Startup Týdne #111: Xmarton umožňující půjčit auto bez potřeby fyzického předání klíčů

Na počátku stála otázka, jak lidem umožnit sdílet svá vozidla co nejbezpečněji bez potřeby vzájemně se potkat. A odpovědí je Xmarton umožňující propojení auta s mobilem, sdílení auta a další funkce, například zabezpečit jej proti krádeži či odtáhnutí nebo půjčení bez fyzického předání klíčů. Startup se v červnu umístil na 6. místě v soutěži Vodafone Nápad roku, projekt následně oslovila Česko-německá obchodní a průmyslová komora.

„Na poli Fleet management systému nyní pokrýváme všechny běžné potřeby větších společností a dražší jednotky dokážeme kombinovat s těmi levnějšími, očekáváme tudíž nárůst poptávky od velkých a středních firem. Pro naše klienty dále připravujeme bezklíčové odemykání a zamykání vozu, dálkový start motoru a možnost dálkově ovládaného nezávislého topení,“ říká Jan Pešek, technický a generální ředitel firmy.

Vedení startupu: Jan Pešek (technický a generální ředitel), Roman Sayed (obchodní ředitel), David Řehoř (provozní ředitel)

Investor: Todos s.r.o.

Konkurence: Viper, Pandora

Založeno: 12/2015

Vysvětlete (jednou větou), co Xmarton dělá.

Xmarton lidem zjednodušuje život tím, že eliminuje potřebu nosit s sebou klíče od auta. Kromě zvýšení zabezpečení automobilu také extrémním způsobem zjednodušuje jeho předávání či sdílení v rámci firmy, rodiny či mezi kamarády. Všem stačí pouze telefon.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Náš systém je bezpečnější, rychlejší a univerzálnější. Jeho celkovou bezpečnost navíc zajišťují privátní dvojitě šifrované APN sítě oddělené od veřejného internetu. Systém odemykání a zamykání včetně autorizace k jízdě funguje i bez dostupného internetu či GSM sítě a celá jednotka je koncipována tak, aby bylo možné za provozu přidávat nové funkcionality. Xmarton umíme nainstalovat do všech vozidel vyrobených po roce 2003 a disponujeme vlastním rezervačním systémem sdílení. Prostřednictvím telefonu lze poté ovládat přes 100 automobilů.

Jan Pešek

Zbavit se běžného klíče je možné i u vozidel s mechanickými zámky. V takovém případě lze ve voze nechat tzv. planžetu, jejímž prostřednictvím dojde k odemčení zámku volantu. O elektronickou část zabezpečení se již postará Xmarton. U vozidel s Kessy systémem (Keyless Entry, Start and exit System) dokážeme zabezpečit, aby vozidlo nezaregistrovalo zabudovaný klíček pro ovládání. Rychlost komunikace mezi telefonem a autem probíhá přes Bluetooth (na krátkou vzdálenost do cca 1s, na větší (přes GSM) do 3-4s).

Na kterých trzích působíte?

V současné době působíme na českém a slovenském trhu.

Jak vznikl nápad podnikat v tomto oboru?

Na samém počátku stála otázka, jak lidem umožnit sdílet svá vozidla co nejbezpečněji, a aniž by se museli potkávat.

Kolik máte zákazníků?

Spolupracujeme především s několika velkými společnostmi, jejichž vozový park se pohybuje v řádu několika stovek aut.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Vsadili jsme na spolupráci s několika většími společnostmi, takže příprava zabere dost vývojových a dalších kapacit. V zásadě ale záleží na jednotlivých klientech, jak rychle dokončí interní procesy a zahájí využívání našeho systému. Předpokládáme, že do černých čísel se dostaneme cca za rok.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Na poli Fleet management systému nyní pokrýváme všechny běžné potřeby větších společností a dražší jednotky dokážeme kombinovat s těmi levnějšími, očekáváme tudíž nárůst poptávky od velkých a středních firem. Pro naše klienty dále připravujeme bezklíčové odemykání a zamykání vozu, dálkový start motoru a možnost dálkově ovládaného nezávislého topení.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Naším investorem je slovenská společnost Todos, která je prostřednictvím své sítě autosalonů zároveň jedním z distribučních kanálů pro Slovenskou republiku.

Tým Xmarton

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

Je nás dvacet – od vývojářů až po analytiky a technický servis. Sídlíme v Praze ve Vysočanech a naše další pobočka je Slovensku.

Plánujete expanzi?

Určitě ano. Díky našim klientům plánujeme kromě expanze po střední Evropě vstup i na další evropské trhy. V tuto chvíli probíhají jednání v Maďarsku a na Ukrajině. Kromě toho nás v průběhu října čeká cesta po Německu s Česko-německou obchodní a průmyslovou komorou, kde se potkáme se zástupci větších německých společností.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Rád bych viděl pobočky Xmartonu po celé Evropě. Případně i mimo ni, nicméně budeme spokojeni, když bude možné náš systém koupit a nainstalovat alespoň v polovině Evropy.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Byl to okamžik, kdy jsme měli rozdělaných cca 150 jednotek určených pro dlouhodobé testování a ve skladu se nám ještě nepoužité baterie začaly samovolně po několika měsících nafukovat. A to bez jakékoliv příčiny. Museli jsme s dodavateli řešit jejich reklamaci a výměnu. Došlo zkrátka k chybě při výrobě, která se projevila až po nějakém čase. Nezbylo nám než baterie pro jistotu všude vyměnit a od další várky je testovat, abychom podobné situaci předešli. V tomto směru je tedy rada jednoduchá. Ačkoliv důvěřuji, tak vždy a vše prověřuji, spokojený klient je prioritou. Náklady na dodatečnou výměnu nebo opravu jsou navíc obvykle vyšší než ty vynaložené na preventivní test.

Diskuze k článku