Startup Týdne #17: Clever Monitor, mailing s vlastní inteligencí, který využívá i NASA

Clever Monitor byl založen teprve v prosinci loňského roku, jeho služby již ale využívá více než milion klientů. Mezi ně patří třeba ČEZ, České dráhy nebo Česká spořitelna. Ale i zahraniční: NASA, BMW, Walt Disney nebo letiště Heathrow. 

Startup se snaží zefektivnit a optimalizovat přímý marketing, přičemž využívá umělou inteligenci, která se učí sama na sobě. Jeho úspěch spočívá v personalizaci – desítky tisíc zákazníků je potřeba oslovovat pokaždé jinými způsoby. Pod heslem méně je někdy více posílá zprávy menšímu počtu zákazníků, avšak díky většímu cílení je odezva úspěšnější.

Clever Monitor LogoVedení startupu: Lukáš Hakoš, výkonný ředitel

Konkurence: MailChimp, Aweber, SalesForce Marketing, Silverpop

Investor: FG Forrest, fond Air Ventures, s dalšími partnery o případných strategických akvizicích vyjednává

Založeno: 2015, dřívější Gemilot v lednu 2011

Za Clever Monitorem stojí Lukáš Hakoš, který již ve patnácti letech zaujal programátory z Microsoftu a svým pluginem pro MS Outlook upoutal i Billa Gatese, který se s ním na své návštěve v Praze i setkal. Lukáš taky odpovádal na otázky Těch Internetů.

Vysvětlete (jednou větou), co Clever Monitor dělá.

Clever Monitor je jednoduchý, avšak nejrůznějšími funkcemi a moduly napěchovaný editor, který umožňuje sestavit a správně doručit moderní a efektivní newslettery, jímž oslovíte, koho potřebujete.

V čem jste lepší než Vaše konkurence?

Clever Monitor je prvním nástrojem na přímý marketing s umělou inteligencí, který se sám učí, jak klientovu kampaň co nejlépe optimalizovat a tím i snižovat reálné náklady. Díky propracovanému analytickému modulu dokáže dokonale poznat chování zákazníků a na základě získaných dat optimalizovat další kampaně pro jejich větší efektivitu – jak pro odběratele, tak pro našeho klienta.

Pro příklad: Typický klient posílá na většinu svého distribučního listu totožné informace, občas používá oslovení pro personalizaci obsahu. Náš clever klient inteligentně segmentuje své odběratele, rozlišuje pohlaví, zájmy, reflektuje specifika nejen českého jazyka – např. si vybírá oslovení ve správném pádě –, a posílá relevantní obsah pouze těm, u kterých to má smysl na základě behaviorálních údajů; tedy je zde potenciálně vysoká účinnost kampaně na menším počtu odběratelů. S ostatními odběrateli poté může komunikovat jiným způsobem či stylem, což vede k sekundárnímu a dalšímu vytěžování distribučního listu.

Lukáš Hakoš

Lukáš Hakoš

Na kterých trzích působíte? Jen v České republice nebo také v zahraničí?

Už to zdaleka není jen o České republice, ale i zde se samozřejmě snažíme o klienty maximálně pečovat. Vždyť mezi nimi jsou skupina ČEZ, České dráhy, Česká spořitelna, Ministerstvo zahraničních věcí nebo třeba pražský magistrát. Náš nástroj si ale za poměrně krátkou dobu vybudoval i silnou základnu v zahraničí a momentálně spolupracujeme se značkami jako BMW, NASA, Walt Disney, letiště Heathrow a spoustu dalších. Byť se to tak podle výčtu společností nemusí jevit, stále jsme startupem, který má ambice na americký trh proniknout výrazněji. Před nedávnem jsme se vrátili z New Yorku, kde jsme se prezentovali na jedné z největších startupových konferencí TechCrunch Disrupt a o Clever Monitor byl velký zájem. To by nám v našem snažení mělo pomoci.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Jedná se o obor optimalizace komunikace vedoucí k tomu, že uživatel bude dostávat pouze ty informace, o které má v daném místě a času skutečně zájem. Všichni totiž jistě známe tu situaci, kdy v našich schránkách končí mnoho zpráv, které nás vůbec nezajímají a ničím nás neobohacují.

My v Clever Monitoru věříme, že každý uživatel si zaslouží mít ve svém inboxu jen skutečně to, co pro něj má nějakou hodnotu, neboť v dnešní době – kdy je většina pracující populace po většinu dne v zaměstnání – je zbytečností mrhat svým časem na irelevantní obsah.

Kolik máte zákazníků?

Celosvětově máme 1,3 milionu uživatelů, kteří přes naše nástroje distribuují přes 1,3 miliardy emailů měsíčně. Pokud ale vynecháme menší klienty s bází odběratelů pod 10.000, máme 117 tisíc uživatelů.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Rosteme každý měsíc o desítky procent, zejména na US trhu a v tom bychom chtěli pokračovat. Máme stanovený nějaký interní plán a ten se nám daří naplňovat.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

V nejbližší době chceme dokončit akvizici dalších klíčových zákazníků v České republice a intenzivně připravujeme vstup na americký trh. Ten je z dlouhodobého hlediska samozřejmě pro další růst společnosti zásadní.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Od začátku letošního roku jsme získali silného investora a strategického partnera, jednu z největších tuzemských internetových agentur FG Forrest, a.s., která zde působí již 20 let.

S dalšími partnery, zejména v USA, průběžně vyjednáváme, nicméně tato jednání nejsou o financích, ale o strategických akvizicích. Zároveň za námi stojí fond Air Ventures, který nám pomáhá s přípravou expanze do USA.

Clever monitor

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte taky pobočky v zahraničí? Plánujete expanzi?

Společnost sídlí v Praze v Karlíně, kde máme kanceláře v industriální budově MachineHouse, která je inspirovaná interiéry ze Silicon Valley. V tomto prostředí sdílíme informace a zkušenosti s naším partnerem a investorem internetovou agenturu FG Forrest. V nejužším vývojovém týmu, mimo zákaznické podpory, je 6 specialistů, kteří se na tvorbě produktu účastní od počátku. Obchodní týmy jsou dále situovány co možná geograficky nejblíže našim zákazníkům ve světě.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Byli bychom rádi, kdyby se Clever Monitor stal jedním z klíčových hráčů na globálním poli v oblasti komunikace se zákazníky a jelikož známe naší konkurenci, jsme přesvědčeni, že to nejsou jen silná slova.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Clever Monitor se do „fuck-upu“ naštěstí ještě nedostal, neboť jeho stáří se datuje od prosince minulého roku. Nicméně na základě naší předchozí zkušenosti by společnost měla technologicky růst úměrně stejně, jak roste počet jejich klientů, neboť v krátkém čase vznikne velký tlak na nedostatečnou rychlost zpracování požadavků a velké množství dat. V této fázi, kdy již firma, zpravidla, má mnoho zákazníků, se potom cokoliv špatně opravuje – a hlavně napravuje – za reálného provozu.

Naše rada vychází z vlastní praxe – pokud je alespoň trochu reálná představa, že firma či projekt dokáže v krátkém čase velmi rychle expandovat, je dobré věnovat v přípravné fázi dost kapacit plánování zdrojů, neboť celý projekt je stejně tak silný, jako jeho nejslabší článek, a klienti to brzo poznají.


 

Znáš nebo pracuješ pro startup, který by měli znát všichni a hodil by se do našeho seriálu Startup týdne? Napiš nám na peter@tyinternety.cz!

Diskuze k článku