Startup Týdne #123: Enehano pomáhající firmám efektivněji řídit byznys pomocí Salesforce

Když Jiří Mach před třemi lety odcházel ze svého zaměstnání, hledal potenciální příležitosti dalšího rozvoje. Nadchla ho přitom CRM platforma Salesforce a zamiloval se do ní natolik, že se jí začal věnovat naplno. Nadchl do ní i Michala Pešku a společně založili Enehano Solutions.

„Jako jedni z mála v ČR umíme implementovat platformu Salesforce do velké společnosti, jako je například banka nebo pojišťovna. Především u nás ale bylo všechno od začátku postavené na důvěře, že dokážeme velké projekty uřídit a dotáhnout do zdárného konce,“ popisuje Mach v rozhovoru pro Tyinternety.

Vedení startupu: Jiří Mach (zakladatel a CEO), Michal Peška (společník a CSO)

Investor: vlastní zdroje

Konkurence: Bluewolf, Deloitte, CGI, Blue Infinity a globálně všechny firmy poskytující remote delivery

Založeno: 2016

Vysvětlete (jednou větou), co Enehano dělá.

Jako průkopníci digitální transformací zefektivňujeme podnikání firem v oblasti prodeje, zákaznického servisu nebo marketingu, a to hlavně skrze implementaci a rozvoj platformy Salesforce.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Jako jedni z mála v ČR umíme implementovat platformu Salesforce do velké společnosti, jako je například banka nebo pojišťovna. Především u nás ale bylo všechno od začátku postavené na důvěře, že dokážeme velké projekty uřídit a dotáhnout do zdárného konce. Protože nejsme velkou korporací, můžeme se klientům věnovat do hloubky a pracovat s jejich specifickými potřebami. Zákazníci si díky tomu na naši práci předávají chválu a doporučení.

Jiří Mach

Na kterých trzích působíte?

Klienty máme v Česku, USA, Německu, na Slovensku a prvního také v Izraeli.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Když jsem v létě 2016 po odchodu z předchozí firmy hledal potenciální příležitosti dalšího rozvoje, nadchl mě Salesforce. Nakonec jsem si tuto CRM platformu zamiloval natolik, že jsem se jí začal věnovat naplno a nadchl do ní i kamaráda Michala Pešku, současného společníka a CSO. Odtud už nebylo daleko k založení Enehano Solutions. Hned v září jsme pak začali poskytovat konzultace jednomu z velkých českých mobilních operátorů a dnes už pracujeme na největší běžící implementaci Salesforce u nás.

Kolik máte zákazníků?

Mezi naše klienty patří největší značky u nás, v čele s velkými bankami, pojišťovnami nebo mobilními operátory. Pomáháme ale také menším a začínajícím firmám, které mají velké ambice vyrůst, expandovat do zahraničí a nebo mít jeden informační systém na všechny své agendy.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Obrat se pohybuje v řádech desítek milionů korun a z roku 2017 jsme loni vyrostli meziročně o více než 250 %.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Stačí se podívat na americký trh, který je o několik let před zbytkem světa. Za oceánem je dnes Salesforce jednoznačnou jedničkou na trhu. Podobný boom očekávám i v Česku, s tím jak firmy budou nahrazovat svoje staré CRM řešení a přecházet na cloud.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Firmu jsme na začátku financovali z vlastních úspor, v současné době růst financujeme přirozeným růstem tržeb. Cashflow nás doběhlo cca před rokem, a proto jsme se domluvili s bankou na factoringu, kterým řešíme dlouhé splatnosti některých našich klientů.

Team Enehano

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

Momentálně máme realizační tým čítající přes 30 specialistů a neustále se rozrůstáme. Sídlo firmy je v Praze, odkud pracujeme i pro naše zahraniční klienty. Zaměstnancům ale nabízíme možnost pracovat na projektech pro americké partnery přímo za oceánem, a získat tak zkušenosti s postupy a technologiemi, které na český trh běžně přichází i s dvouletým zpožděním.

Plánujete expanzi?

Intenzivně se v letošním roce budeme soustředit na expanzi do USA. Zákazníci z Německa či Izraele nás oslovili sami nebo na nás dostali dobré doporučení od svých partnerů.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Kromě toho, že chceme být nejlepší a růst na mezinárodním trhu, tak si to taky chceme dělat hezký :-) Proto se zhruba za 2 roky vidíme na obřím firemním teambuildingu na Havaji, který jsme si slíbili v momentě, kdy jsme firmu založili. A proto jsme letos zavedli třeba i pravidelné pondělní statusy v sauně.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Zhruba před rokem jsme si několik měsíců po sobě mysleli, že generujeme zisk, a podle toho jsme se chovali. Bohužel se ale naše rozhodování zakládalo na špatných datech v Excelu a účetním systému, takže jsme se uprostřed roku 2018 dostali do ztráty. Ztrátu jsme do konce roku srovnali, ale dalo nám to podnět pro náš druhý vlastní produkt. Finanční řízení společnosti jsme přesunuli do Salesforce, stejně jako v něm už máme i agendy recruitmentu, HR a samozřejmě obchod a marketing. Jako celek je to skvělé řešení pro firmu, která funguje projektově a poskytuje služby – v jednom systému máte úplně všechno. Naprosto dramaticky vám to pomůže snížit náklady na provoz a jste flexibilní v libovolných procesních změnách, které je potřeba podporovat informačními systémy.

Diskuze k článku