, že ne každý, s jehož prací byl spokojený někdo jiný a dal vám doporučení, musí být vhodný pro váš projekt a pro váš tým. Rozhodně není dobré bát se změny. Často jednoduchá výměna dokáže významně změnit situaci. Důležité je průběžně vyhodnocovat aktuální stav a vývoj a všechno to porovnat s plánem. Abyste měli jistotu, že jdete správným směrem.

Diskuze k článku