Startup Týdne #121: Portál s rostlinami Garlo, který již za 5 let ani nechce existovat

Garlo bylo do roku 2018 online zahradnictvím, od letošního roku se však transformovalo na portál s rostlinami, který na zahradnictví odkazuje. Jeho cílem je pomoct lidem s výběrem vhodné rostliny i s případným nákupem.

A jaké má plány do buoucna? „Bude to znít na první pohled asi dost divně, ale vůbec nejradši bych byl, kdyby již za 5 let Garlo neexistovalo,“ říká se smíchem Adam Borovský, spoluzakladatel Garla a student ČZU, která projekt podpořila ve svém inkubátoru PointOne.

Cílem totiž je získat pomocí této firmy prostředky na rozvoj dalších „víc cool“ projektů, například Rostlináře – online zahradníka, který lidem pomůže s péči o rostliny, aby nemuseli hledat zahradníka-člověka.

Vedení startupu: Adam Borovský (spoluzakladatel a marketing), Jan Macháček (spoluzakladatel a programátor)

Investor: Vlastní zdroje

Konkurence: Google, Biano, Heureka

Založeno: Leden 2016

Vysvětlete (jednou větou), co váš startup dělá.

Pomáháme lidem s výběrem, nákupem i následnou péčí o rostliny.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Náš web si programujeme interně na zelené louce. Je postavený na nejnovějších a osvědčených technologiích. Díky tomu je rychlý a rychle můžeme reagovat na potřeby trhu. Bez dat by to ovšem bylo k ničemu, proto máme vlastní a již nyní poměrně velkou databázi asi 14 000 rostlin pro náš trh, jejich parametrů i fotografií. Máme také „patentované“ krabice pro přepravu rostlin. Ty jsou ze sta procent z kartonu a asi třikrát levnější než alternativní řešení.

Jan Macháček a Adam Borovský

Na kterých trzích působíte?

Zatím jen na českém trhu. Pro každou lokalitu jsou vhodné jiné rostliny. To dělá expanzi do jiných států složitější. Tudíž nemá smysl řešit expanzi, když nás čeká ještě hodně práce s databází pro Česko.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Studovali jsme s Honzou [Macháčkem – pozn. redakce] na Suchdole. Jednoho dne jsme se sešli v legendárním „céčku“ a řekli jsme si, že musíme udělat něco v oboru, když už studujeme ČZU. Já viděl již v té době po zkušenostech v českém e-commerce velký potenciál v prodeji sazenic. Hodili jsme na papír, co do projektu mohu přinést já a co Honza, a hned jsme na tom začali makat. Již během pár týdnů byl základní e-shop na míru a stihli jsme první oťukávací sezónu.

Kolik máte zákazníků?

Obsloužili jsme za ty 3 roky fungování online zahradnictví tisíce zákazníků. Od letošního roku jsou našimi zákazníky zahradnictví a školky. Návštěvník už nedělá nákup v našem e-shopu, ale je přesměrován do zahradnictví, které si vybere. Prodejci nám platí klasicky za proklik do e-shopu (PPC model). Podařilo se nám domluvit skoro všechny největší hráče na trhu. Chci všem partnerům poděkovat, že nás tak rychle podpořili a můžeme se dál věnovat tomu nejdůležitějšímu – vývoji nových funkcionalit.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Po prvním roce jsme povyrostli o 467 % na zhruba milionový roční obrat. Pak jsme museli řešit trochu jiné porodní problémy, takže jsme i další rok udělali přibližně to samé. Letos očekáváme opět několikanásobný růst, ale tržby již budou partnerů, takže náš obrat bude úplně jiný. Už to nebude obrat za prodané zboží, ale obrat z prodeje marketingových služeb.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Nemám bohužel přesná data, ale zdá se mi, že prodej sazenic online začíná nabírat po letech váhání na otáčkách. Na online trh vstupují i okrasné školky, které ještě před rokem tvrdily, že do něčeho takového určitě nepůjdou. Nemají lidi, ani prostory. Jiní si zase po letech zkoušení všimli, že jim to začíná generovat citelnou část tržeb se zajímavým meziročním růstem, takže začínají najímat i nejdražší UXáky, PPCčkaře apod., kteří o existenci online prodeje rostlin ještě minulý rok dost možná ani nevěděli.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Nemáme. Od začátku se držíme zdravého modelu a investujeme prakticky jen náš vlastní čas a moc peněz si nevyplácíme. Jsme celkem skromní spoluzakladatelé, takže jsou naše životní náklady naštěstí dost nízké.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

Jádrem týmu jsme od začátku my dva. V sezóně nám pomáhalo vždy několik brigádníků s expedicí. Snažím se dát šanci i studentům, takže jsme měli celkem dlouho i holku z Brna pro zahradní architekturu. Hodně nám teď pomáhá s copywritingem i další kamarád ze Suchdola.

Plánujete expanzi?

Samozřejmě. Každý rok jsme spokojeni jen s minimálním nárůstem ve stovkách procent ročně.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Bude to znít na první pohled asi dost divně, ale vůbec nejradši bych byl, kdyby již za 5 let Garlo neexistovalo [smích]. E-shopy, jak je známe dnes, přestanou být jednoho dne dost dobré a nahradí je něco užitečnějšího. Věřím, že lidem bude stačit jen Rostlinář. Je to v podstatě online zahradník. Tato aplikace nahrazuje povolání zahradníka. Již nyní umí člověku pomáhat s péčí o nejběžnější rostliny. Rostlinář by měl postupně stačit většině lidem, aby nemuseli hledat „člověkozahradníka“. I tato profese bohužel vymírá, takže je nezbytné najít řešení. Věřím, že Rostlinář bude vhodnou masovou alternativou už jen díky ceně. Rostlinář má velký potenciál. Může využít boom IoT i sdílenou ekonomiku. Věřím, že jednou změní od základu celé odvětví podobně jako nám stále víc zjednodušuje život autonomní doprava.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Po těch 2 letech. Musím zmínit, že nevlastníme žádné nemovitosti – třeba pozemek. Došlo k několika nepříjemným událostem, díky kterým jsme pochopili, jak klíčové je v online byznyse zázemí, zejména pokud expedujete rostliny. Museli jsme řešit, kde budeme doslova zítra expedovat, jak se o rostliny budeme starat apod., takže jsme najednou neměli čas na to důležité – na web a na růst.

Nebojte se velkých výzev, ale vždy zvažte, jestli neexistuje línější řešení situace. Zaměřte se fakt jen na to nejdůležitější, co umíte nejlépe, v čem je vaše největší přidaná hodnota. Mějte „zdravý selský“ a nepouštějte se do boje, který je předem prohraný vzhledem ke kapitálové velikosti soupeře.

Diskuze k článku