Startup Týdne #108: Aviget vyvíjející chatboty pro aerolinky s cílem odstranit většinu stresu

Slovák Peter Kollár pracoval na rezervačním oddělení jedné z nízkonákladovek, ve které se často muselo rušit velké množství letů. To způsobovalo přetížení zaměstnanců v call-centru i na letištních přepážkách. A dostal nápad založit Aviget – startup vyvíjející chatbota přizpůsobeného přesně pro potřeby leteckých společností.

„Jako startup jsme na úplném začátku. Několik leteckých společností chystá nasazení Avigetu do testovacího provozu a pokud se osvědčí, chtějí ho nasadit naplno. Já Avigetu věřím, takže doufám, že se velmi brzy budeme moct pochválit prvními reálnými zákazníky,“ popisuje Kollár aktuální stav vývoje Avigetu v rozhovoru pro Tyinternety.

„Díky našim chatbotům odpadne drtivá většina stresu, která trápí obě strany (poskytovatele i spotřebitele služeb). Chatboti jsou nekonečně trpěliví a ochotní, nikdy se neunaví a nikdy nespí,“ vysvětluje.

Vedení startupu: Peter Kollár, CEO

Investor: Pavel Rosendorf (Dibiti), Vlastimil Palata, AI Startup Incubator

Konkurence: Caravelo (Barcelona, Španělsko), destygo (Paříž, Francie)

Založeno: 2018

Vysvětlete (jednou větou), co Aviget dělá.

Pro letecké společnosti vyvíjíme chatboty, které dokážou plně obsloužit jejich zákazníky při plánování cest, objednávání letenek, zabezpečení služeb v cílových destinacích, při odbavovacím procesu na letisku a také automaticky odpovědět na dotazy zákazníků.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Aviget je postavený na nejnovějších technologiích umělé inteligence a díky nim je naše řešení plně škálovatelné. Za největší výhodu ale považujeme hlubokou znalost prostředí aerolinek, jejich každodenního provozu, problémů i nevyužitého potenciálu.

Peter Kollár

Na kterých trzích působíte?

Letecká přeprava funguje po celém světě téměř identicky. Technologie, na kterých Aviget pracuje, i odborové know-how nás nijak teritoriálně nelimitují. Všechny služby jsou poskytovány online a my jsme schopni je i online obsloužit odkudkoliv. Odstartovali jsme ze Slovenska, ale jednáme s několika společnostmi po celém světě.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Aviget mě napadlo založit během práce na rezervačním oddělení nízkonákladové letecké společnosti. Často se stávalo, že jsme z provozních důvodů museli rušit velké množství letů, což způsobilo přetížení našich zaměstnanců v call-centru i na letištních přepážkách. Neschopnost včas odbavovat požadavky cestujících velmi komplikovala provoz a v konečném důsledku ohrožovala celou firmu.

Většina cestujících má přitom – v tomhle konkrétním případě – na výběr jen z troch možností. Akceptovat nový let, změnit let podle svých požadavek nebo požádat o finanční refundaci.

Zároveň jsme naráželi na problémy s prodejem letenek, i když byla jejich cena velmi nízká. Mnoho cestujících si jich totiž nevědělo najít. V této oblasti vnímám pro Aviget také velký růstový potenciál, protože letecké společnosti nedokážou pro nabídku či komunikaci s cestujícími využívat dostatečně sociální sítě.

Kolik máte zákazníků?

Jako startup jsme na úplném začátku. Několik leteckých společností chystá nasazení Avigetu do testovacího provozu a pokud se osvědčí, chtějí ho nasadit naplno. Já Avigetu věřím, takže doufám, že se velmi brzy budeme moct pochválit prvními reálnými zákazníky.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

O tržbách zatím nemůžeme mluvit. Jsme na úplném začátku v režimu vývoje a testovacího provozu.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Za nejdůležitější považujeme intenzivní testování v praxi a dokončení implementace u prvních zákazníků.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Asi jako každý startup jsme začínali s vlastními úspory. Díky pražskému AI Startup Incubatoru se nám teď podařilo získat investici rovnou od dvou českých investorů. Jde dohromady o 250 tisíc dolarů (5 milionů korun) a pomoc od jejich mentorského týmu. Pevně věřím, že se díky tomu z Avigetu podaří vybudovat úspěšnou globální firmu s produkty, které se stanou neodmyslitelnou součástí světa letecké přepravy.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

Nechceme se vázat na jedno místo nebo zemi. Naše produkty i služby jsou mezinárodní a obsluhovat budeme mezinárodní lety. Jádro našeho týmu (3 hlavní vývojáři a 2 členové vedení firmy) sídlí na Slovensku. Počítáme ale s tím, že pro další práci můžeme pro zabezpečení vývoje či prodeje rozšířit náš tým také v zahraničí a spolupráci budeme řešit pomocí audio a video technologií.

Plánujete expanzi?

Ano. Odehrává se už teď, jen počítáme s tím, že se tempo zrychlí společně se vzrůstajícím počtem klientů.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Všude, kde se bude dát létat letadlem nebo cestovat dopravními prostředky. Staneme se neoddělitelnou součástí cestování – pro letecké společnosti, hotely i cestující. Díky našim chatbotům odpadne drtivá většina stresu, která trápí obě strany (poskytovatele i spotřebitele služeb). Chatboti jsou nekonečně trpěliví a ochotní, nikdy se neunaví a nikdy nespí.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Zatím se nám nic podobného nestalo a doufáme, že díky spolupráci s AI Startup Incubator ani nestane.

Diskuze k článku