Startup Týdne #104: DOK, spojující světy umělé inteligence a pojištění

Pojištění zůstává jednou z posledních oblastí, na kterou zatím fintech nevyzrál. Přitom se podle posledního průzkumu agentury STEM/MARK se většina z nás obává o výhodnost pojistek nebo jejich plnění. V zahraničí již první vlaštovky vzlétly. Fintech řešení, tedy „neurální síť“ (umělá inteligence) umí nalézt pojištění skutečně na míru. V Česku by to mohla být nová služba DOK, která řeší správu pojistek.

Hlídat výročí smluv, kdy se změna většinou nejlépe udělá, hledání výhodnějších nabídek a revize již uzavřeného pojištění jsou činnosti, kterými se klient nechce zabývat, a makléřům zaberou hodiny práce. Takové činnosti přitom může neurální síť, která se sama učí na bázi umělé inteligence, zvládnout během pár sekund.

„Češi při výběru nového pojištění průměrně porovnají 3 nabídky a rozhodují se podle ceny. Při hloubkových rozhovorech ale vyšlo najevo, že úplně nejdůležitější je pro ně být dobře pojištěný,“ uvádí Pavel Kuhn, který stál u zrodu projektů Zonky, Mobito či Sazka mobil. Dnes se zabývá projektem DOK.

„Věříme, že díky automatizaci většiny procesů a jejich spojením se samoučícím se systémem DOK dosáhneme mnohem větší efektivity a podstatně zlepšíme zkušenost zákazníka s našimi doporučeními,“ doplňuje Kuhn.

Vedení startupu: Pavel Kuhn (ředitel inovací Home Credit)

Investor: HC Advisory Services/Skupina Home Credit

Konkurence: SURI

Založeno: Srpen 2018

Vysvětlete (jednou větou), co DOK dělá.

DOK je online správce pojištění. Zóna, kam si člověk může nahrát své stávající pojistné smlouvy. Služba mu pak na základě získaných dat pomáhá v komplikovaném světě pojištění stávající smlouvy zhodnotit, aktualizovat a v případě potřeby nalézt lepší a vhodnější.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Segment pojišťovnictví je v podstatě poslední, který dosud neprošel finetech revolucí. Přímou konkurenci proto nemáme, existující služby fungují spíše jako srovnávače pojištění, porovnávají produkty na trhu bez toho, aby zohledňovaly individuální komplexní potřeby klienta. Služba DOK oproti nim funguje jako chytrý online makléř a část procesů je algoritmizovaných. Přináší prvek automatizace, která získává data ze stávajících smluv klientů a analyzuje je. Díky tomu dokážeme v DOKu vyhodnotit kvalitu existujícího pojištění a v případě potřeby doporučit úpravu nebo změnu, která je šitá na míru klienta. To vše bezplatně, za minimum času a úsilí na straně klienta.

Pavel Kuhn

Na kterých trzích působíte?

Prozatím v Česku.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Vedlo nás k tomu několik zjištění. Myslíme si, že v 21. století by měl mít člověk možnost řešit správu svých pojištění jednoduše a online. Inspiraci jsme hledali v zahraničí a zjistili jsme, že i tam je v rámci trhu pojišťovnictví obdobných projektů málo a pokud jsou, vznikly nedávno. Při pohledu na naše vlastní smlouvy i v rámci výzkumu, který jsme si zpracovali, bylo přitom jasné, že lidé si takovou službu žádají. Proto jsme přišli s DOKem, který se o pojištění stará sám a mnohem efektivněji, než je v silách laika.

Kolik máte zákazníků?

Jsme na začátku, měsíc po spuštění evidujeme vyšší stovky klientů, což je v souladu s naší strategií, abychom všechny klienty stihli obsloužit, a přitom zachovali kvalitu služeb, kterou chceme trvale nabízet. Aktuálně se k nám registrují desítky nových klientů denně.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Na hodnocení je příliš brzy. Jsme na úplném začátku. Službu jsme komerčně spustili před necelým měsícem. Základním úkolem je dnes službu otestovat a nadesignovat tak, aby byla přinášela hodnotu pro zákazníky.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Naším cílem v roce 2018 je získat jednotky tisíc registrovaných uživatelů. Na teto zákaznické bázi se chceme naučit, jakým způsobem je možné zjednodušit interní procesy a maximálně je automatizovat při zachování špičkové kvality analýzy potřeb zákazníků a případného doporučení na úpravu pojistného portfolia. Teprve pak má smysl službu rozšířit na větší okruh uživatelů.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Investorem projektu je HC Advisory Services, s.r.o. / Skupina Home Credit.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

V tohle okamžiku na projektu pracuje interní tým cca 15 lidí. Všichni na jednom místě. Věřím tomu, že díky tomuto modelu jsme schopni službu efektivně rozvíjet a upravovat dle potřeb trhu.

Plánujete expanzi?

Tohle téma dnes není na pořadu dne, hlavním úkolem je prokázat životaschopnost projektu v ČR.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Věřím tomu, že během 5 let se nám z DOKu, respektive DOK indexu (model, kterým hodnotíme kvalitu jednotlivých smluv a pojistného portfolia klienta) stane standard na českém trhu pojišťovnictví. Pomůžeme tak zvýšit transparentnost trhu a obecně zjednodušíme dnes poměrně složitý svět pojišťovnictví.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Musím pomyslně zaklepat na dřevo [úsměv], v průběhu přípravných prací na tomto projektu jsme zásadní fuck-upy neřešili. Pokud samozřejmě pominu klasické „dětské“ nemoci v oblasti vývoje, vyjednávání s pojišťovnami, nastavování interních procesů apod.

Diskuze k článku