Startup Týdne #125: Driftix sdružující vše, co motorkáři potřebují, do jedné platformy

Když Václavu Turkovi při cestě na motorce po Maroku vyhořela elektrika, hledal způsob, jak kontaktovat motorkáře v okolí a požádat je o pomoc. Uvědomil si, že neexistuje nástroj, díky kterému by mohl sehnat spřízněnou duši z vedlejší osady – a proto se rozhodl založit Driftix.

„Na trhu je mnoho softwarových řešení zaměřených na motorkáře: Jeden naviguje, druhý prodává, další dělá počasí, ten zase messenger, často zaměřeno pouze na jednu zemi. Driftix sdružuje vše, co motorkáři potřebují, do jedné mezinárodní platformy. Pokud vím, zatím nic podobného neexistuje,“ popisuje Turek v rozhovoru.

Vedení startupu: Václav Turek (zakladatel a CEO)

Investor: Vlastní zdroje

Konkurence: Calimoto, Rever

Založeno: březen 2017, spuštěno září 2017

Vysvětlete (jednou větou), co Driftix dělá.

Driftix propojuje příznivce dvou kol do mezinárodní komunity.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Na trhu je mnoho softwarových řešení zaměřených na motorkáře: Jeden naviguje, druhý prodává, další dělá počasí, ten zase messenger, často zaměřeno pouze na jednu zemi. Driftix sdružuje vše, co motorkáři potřebují, do jedné mezinárodní platformy. Pokud vím, zatím nic podobného neexistuje. V čem jsme lepší? Rozhodli jsme se udělat jednu platformu, která nabídne kompletní řešení.

Václav Turek

Na kterých trzích působíte?

Od samého počátku jsme chtěli vytvořit globální platformu, profesionální a připravenou růst. Proto Driftix také funguje v šesti jazykových verzích. Při posledním přehledu jsme měli uživatele v 58 zemích. Nejsilněji se ale platforma rozvíjí v Česku, Německu a Rumunsku.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Byla to náhoda. Když mi při cestě na motorce po Maroku na Sahaře vyhořela elektrika, hledal jsem způsob, jak kontaktovat motorkáře v okolí a požádat je o pomoc s opravou. Najednou jsem si uvědomil, že není problém v současných sociálních sítích dostat spoustu „liků“ z celého světa, neexistuje ale nástroj, jak sehnat spřízněnou duši z vedlejší osady, která pro mě přijede pickupem. Tak jsem se rozhodl založit platformu, která to bude umět. Pomoc v nouzi od motorkářů v okolí se později stala hlavní funkcí aplikace.

Kolik máte uživatelů?

Necelých deset tisíc uživatelů, číslo dále roste.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Od zisků jsme ještě na míle daleko. Založili jsme v podstatě z ničeho nový druh sociální sítě, cesta k zisku trvá roky. Ačkoliv celý systém již více než rok funguje, stále ještě investujeme, vyvíjíme a rozšiřujeme.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Máme cihlu na plynu [smích], připravuje se hned několik inovací najednou. Za pár dnů dostane Space Driftix, virtuální prostor, ve kterém si motorkáři vyměňují informace, další modernizace. K tomu jsme dnes jsme spustili práce na zbrusu novém funkčním modulu, který představí hned několik novinek pro motorkáře. Více zatím prozradit nemohu.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Zájem projevilo hned několik menších investorů. Pro náš projekt ale hledáme jednoho silného investora, s jedním velkým partnerem se spolupracuje lépe než se skupinou menších.
Zatím je celý projekt financován z vlastních prostředků.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

Teď musím počítat. Intenzivně, asi deset z okruhu projektových manažerů a vývojářů. Dalších několik lidí pomáhá podle potřeby, třeba s administrací motorkářského blogu anebo s neméně důležitými věcmi, jako překlady jazykových verzí. O skutečných pobočkách nemůže být řeč, tak daleko Driftix ještě není. Jsou to lidé nadšení pro motocykly a zapálení pro myšlenku projektu pomáhajícího motorkářům, v Čechách, Německu, Turecku ale i v Mexiku.

Popravdě řečeno, považuji systém „klasických poboček“ u softwarových firem za překonaný. Osmihodinový pracovní systém, kde sedí pilný zaměstnanec až do večera, vznikl na základě potřeb první světové války. Je třeba změnu. Proč bych měl někam každý den jezdit hodinu autem abych tam pak seděl u počítače? Už jen z pohledu ekologie je to nesmysl. Ten si můžu otevřít doma anebo třeba na pláži, v době mobilního datového připojení a internetových konferencí. Taková práce je pak zábavou. I z tohoto důvodu jsme vsadili na vlastní cloudová řešení.

Plánujete expanzi?

Určitě chceme, aby se projekt rozrůstal. Jakým směrem, se ukáže.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Pět let je v rychlém softwarovém světe dlouhá doba. Určitě chceme Driftix prosadit jako platformu, která má v motocyklovém světě své pevné místo, jak pro uživatele, tak pro firmy. Nedávno jsme integrovali B2B část, ve které mohou firmy umisťovat reklamu zaměřenou na motorkáře, jak do aplikace, tak do blogu.

A pro uživatele? Připravuje se systém, který by měl umožnit komunikaci i v místech bez pokrytí telefonní signálem s využitím satelitního datového připojení, a to za cenu, kterou si může běžný uživatel dovolit. To je s využitím běžného chytrého telefonu skutečná technická revoluce. K tomu ale ještě povede dlouhá a nejistá cesta.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Já jen doufám, že Driftix není jeden velký fuck-up a já to ještě nerozeznal [smích].
Samozřejmě, že se v Driftixu občas udělala nějaká chybná rozhodnutí, sám jsem je dokonce do jednoho odsouhlasil. A nestydím se za to. Lepší je rozhodnout s možným rizikem než nerozhodnout vůbec, to se pak člověk nikam nedostane. Vše se dá zkorigovat. Moje rada pro ostatní? „Quick fail“. Zakopl jsi? Rychle vstaň a pokračuj, hlavně nezastavit. Chyby jsou součástí cesty k cíli. Je třeba vytrvat.

Diskuze k článku