Startup Týdne #106: Mapotic, mapová sociální síť s investicí od P&J Capital

Mapotic, který vznikl jako spin-off projekt softwarové společnosti COEX, je zjednodušeně řečeno mapovou sociální sítí. Jednotliví uživatelé mají možnost vytvářet vlastní mapy na zcela libovolné téma (např. od bezobalových obchodů, přes mapování veřejných záchodků nebo výskytu soch sv. Jana Nepomuckého až po pěstitele žížal a komunitní zahrady) a sdílet je s ostatními.

Od spuštění platformy pro Českou republiku v únoru 2017 zde vzniklo již více než 1 500 map. Konkrétní témata či potřeby přitahují uživatele podobných zájmů, kteří poté mapy rozšiřují přidáváním nového obsahu. Zejména díky komunitnímu principu vzniká na Mapoticu specifický a často unikátní obsah, který se jinde těžko hledá.

Startup nedávno získal investici ve výši 10 milionů korun (450 000 USD) od společnosti P&J Capital. Investice má tomuto start-upu pomoci akcelerovat vstup na globální trh a další rozvoj platformy. V rozhovoru pro Tyinternety odpovídá CEO Mapoticu, Ivo Gajdorus.

Vedení startupu: Ivo Gajdorus (CEO), Radek Pilmaier (CTO)

Investor: P&J Capital

Konkurence: Mapme.com, Google My maps

Založeno: červen 2018

Vysvětlete (jednou větou), co Mapotic dělá.

Jednou větou je to asi takto: Maptic je online platforma, která pomáhá lidem a komunitám naplňovat jejich misi pomocí specificky zaměřených map.

Jestli můžu doplnit širší kontext, tak naším motem je, že když si lidé budou sdílet vědomosti a navzájem se ochytřovat, přispíváme tím k lepší společnosti a celkové evoluci lidstva. V našem případě to je přes mapy, sdílení informací o místech a vzájemné „objevování nových světů“.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Za dva roky jsme nenarazili na projekt, který by fungoval jako mapová služba zaměřená na komunity a tematické mapy na specifické oblasti. Asi nejlepší příklady jsou např. organizace zaměřené na kompostování ve městech a jejich mapa mapotic.com/kokozawckompas.cz nebo např. loviči sv. Jana Nepomuckého. Částečnou konkurencí jsou „online map buildery“, nicméně často se jedná spíše o software na vizualizaci dat na mapě, my jsme interaktivnější a sociálnější a pokud chce někdo jen přidat špendlíky na mapu, nejsme ti praví. My přidáváme sociální aspekty, klademe důraz na interakci mezi zakladatelem mapy a jejími uživateli, umožňujeme crowdsourcing dat, jednoudché filtrování a kategorizaci, sledování map a práci s followery, jsme schopni dodat k mapě mobilní aplikaci atd.

Ivo Gajdorus

Na kterých trzích působíte?

Zatím jsme pilotovali českém trhu, kde vzniklo za rok přes 1000 mapových projektů. Vedle soukromých map mapy zakládají často neziskovky a různé komunity, na které se právě teď více zaměřujeme a do konce roku chceme nabírat první komunity a projekty z anglosaského světa.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Okolo map se s COEXem (výroba sw systémů na zakázku) pohybujeme celkem dlouhou dobu a již kolem roku 2006 jsme dělali mapové projekty (průvodce po městech, muzeích atd.). Někdy v roce 2011 jsme spustili kdesekoupat.cz, které pomocí crowdsourcingu poměrně dobře zmapovalo přírodní koupaní v ČR a použili a stále ho používají desítky tisíc lidí. Tento projekt byl následně několikrát replikován do dalších, většinou sociálně prospěšných projektů jako např. vozejkmap.cz nebo adresarfarmaru.cz. Protože chodili poptávky na další kopie a někdy skvělé nápady co mapovat, rozhodli jsme se z toho udělat online platformu, kde si každý bude moc vytvářet jakou mapu chce.

Kolik máte zákazníků?

Ve službě je registrovaných zatím několik tisíc lidí a cca 20 % z nich tvoří provozovatelé map z nichž jich kolem 20ti využívá prémiové funkce. Většina z nich byla onboardovaných „manuálně“, ale v srpnu jsme spustili interní market place, kde si lidé do svých map mohou kupovat rozšíření a tento model nyní testujeme a budeme ho chtít v dalších měsících rozšiřovat a nabízet vedle free map prémiové funkce.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Tržby projektu v roce 2017 byly kolem půl milionu Kč, v roce 2018 ještě hodně investujeme a vyvíjíme, takže očekáváme nárůst, který by se měl po ověření obchodního modelu výrazně zvyšovat během roku 2019.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

V tuto chvíli připravujeme kampaně pro rozšíření služby do zahraničí a bavíme se s několika desítkami komunit po celém světě. Od neziskovek, co dělají na čištění moře od plastů, po organizace mapující ekologické organizace, spolky mapující mizející historii, archeology či po sportovní spolky podporující parkour na Filipínách. Vše se dá docela dobře mapovat a naším cílem je do konce roku vytvořit několik anglických use-cases, kde mapa opravdu pomáhá komunitě či je společensky prospěšná. To by mělo vytvořit trakci podobnou jako je v ČR, kdy lidé zakládají každý den spousty map.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Úvodní vývoj beta verze a start byl financován mateřskou firmou COEX, od níž se Mapotic během roku 2018 oddělil. Do Mapotic vstoupil během roku 2018 kapitálový investor, který pomáhá se strategií a rozšiřováním produktu do zahraničí.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

Core tým má cca 12 lidí s tím, že pracujeme s řadou freelancerů a s marketingem nám pomáhá globální marketingová a stratgická firma Wings4U, s jejímiž zakladateli se již nějakou dobu známe. Pomalu také tvoříme externí „growth team“ s native spíkry na anglickém a španělském trhu, aktuálně máme zástupce v Dublinu a Barceloně.

Plánujete expanzi?

Ano, viz odpověď výše, primární je pro nás globální trh.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Věříme, že naši službu mohou využívat přinejmenším miliony lidí a může inspirovat a pomáhat na tisících projektů. Důležitá bude samozřejmě monetizace, kromě zmiňovaného addon marketu na prémiové služby se do budoucna nabízí několik dalších cest – využití jedinečných geolokačních dat, která vznikají každý den, zpřístupnění marketu třetím stranám, mikroplatby a donations, implementace gamifikace a vnitřního kreditního systému atd.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Malé fuckupy řešíme často, třeba když nestihne marketing tým komunikovat vývojářům nějakou kampaň, která se chytne nebo iDnes embeduje ve článku něčí mapu a nám spadnou servery [úsměv]. Ale toto už je za námi a škálování výkonu by mělo být na podstatně lepší úrovni. Menší fuckup byl také celé odštěpování závodu, kterou jsme řešili téměř půl roku a díky vyčleňování duševního vlastnictví a due dilligence od investorů jsme si chvílemi sahali na dno. Největší fuckup by nastal, pokud nebudeme růst dostatečně rychle, nebudeme atraktivní pro investory v dalším kole nebo se ukáže, že to, co vidíme na českém trhu, nefunguje ve světě anebo nedokážeme patřičně naškálovat ani jeden monetizační kanál.

Diskuze k článku