Startup Týdne #114: SmartGuide dělající díky AR z každého mobilu osobního turistického průvodce

Jan Doležal procestoval celý svět od Latinské Ameriky před expedice k Indonéským kanibalům po resorty na Havaji. Nebavilo jej proto v každém infocentru dostávat hromady papírů nebo stahovat hrozné lokální průvodcovské aplikace. A proto založil SmartGuide.

„Zjistili jsme, že pro každé zajímavé místo už někdo má zajímavé povídání, ale mají problém to digitalizovat do uživatelsky přívětivé podoby. Rozhodli jsme se proto vybudovat platformu která jim s tím pomůže,“ vypráví v rozhovoru pro Tyinternety.

Vedení startupu: Jan Doležal (CEO)

Investor: Danube Angels

Konkurence: Lonely Planet, tištěné mapky

Založeno: 5/2017

Vysvětlete (jednou větou), co SmartGuide dělá.

Platforma SmartGuide dělá z každého mobilu virtuálního osobního turistického průvodce s rozšířenou realitou.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Našim cílem je nahradit papírové průvodce, krabičkové audioguidy, skupinové průvodce a zběsilé googlování různých zdrojů. Mobilní technologie nabízí o řád lepší uživatelskou zkušenost. Například oproti klasickému Lonely Planet vás navigujeme pomocí GPS a když se dostanete na zajímavé místo, průvodce o něm povídá, takže nemusíte nic číst a raději se rozhlížet po tom místě. Navíc vám trasu i zajímavosti promítáme i v rozšířené realitě a přidáváme virtuální postavičky. Nebylo by o dost zajímavější, kdyby vás po Koloseu provedl sám virtuální Julius Cesar, než si číst nějakou brožurku?

Team SmartGuide

Na kterých trzích působíte?

Většinu průvodců máme nyní v Evropě, spolupracujeme s řadou českých atrakcí včetně Prahy. Ale jsme i nejpopulárnější průvodce například v chrámu Angkor Wat v Kambodži a provedeme vás i v Bostonu nebo po Pyramidách v Egyptě.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Jsme tým cestovatelů. Já jsem například procestoval celý svět od baťůžkování po celé Latinské Americe po expedici k Indonéským kanibalům až po resorty na Havaji. Další co-founder, můj spolužák z Harvardu, navštívil už přes sto zemí. Samotné nás už nebavilo v každém infocentru dostat hromady papírů nebo stahovat hrozné lokální průvodcovské aplikace. Zjistili jsme, že pro každé zajímavé místo už někdo má zajímavé povídání, ale mají problém to digitalizovat do uživatelsky přívětivé podoby. Rozhodli jsme se proto vybudovat platformu která jim s tím pomůže.

Kolik máte zákazníků?

Provedli jsme už asi 50 tisíc cestovatelů a publikujeme oficiální průvodce pro 11 atrakcí.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Chceme každému dát možnost průvodce využívat a rychle růst uživatelskou základnu, takže 95 procent uživatelů používá aplikaci zdarma. Monetizujeme 5 procent zákazníků, kteří upgradují na premium funkce, nebo si přes nás zakoupí nějaké zážitky. V současné době nám rychle narůstají tržby od B2B partnerů, pro které máme velmi relevantní produkt. Rozjíždíme projekty s atrakcemi, cestovkami i dopravci.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Raketový [úsměv]. Brzy budeme finalizovat investiční kolo které nám pomůže akcelerovat růst.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Nejprve jsme bootstrapovali, ale máme za sebou i andělskou investici z Rakouska a nyní nabíráme další investory, které potřebujeme, abychom mohli hrát skutečně na globální úrovni.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

Máme mezinárodní tým, nyní 7 lidí fulltime a pár dalších nám pomáhá part-time. Většina týmu je v Praze, ale máme dva kolegy v Kalifornii, designérku v Polsku, programátora z Indie a markeťačku z Albánie. Jsme globální startup a v současném propojeném světě nás zajímají šikovní lidé více než vymyšlené státní hranice.

Plánujete expanzi?

Rozhodně. Naší primární cílovkou jsou nyní západní turisté, kteří cestují samostatně, používají mobilní aplikace a mluví anglicky. A ti cestují všude po světě, takže i my musíme expandovat pokrytí. Testujeme ale i další cílové skupiny pro budoucí expanzi, takže jsme třeba spustili nákupní průvodce po Praze pro Číňany.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Tak jako nyní využívá řada cestovatelů platformu TripAdvisor, aby jim řekl, kam jít, chtěli bychom aby používali platformu SmartGuide která je po tom místě provede. Začínáme s velkými atrakcemi a obsahem od profi průvodců, ale platformu chceme otevírat uživatelům a je nechat vytvořit obsah. Takže architekt udělá průvodce pro lidi, co zajímá architektura a rodilý Žižkovák zase autentickou pivní trasu. Umělá inteligence si vás naprofiluje a doporučí vám itinerář na míru. Řada turistů zjistí, že se o naší zemi dozví možná více na túře Horní Lhotou od Lojzy, než jen chodit sem a tam po Karlově Mostu. A v muzeu vám půjčí AR brýle na nichž poběží SmartGuide, který exponáty oživí.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Nedávno jsme prošustrovali dost peněz na úplně neefektivních marketingových kampaních. Na první pohled nějaké instalaci přivedli, ale ti uživatelé nebyli vůbec aktivní. Je potřeba nastavit analytiku a smysluplná KPIs, na které musí tým pořád koukat a sledovat, jak nimi provedené změny pohly. Startup si nemůže dovolit jet ani chvíli na slepo.

Diskuze k článku