Startup Týdne #109: GoodVision pomocí AI a strojového vnímání analyzuje obrovské množství dat o dopravě

Český startup GoodVision kombinuje umělou inteligenci, strojové vnímání a deep learning a v cloudu pak vytěžuje data o dopravě vozidel i pěších z velkého množství kamerových záznamů. Služba oficiálně odstartovala v září a působí zejména na českém trhu, obchodní zastoupení má i v Dánsku a Spojených státech.

GoodVision uživateli doručí vytěžená data už do 1 hodiny od poskytnutí videa, ať už je to hodinový, týdenní či delší záznam. Uživatel může s daty pracovat ještě v tentýž den, kdy je pořídil, a nemusí čekat dny a týdny na lidské video-analytiky jako tomu bylo doposud,“ popisuje Daniel Štofan, CEO společnosti, v rozhovoru pro Tyinternety.

„Data jsou nová ropa. Koncept sběru dat z reálného světa je velice atraktivní a otevřený. Přesto se na tržní nabídku často uživatelé dívají přes prsty, zejména z důvodu nízké důvěryhodností technologií či těžkopádným modelům použití. Jako odborníci v oblasti umělé inteligence a video analytiky jsme s Lukášem [Hrubým – CTO, pozn. redakce] jsme v těchto omezeních viděli velkou příležitost. Rozhodli jsme se proto současný proces sběru dat a zejména způsob využívání video analytiky inovovat, doplňuje dále.

Vedení startupu: Daniel Štofan – CEO, Lukáš Hrubý – CTO

Investor: Vlastní zdroje

Konkurence: MioVision, DataFromSky, AdMobilize

Založeno: 2017

Vysvětlete (jednou větou), co GoodVision dělá.

GoodVision poskytuje online službu, která automaticky vytěžuje důvěryhodná data o dopravě vozidel i pěších z velkých množství kamerových záznamů. K tomu využíváme nejnovější přístupy v oblasti umělé inteligence, strojového vnímání a deep learningu.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Už od začátku je naší misí vytvářet tu nejpokročilejší umělou inteligenci a zpřístupnit ji k použití širokým masám. Věci, které ještě donedávna příslušely jen technologickým korporacím, dnes umožňujeme dělat prakticky komukoliv bez nutnosti větší investice, ať už časové nebo finanční.

Základem je poskytovat uživatelům data, kterým můžou za všech okolností důvěřovat. Proto jsou neuronové sítě, které náš produkt používá, trénovány na ohromné škále záběrů z existujících kamer z celého světa, za každého počasí i denní doby.

Daniel Štofan

GoodVision uživateli doručí vytěžená data už do 1 hodiny od poskytnutí videa, ať už je to hodinový, týdenní či delší záznam. Uživatel může s daty pracovat ještě v tentýž den, kdy je pořídil, a nemusí čekat dny a týdny na lidské video-analytiky jako tomu bylo doposud.

Třešničkou na dortu je perfektní vizualizace a vlastní uživatelský reporting ze sesbíraných dat. Je pro nás důležité, aby uživatel dostal hledané informace způsobem, na který je zvyklý ze své odborné praxe. Služba navíc běží zcela online v cloudovém prostředí a je připravena k okamžitému použití. Není potřeba kupovat a instalovat žádný software či hardware a je kompatibilní s jakoukoliv existující kamerovou infrastrukturou klienta.

Na kterých trzích působíte?

V současnosti oficiálně působíme zejména na českém trhu, odkud poskytujeme službu Video Insights do celého světa. Obchodní zastoupení však máme i v Dánsku a v USA.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Data jsou nová ropa. Koncept sběru dat z reálného světa je velice atraktivní a otevřený. Přesto se na tržní nabídku často uživatelé dívají přes prsty, zejména z důvodu nízké důvěryhodností technologií či těžkopádným modelům použití. Jako odborníci v oblasti umělé inteligence a video analytiky jsme s Lukášem [Hrubým – CTO, pozn. redakce] jsme v těchto omezeních viděli velkou příležitost. Rozhodli jsme se proto současný proces sběru dat a zejména způsob využívání video analytiky inovovat.

Kolik máte zákazníků?

Od oficiálního spuštění produktu GoodVision Video Insights 11. září 2018 se nám daří získávat dva až tři firemní zákazníky týdně. Většina uživatelů využívá pravidelné měsíční předplacené plány.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

S prodejem naší služby jsme teprve na začátku, a tudíž čísla nejsou stoprocentně vypovídající, nicméně v prvním měsíci po oficiálním spuštění plné verze se nám podařilo celkové tržby z BETA-verze produktu z posledních šesti měsíců zčtyřnásobit. Očekáváme meziměsíční růst zpracovaných klientských video-hodin v průměru o 40 až 60 procent.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Pracujeme na začínajících vztazích s našimi partnery – VARy (Value Added Resellers), se kterými cílíme na zájemce i na trzích mimo Českou Republiku. Momentálně se soustředíme zejména na rozvoj nových obchodních příležitostí a zároveň pracujeme se stávajícími uživateli, abychom na základě jejich zpětné vazby mohli neustále náš produkt zlepšovat.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Financování GoodVision řešíme z vlastních zdrojů a pomocí boot-strappingu, kdy jsme do vývoje investovali veškeré utržené prostředky z našich projektů, které jsme vybraným klientům poskytli.

Team GoodVision

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

Začínali jsme ve dvou a velmi rychle se nám podařilo vybudovat první vývojový tým. V současnosti má náš tým už 13 členů. Jsou to naprosto skvělí lidé, velmi zodpovědní a nebojí se experimentovat – ti nejlepší, jaké jsme si mohli přát. Sídlíme všichni v našich pražských kancelářích a někteří čas od času pracují i vzdáleně z jiných končin světa. Vývojovou pobočku v zahraničí zatím nemáme, jsou však v plánu pobočky pro podporu obchodu.

Plánujete expanzi?

Ano, za tímto účelem GoodVision budujeme. Problém, který řešíme, je globální, a proto plánujeme i expanzi na první zahraniční trhy. Pracujeme ve vysoce atraktivním a náročném oboru umělé inteligence, kde si nikdo nemůže dovolit zaváhat nebo se držet zpátky, jinak ho vlak konkurence přejede.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Za pět let vidíme GoodVision jako globální platformu a jednoznačnou každodenní volbu pro vytěžování videozáznamů z kamer v oblasti nejen dopravy, ale i retailu či bezpečnosti nativně propojenou se systémy pro správu kamerových systémů a nástroji pro datovou analytiku. Platformu, která na jednom místě nabízí široké spektrum specializovaných nástrojů pro analýzu obrazu, ať už přímo od GoodVision, nebo od jiných špiček v oboru.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Nenapadá mě pouze jedna konkrétní věc, kterou bych tady chtěl vypíchnout. Přijímáme problémy jako přirozenou součástí podnikání a dáváme si je k snídani. Ze všeho nejdůležitější je nenechat se problémy zastavit, ihned je řešit s chladnou hlavou a nedovolit, aby fuck-up zůstal nevyřešeným fuck-upem. Když se pak ohlédnete, tak žádné problémy nevidíte, už za vámi zůstávají jen řešení. Toto se naučíte jedině tak, že si fuck-upy sami projdete. My například při vývoji produktu iterujeme rychle, po malých částech a jsme s našimi zákazníky od začátku v neustálém kontaktu. Nikdy se před světem namyšleně nezavíráme v kancelářích, jinak bychom mohli být překvapeni, až vyjdeme ven.

Diskuze k článku