Startup Týdne #12: Datamatic, systém jako WordPress pro vizualizaci dat

Nástrojů na vizualizaci dat najdete na internetu několik desítek. To ale Jaroslava Bence neodradilo od toho, aby se v roce 2014 pustil do vedlejšího projektu Datamatic. Jeho nástroj doteď vyzkoušelo přes 20 tisíc lidí ze 156 zemí světa. Díky investici od Googlu ve výši 35 tisíc eur se projektu od dubna začal věnovat naplno.

V rámci Google Digital News Initiative teď plánuje spolupráci s evropskými mediálními domy. Tím ale nekončí. Díky svému osmiletému pobytu v Austrálii a na Novém Zélandu a pomocí partnerů bude projekt pilotovat také v tamních médích. A dobré reference pak plánuje využít pro vstup na další trhy, hlavně Spojené státy.

Svůj projekt přirovnává k systému WordPress, díky kterému se „demokratizovala publikace webu“ a přes jednoduché prostředí propojil tvůrce obsahu, vývojáře šablon a designery. Podobně chce Benc propojit vývojáře velmi kvalitních datových vizualizací s celou řadou tvůrců obsahu a nabídnout možnost se šablony obchodovat.

Datamatic LogoVedení startupu: Jaroslav Benc, vývojář, zakladatel

Konkurence: Infogr.am, Plot.ly, Datawrapper

Investice: vlastní prostředky a investice Google 35 tisíc eur

Založeno: jako side projekt 2014, firma v roce 2016

Vysvětlete (jednou větou), co Datamatic dělá.

Datamatic je online nástroj pro tvorbu a publikaci interaktivních datových vizualizací.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Z uživatelského pohledu je jedna z hlavních předností rychlé přizpůsobení vizuálního stylu konkrétního média. V praxi to funguje tak, že spolu se zákazníkem jednorázově vytvoříme vizuální styl, který je pak možné jedním klikem aplikovat na jakoukoliv datovou vizualizaci.

Další výhodou oproti konkurenci je to, že Datamatic umožnuje vývoj nových datových vizualizací (šablon),  které pak může uživatel jednoduše editovat. Do budoucna chceme propojit vývojáře s uživateli a vytvořit tak marketplace, kde bude možné datové vizualizace jak nakupovat, tak i prodávat.

Jaroslav Benc

Jaroslav Benc

Na kterých trzích působíte? Jen v České republice nebo také v zahraničí?

Datamatic je v základní verzi k dispozici zdarma, k dnešnímu dni máme zhruba 20 tisíc uživatelů ze 156 zemí světa, kteří nástroj vyzkoušeli. Na prvním místě jsou Spojené státy, dále Francie, ČR, Rusko a Čína.

Během minulého roku jsme začali nabízet profi plán, kde je možné zakoupit podporu, přizpůsobení vizuálního stylu atd. Různé formy spolupráce jsme tak nastartovali v ČR, na Slovensku, Bulharsku a na Novém Zélandu.

Jak vznikl nápad podnikat v oboru vizualizace dat?

Jako vývojáře mě datové vizualizace vždy fascinovaly, zejména pak po zveřejnění open source knihovny D3.js. V roce 2014 jsem pro jednu svojí prezentaci potřeboval vizualizovat stromová data, i když jsem na internetu našel celou řadu ukázek kódu, neexistoval nástroj, který by toto řešil bez znalosti kódu a kde by bylo možné data rychle editovat. Jelikož jsem velký zastánce side-projektů, rozhodl jsem se editor napsat (úsměv).

Není podobných portálů dostatek?

Různých generátorů grafů je sice celá řada, nicméně pro sofistikovanější a interaktivní vizualizace na míru je stále ještě potřeba zkušený programátor, grafik a v mnoha případech i infrastruktura, která zvládne vysoké zátěže za co nejnižší cenu.

Dobrá analogie k tomuto je myslím WordPress. V roce 2002 se velká část webů vyvíjela “ručně”, firmy si psaly vlastní CMS, případně nakupovaly HTML šablony, které pak vývojáři a designeři přizpůsobovali na míru. Do toho přišel WordPress, který doslova demokratizoval publikaci webů tím, že přes jednoduché admin prostředí propojil tvůrce obsahu, vývojáře šablon a designery, kteří tyto šablony esteticky navrhují.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Musím se přiznat, že generování zisků nebyla doposud priorita. Já osobně stále beru Datamatic jako projekt, spíš než firmu, a v mnoha případech nabízím spolupráci výměnou na zpětnou vazbu, reference, apod. V rámci brněnského JIC inkubátoru však projekt komerčně testuji a v současné době jsem zhruba na skromných 100 dolarech měsíčně (úsměv).

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Od dubna se projektu začnu věnovat na plný úvazek, takže musím začít přemýšlet i tom, jak uživím rodinu a rozšířím tým. Od Googlu jsem na první rok dostal finanční injekci 35 000 eur a k tomu možnost spolupráce s evropskými medii v rámci iniciativy Google Digital News Initiative.

Spolu s Kateřinou Mahdalovou z datovazurnalistika.cz chceme začít vytvářet již zmíněný marketplace, kde budou novináři nakupovat již hotové datové vizualizace a jednoduše je publikovat ve vlastním stylu a jazyce. Během tohoto roku bychom chtěli dosáhnout finanční soběstačnosti a případně zvážit i externí investici.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Doposud pouze vlastní prostředky.

Od Googlu jste získali 35 tisíc eur, získal za to taky podíl ve firmě, nebo šlo jen o podporu?

Jedná se o finační podporu bez podílu ve firmě. Google alokoval 150 milionů eur na podporu inovací v žurnalistice a v prvním kole Datamatic podpořil spolu s dalšími pěti projekty v ČR.

Na co plánujete získané prostředky využít?

Zejména kompenzace příjmu do doby, než bude projekt finančně soběstačný.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte taky pobočky v zahraničí?

V ČR pracuji na projektu sám (Brno), od dubna se pak připojí Kateřina (Praha). Dále spolupracuji s několika lidmi v Austrálii a na Novém Zélandu, kde jsem několik let žil a kde Datamatic vlastně vzniknul.

Při jaké příležitosti jste žil v Austrálii a na Nové Zélandu?

Na Nový Zéland jsem se vydal v roce 2007 jako dobrovolník na farmě pro zachráněná zvířata. Po několika měsících jsem dostal nabídku práce R&D vývojáře v místní IT firmě a nakonec zůstal 8 let.

Spolupracujete s několika lidmi, kteří tam žijí. Jde o vývoj, nebo spíše partnerství s tamními médii?

Jedná se zejména o partnery, kteří chtějí nabídnout produkt místním mediím, státním organizacím apod. Zároveň ale řešíme definici a design produktu tak, aby to bylo pro ně zajímavé. Vývoj je v tuto chvíli pouze v ČR, do budoucna ale plánuji model distribuovaného týmu, se kterým mám již bohaté zkušenosti.

Plánujete expanzi?

Určitě ano. V rámci Google DNI bych chtěl produkt nasadit do několika evropských mediálních domů (doufejme!), dále pak přes partnery v Austrálli a na NZ projekt pilotovat v několika tamních mediích a získat tak dobré reference pro vstup na další trhy, hlavě pak Spojené státy.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Byl bych hodně rád, kdyby se opravdu podařilo propojit vývojáře velmi kvalitních datových vizualizací s celou řadou tvůrců obsahu, podobně jako je tomu u šablon WordPress. Zároveň bych se nechtěl věnovat pouze datovým vizualizacím, ale nabídnout i jiné formy editovatelného a škálovatelného mikro-obsahu, který je možné snadno vložit do jakékoliv web stránky.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

K tomu jsem zatím myslím neměl dostatek možností (úsměv). Co mě napadá, je naprostá závislost na cloudových službách. Ve chvíli, kdy má fuck-up cloud, máte ho i vy a jediné, co můžete dělat je psát emaily, tweetovat, googlovat a čekat. Před nedávnem se mi něco podobného stalo s GitHub Pages a trvalo několik hodin, než změnu revertovali. Pokud používáte služby zdarma (např. CDN), vyplatí se mít rychlou možnost přepnutí na placenou službu. V případě placené služby (např. AWS) se vyplatí prozkoumat, kdy a jak je možné kontaktovat support. Já například zjistil, že nemám možnost AWS kontaktovat i přesto, že využívám placené služby. K tomu je třeba zaplatit speciální měsícní poplatek. Pokud toto zjistíte ve chvíli, kdy něco nejede, máte problém.

Další problém, který projekt může provázet, je výběr partnerů v průběhu projektu. Z mého pohledu je startup běh na dlouhou trať a je těžké lidi dlouhodobě motivovat bez nároku na honorář. Původní honeymoon za několik týdnů či měsíců vyprchá a vy pak spolupracujete s někým, kdo nemá čas a zapálení. Myslím, že základní pravidlo je, aby váš partner získával motivaci a radost z každodenní činnosti na projektu (typu side projekt), spíš než z vidiny zbohatnutí či řídící role někdy do budoucna.


Znáš nebo pracuješ pro startup, který by měli znát všichni a hodil by se do našeho seriálu Startup týdne? Napiš nám na peter@tyinternety.cz!

Diskuze k článku