Startup Týdne #107: smitio, kariérní platforma od lidí v IT pro IT komunitu

„IT specialisté nechtějí ztrácet čas s inzeráty o moderním pracovním prostředí a litrech kávy. Chtějí pracovat na inovativních projektech se zajímavou technologií a ve své profesi se posouvat,“ říká Radoslav Pittner.

Ten dříve vedl kariérní centrum brněnské Masarykovy Univerzity a zkušenosti sbíral i na univerzitách v Cambridge, Berkeley a Stanfordu. Jeho nový projekt smitio podle něj reaguje na trendy v HR, které jsou již teď například v USA jasně patrné.

Proto smitio IT specialistům umožňuje filtrovat projekty podle technologií a při vyplnění profilu dokáže vhodné projekty automaticky vyhledávat. Pokud specialistu projekt zaujme, může se spojit bez dalších prostředníků přímo s jeho manažerem.

„Odpadá tím zdlouhavý náborový proces, ve kterém se mnohdy uchazeč dozví pro něj to nejdůležitější až ve třetím kole pohovoru,“ vysvětluje Marek Bureš, CTO a spoluzakladatel smitia, který je sám bývalý IT specialista a náborové neduhy firem si mnohokrát vyzkoušel na vlastní kůži. Na dotazy Těchinternetů odpovídal Pittner.

Vedení startupu: Radoslav Pittner (CEO), Marek Bureš (CTO)

Investor: CEBIG

Konkurence: Techloop, jobs.cz, startupjobs.cz

Založeno: 2018

Vysvětlete (jednou větou), co smitio dělá.

Smitio je kariérní platforma od lidí v IT pro IT komunitu, která pomáhá vytvářet kvalitní projektové týmy tím, že přímo propojuje IT specialisty s vedoucím.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

V prvé řadě IT specialistům umožňujeme spojit se přímo a ihned s vedoucím projektu – nemusí ztrácet čas konverzací s recruitery o věcech, které se dají napsat. Místo toho se uchazeč může rovnou bavit se svým potenciálním vedoucím, člověkem, který projektu odborně rozumí. Díky tomu hned vidí, jak reaguje, jaký má přístup a jestli je to pozice pro něj, nebo ne. Nemusí procházet několik kol řízení, aby se dostal ke správnému člověku a nakonec třeba stejně zjistil, že mu projekt nesedí.

Odpověď na nabídku také nikdy nezapadne na neosobní email nabor@firma.cz, protože uchazeč ví, komu píše – má přímý kontakt na vedoucího. Garantujeme odpověď do 3 dní a sledujeme, zda spojení proběhlo, nebo ne.

Smitio také specialistům poskytuje všechny relevantní informace na první dobrou ve strukturovaném přehledu – jaký je projekt, jaká je technologie, jaký je plat, jaká je firma. Nejsme databáze uchazečů, kteří pouze pasivně čekají, až je někdo osloví. Smitio je pro lidi, kteří se zajímají o technologie, chtějí pracovat na zajímavých projektech, snaží se posouvat dál a záleží jim i na tom, s kým budou pracovat, jaký budou kolem sebe mít tým.

Marek Bureš a Radoslav Pittner (vpravo)

Na kterých trzích působíte?

Zatím působíme na českém trhu.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Po vzoru amerických univerzit jsem v minulých letech založil první vysokoškolské kariérní centrum v ČR a také stál u zrodu aplikace JobCheckin, která propojuje univerzitní studenty se zaměstnavateli. Marek Bureš, náš CTO, na druhou stranu hledal do svého týmu IT specialisty a sám oslovoval vhodné kandidáty. Oba jsme viděli, že tradiční metody recruitingu nezabírají a je potřeba inovovat. Přistoupit k řešení problému pohledem cílové skupiny, tedy IT specialistů a firem. Marek měl zkušenosti z IT, já zase z náboru, což byl ideální začátek.

Dali jsme to dohromady a společně navrhli smitio – produkt, který stojí na přímém propojení manažera s kandidátem a dál staví na tom, co IT specialisté skutečně potřebují vědět, aby při vybírání správné práce neztráceli čas.

Kolik máte zákazníků?

Od spuštění služby v polovině srpna již používá smitio několik desítek firem a je na něm zaregistrováno více než 150 uchazečů.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Od launche uběhla zatím velmi krátká doba, ale slušnou rychlostí nám přibývají platící klienti. Celkově se pohybujeme tam, kde jsme chtěli být podle našeho finančního plánu pro toto období a je pro nás klíčové, že tržby rostou a služba se dostává do povědomí komunity.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

V nejbližší době očekáváme rostoucí počet firemní zákazníků, kteří začnou smitio používat. Proto se také nyní vedle neustálého vývoje aktivně soustředíme hlavně na obchodní činnost a získávání nových uživatelů.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

V tuto chvíli máme seed investici od investiční skupiny CEBIG.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

Na začátku jsme byli dva, já a Marek Bureš. Já jako člověk se zkušenostmi z oblasti HR a Marek jako IT specialista a projektový manažer. V tuto chvíli už je nás víc, k několika vývojářům přibyl i tester a nyní i account manažer. Všichni sídlíme v Brně, ale člověk nikdy neví, kam ho případná expanze zavane [úsměv].

Plánujete expanzi?

Určitě plánujeme, problém, který smitio řeší se netýká pouze Čech. Nejdříve ale musíme ověřit funkčnost naší myšlenky a řešení na českém trhu. Pak přijde na řadu expanze do zahraničí. A to nejen v podobě rozšíření na zahraniční firmy, ale hlavně v podobě rozšíření na zahraniční kandidáty, z čehož pak mohou těžit české firmy. Tam vidíme budoucnost.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Chtěli bychom být celoevropským projektem pro IT specialisty, kteří se mohou do 30 minut spojit s hiring managerem kdekoliv v Evropě bez jakýchkoliv překážek. Chceme jim dát možnost, aby mohli pracovat kdekoliv a v hledání nebyli omezeni státními hranicemi. Chceme, aby u nás IT specialisté našli všechny významné projekty a manažeři vhodné lidi do svých týmu po celé Evropě.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“?

Hned po ujasnění první myšlenky jsme vytvořili obrovský prototyp, který odrážel naši vizi dokonalého produktu. Začali jsme vývoj s představou, že všechno zvládneme a na trh přijdeme s kompletním řešením. To se rychle ukázalo jako nereálné, takže jsme museli prototyp osekat na skutečné MVP, se kterým jsme konečně byli schopni přijít i na trh. Naštěstí nás tento fuck-up stál jenom ztracený čas a mohli jsme i přesto dál pokračovat ve vývoji.

Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Určitě pomůže si jasně určit minimum, které představuje hodnotu pro zákazníka a na které se dá stavět. To znamená se zaměřit na primární problém, uvědomit si, že první verze je první verze a není potřeba hned stvořit dokonalý produkt. Naopak je nutné zvážit reálné finanční i lidské kapacity a podle toho se rozhodnout co jste schopní udělat a jak.

Diskuze k článku