Startup Týdne #118: Minty, platforma pro tvorbu vizuálů s profesionálními vizuálními freelancery

3500 ilustrátorů, 1400 registrovaných klientů a mezi nimi třeba i Harvard Business Review, investice od Neulogy Ventures a Next Media Accelerator. A cíl? Stát se největší platformou na světě s profesionálními vizuálními freelancery. Slovenský startup Minty.

„Na rozdíl od Behance nebo Dribbble nejsme jen katalog freelancerů, na kterém se dají jen inzerovat nabídky na pracovní příležitosti. Kromě toho, Minty nabízí nástroje na komunikaci s umělcem při tvorbě vizuálu, automatický odhad hodnoty licence, management několika umělců a správu koupených vizuálních děl,“ říká v rozhovoru Andrej Kiszling, CEO startupu.

Kiszling startup spoluzakládal s Františkem Kocúrikem a Petrou Kemkovou, díky které se Minty dostalo do finále loňského ročníku soutěže Women Startup Competition. Letošní národní finále se uskuteční 12. února v prostorech Impact Hub Prague.

Vedení startupu: Andrej Kiszling (CEO) a Petra Kemková (CPO)

Investor: Neulogy Ventures a Next Media Accelerator

Konkurence: Dribbble, Behance, Fiverr

Založeno: 2016

Vysvětlete (jednou větou), co Minty dělá.

Minty je platforma, která umožňuje najít profesionální ilustrátory, zadat jim projekt a spravovat licenci k vzniknutému dílu.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Na rozdíl od Behance nebo Dribbble nejsme jen katalog freelancerů, na kterém se dají jen inzerovat nabídky na pracovní příležitosti. Kromě toho, Minty nabízí nástroje na komunikaci s umělcem při tvorbě vizuálu, automatický odhad hodnoty licence, management několika umělců a správu koupených vizuálních děl (ilustrací).

Zakladatelé Minty: Zleva Andrej Kiszling, Petra Kemková a František Kocúrik

Na kterých trzích působíte?

Jsme poměrně známí mezi vydavateli a agenturami v Německu a v USA patří kromě menších klientů mezi naši zákazníky i jména jako Harvard Business Review. V Česku například spolupracujeme s časopisem Forbes. Pokud bych to měl shrnout, jsou to trhy EÚ-15 plus Česko, Slovensko a Spojené státy.

V současnosti máme cca 3 500 ilustrátorů, z toho tisíc v naši aktivní selekci k dispozici na spolupráci. Autoři pocházejí zejména z jižní Evropy, Londýna, Slovenska, Česka a Skandinávie, ale momentálně máme zastoupeny asi všechny kontinenty, které občas generují zajímavé spolupráce. Například jsme měli i ilustrace od kubánského ilustrátora (připojoval se z knihovny) pro zadavatele ze Singapuru. Často působíme jako most mezi východem a západem, například Harvard Business Reivew a jiné americké univerzitní časopisy rády sahají po ruských ilustrátorech, kterých máme na Minty taky poměrně dost.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Spoluzakladatelka Petra Kemková pracovala jako art directorka v různých vydavatelstvích v Londýně, já zase pro reklamní agentury. Po čase jsme si uvědomili, že zabezpečit kvalitní vizuální obsah je jedním z největších problémů, zejména pokud je člověk pod časovým tlakem. Založili jsme tedy OWL Illustration, drobnou komunitu kvalitních ilustrátorů, kteří jsou profesionální a prověření, a začali jsme jejich práci nabízet vydavatelstvím v Evropě jako agenti. Začali jsme se 30 autoři, po roce se nám všech začali hlásit stovky autorů. Častokrát šlo o fantastické talenty, které jsme neměli šanci manuálně spravovat ani my, ani různé jiné ilustrátorské agentury (ve světě je jich tak cca top 20, prakticky platili, že pokud se autor nedostal do selekce alespoň jedné, nevěděl odstartovat kariéru), tak jsme se rozhodli pro automatizovanou verzi agentury, která by umožnila většímu množství ilustrátorů prosadit se i bez toho, aby čekali, kým si na ně v agentuře někdo najde čas.

Kolik máte zákazníků?

Ke dnešnímu dni máme přibližně 1 400 registrovaných klientů.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Tržby zatím nezveřejňujeme. Za tenhle rok jsme se ale poměrně raketově posunuli na 80 nových začatých jobů měsíčně, s přibližně 30% kvartálním růstem.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Rok 2019 je pro nás důležitý, protože se chystáme dramaticky rozšířit naši selekci autorů. Výzvou je nastavit kurátorské systémy tak, abychom věděli odhalit nejžhavější talenty a zároveň pořád garantovat zadavatelům profesionalitu umělců.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Minty má investici od Neulogy Ventures a Next Media Acceleratoru. Momentálně uvažujeme nad otevřením dalšího investičního kola.

Team Minty

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

Sídlíme v Bratislavě. Kromě toho máme i formální pobočku v Hamburgu, kvůli německým klientům, kteří jsou konzervativnější.

Plánujete expanzi?

Protože vidíme, že trh ve Spojených státech je podstatně rychlejší a flexibilnější, plánujeme posílit sales pro tenhle region. Na rozdíl od Asie mají výborné zázemí pro respektování autorských prav a jsou zvyknutí na outsourcing kreativy.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Naší ambicí je být největší platformou na světě s profesionálními vizuálními freelancery.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Fuck-upů je mnoho a myslím, že každá firma narazí na svoje vlastní. Upřímně nevím, jestli se tomu dá vyhnout.

Jeden z našich památních byla instalace transakčních mailů, kde jsme pro chybu v kódu zaslali každému uživateli asi tucet stejných zpráv. Naštěstí to bylo v začátcích, takže „damage“ nebyl až tak hrozný, jak by byl dnes. Na druhou stranu to pro nás byla lekce, ihned jsme na začátku pochopili, že méně je více a v případě emailů a notifikací to platí desetinásobně [úsměv].

Diskuze k článku