Startup Týdne #115: Analytics Importer synchronizující statistiky z inzertních systémů do Google Analytics

Vývojář Ondřej Wagenknecht na získávání přehledu na e-shopech pracuje s Google Analytics již deset let. Vždy mu ale vadilo, že různá data musí porovnávat v jiných systémech – typicky náklady, zobrazení a prokliky ze srovnávačů zboží. Proto se rozhodl tento problém vyřešit vlastním nástrojem a založil Analytics Importer.

„Vývoj softwaru je moje primární práce, a navíc se zajímavými daty je to velká zábava. Hned od počátku bylo jasné, že se nebude jednat pouze o interní nástroj, ale o službu s potenciálem oslovit středně velké e-shopy a online marketingové agentury,“ popisuje v rozhovoru s tím, že na slovenském a českém trhu tato služba unikátní.

Vedení startupu: Ondřej Wagenknecht (vývojář)

Investor: Vlastní zdroje

Konkurence: Owox, Standa Jílek

Založeno: Únor 2018

Vysvětlete (jednou větou), co Analytics Importer dělá.

Analytics Importer je služba, která automaticky pravidelně synchronizuje statistiky z různých inzertních systému jako je Sklik, Heureka, Zboží.cz nebo Facebook do Google Analytics. Díky tomu jsou veškeré statistiky na jednom místě.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Na českém a slovenském trhu je tato služba unikátní. Zdarma nabízí synchronizaci statistik z nejpoužívanějších inzertních serverů. Nastavení je velmi jednoduché a zdokumentované pomocí video návodů. Statistiky lze nahrát zpětně zcela neomezeně.

Nejdůležitější však je množství dat, které se synchronizuje. Statistiky lze synchronizovat na úrovni až jednotlivých produktů. Díky těmto datům máte ihned přehled, které produkty a kategorie na porovnávačích zboží vydělávají a které naopak ne. Tyto podrobné synchronizace jsou již zpoplatněné.

Ondřej Wagenknecht

Na kterých trzích působíte?

Působím na českém, ale i slovenském trhu.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Pracuji s Google Analytics už skoro 10 let. Google Analytics mi pomáhá získat přehled o tom, co se děje na sledovaném e-shopu. Vždycky mi ale vadilo, že musím některá data porovnávat v jiných systémech. Typicky náklady, zobrazení a prokliky z porovnávačů zboží. S počtem serverů, na kterých inzerujete, klesá i efektivita vyhodnocování.

Proto jsem se rozhodl, tento problém vyřešit vlastním nástrojem. Vývoj softwaru je moje primární práce, a navíc se zajímavými daty je to velká zábava. Hned od počátku bylo jasné, že se nebude jednat pouze o interní nástroj, ale o službu s potenciálem oslovit středně velké e-shopy a online marketingové agentury.

Kolik máte zákazníků?

Jsem nyní na úplném začátku. Rád bych, aby se nahrávání statistik do Google Analytics stalo standardem u každého e-shopu. Vzhledem k velikosti trhu je tedy současných několik desítek e-shopu opravdu začátek.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Jak jsem říkal, jsem na samém začátku. Analytics Importer má i tarif zcela zdarma, který využívají v tuto chvíli přibližně 9/10 e-shopů. Tedy 10 % e-shopů používá placené tarify.

Nicméně nové e-shopy a stránky přibývají každým dnem. Pokud zůstane zachován současný poměr platících e-shopů, budu spokojený.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Pokud je produkt na startovní čáře, jen těžko se odhaduje, jak rychle vše poběží. Obrovské skoky v počtu e-shopů znamenají především agentury, které přinesou i desítky e-shopů a webů. Ještě před týdnem jsem nevěřil, že by bylo reálné dosáhnout 200 synchronizovaných e-shopů a služeb do konce tohoto roku. Poté přišly dvě agentury, které sebou přinesly desítky eshopů a dnes již věřím, že tato meta je zcela reálná a až příliš střízlivá.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Veškeré financování projektu zajišťuji z vlastních zdrojů. Od počátku byl tento projekt vyvíjen s důrazem na maximální efektivitu. Minimální náklady, přitom maximálním pohodlí uživatelů a maximum synchronizovaných dat, které nikdo jiný na trhu neumí.

Díky použitým open source technologiím se to povedlo. Aktuálně celé řešení běží na serveru, který má pravděpodobně méně operační paměti než smartphone, který máte v kapse. Přesto při této konfiguraci je schopen obsloužit asi 3000 eshopů bez jakéhokoliv omezení.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

Můj tým je v rámci již zmíněné efektivity jednočlenný. Má to spoustu výhod. Porady nejsou dlouhé, a tak se maximum času může věnovat práci.

Plánujete expanzi?

Expanzi jsem neplánoval. Před třemi dny přišel první klient ze Slovenska. Myslím, že určitě nebude jediný. Díky obchodnímu modelu, kdy je část služby zdarma, se o expanzi postarají sami zákazníci.

Služby však prozatím budu směřovat na český a slovenský trh. Synchronizaci ze zahraničních inzertních serveru, které nefungují v České republice prozatím nechystám.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Jak jsem již zmínil, chtěl bych, aby se synchronizace statistik do Google Analytics stala standardem a samozřejmostí jakou je dnes pro každý web Google Analytics.

Dnes je na českém trhu přes 40 000 e-shopů a odborníci odhadují, že jen během 3 dalších let se počet zvýší na 50 000. To je obrovský trh. Do pěti let bych chtěl, aby každý druhý e-shop s Google Analytics používal i Analytics Importer.

V blízké budoucnosti přibudou další portály, ze kterých budeme synchronizovat statistiky. Chystáme ale i další služby v rámci Analytics Importeru, které budou pomáhat především e-shopům a jejich agenturám se lépe prosadit na on-line trhu.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

U tohoto projektu jsem zatím nic takového nezažil.

Diskuze k článku