Startup Týdne #102: NaviZoo, díky kterému v zoo najdete svá oblíbená zvířátka

Robert Marchevka se jednou během návštěvy zoo nedokázal dobře zorientovat a najít svá oblíbená zvířátka. Proto se rozhodl spustit NaviZoo, aplikaci interaktivně navigující návštěvníky zoo.

„O přímé konkurenci, tedy samostatné aplikaci pro navigaci v zoo, zatím nevíme. Čtvrtina nejprestižnějších světových zoo má své aplikace, ale mají v nich jen vlastní zoo, žádné jiné. A samozřejmě kvalita jejich aplikací je rozličná,“ říká Marchevka pro Tyinternety.

Aktuálně NaviZoo testuje svůj obchodní model a obsahuje mapy různých zoo v České republice, na Slovensku, Maďarsku či Německu, v plánu jsou pak další Polsku nebo ve Skandinávii.

Vedení startupu: Robert Marchevka

Investor: (Zatím) boostrap

Konkurence: Individuální aplikace ZOO

Založeno: 2016

Vysvětlete (jednou větou), co NaviZoo dělá.  

NaviZoo je globální aplikace, která interaktivně naviguje návštěvníky v zoo, přičemž návštěvníkům šetří čas, poskytuje zajímavé informace o atrakcích a zvířatech, a tak zlepšuje jejich zážitek při návštěvě zoo.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

O přímé konkurenci, tedy samostatné aplikaci pro navigaci v zoo, zatím nevíme. Čtvrtina nejprestižnějších světových zoo má své aplikace, ale mají v nich jen vlastní zoo, žádné jiné. A samozřejmě kvalita jejich aplikací je rozličná.

Robert Marchevka

Na kterých trzích působíte?

Aplikace momentálně obsahuje mapy zoo v ČR, SR, Maďarsku, Německu. Jednou za měsíc přidáváme 3 až 4 nové zoo.

Jak vznikl nápad podnikat v tomhle oboru?

Nápad na NaviZoo vznikl z osobní zkušenosti. Nevěděl jsem, jak se mám dobře zorientovat v jedné zoo, a bylo velice náročné najít má oblíbená zvířata.

Kolik máte zákazníků?

Aplikace byla spuštěna v průběhu června. Tehdy jsme ji ještě dolaďovali především z hlediska stability. Od té doby má NaviZoo více jak 2000 stažení. Aktuální stav je v průměru 50 až 80 stažení denně.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?  

Momentálně je naše aplikace v módu, kdy obchodní model jen testujeme. Naší prioritou je validace využití aplikace u zákazníků, získání zpětné vazby, a až následně budou na denním programu obchodní metriky.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Rozšíření na další trhy, zvýšení počtu uživatelů a retence, dále také validace obchodního modelu.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Dosavadní financování NaviZoo řešil zakladatel projektu z vlastních prostředků, případně ze startupového úvěru Slovenské spořitelny.

Jak velký je váš tým? Sídlí všichni na jednom místě, nebo máte také pobočky v zahraničí?

Tým tvoří pět členů; dva z nich jsou na Slovensku, tři v Česku. Nesedíme však na jednom místě, ale využíváme svobody, které se nám v dnešní době dostává. I přesto, že jsme každý na jinde, jsme schopni firmu udržovat v pohybu.

Plánujete expanzi?

Expanzi plánujeme postupně. Zajímá nás především Polsko a poté Skandinávie. Z globálního hlediska je nám nejblíže samozřejmě evropský trh.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Chceme se stát lídry v rámci kvalitních zážitků v zoo. Dále máme připravené rozšíření, které přesahují funkce samotné aplikace a od kterých si slibujeme další výhody pro uživatele NaviZoo.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobných situací mohou ostatní firmy vyvarovat?

Pokud začínáte pracovat na nějakém nápadu takzvaně od nuly, tak zmíněných „fuck-upů“ bude ještě hodně, to prostě patří k procesu. Zahrnuje to spoustu věcí od hledání správných lidí až po běh na dlouhou trať, kterým je financování a investice. Je toho samozřejmě ještě víc, ale řešení problémů je pro podnikatele každodenním chlebem. Důležité je vytrvat, věřit svému nápadu a být nakloněný směrem k zákazníkovi.

Diskuze k článku