Spolupracujte s výzkumníky. Stát vám to proplatí

Jde o jeden z projektů krajů, který má propojit soukromé podniky s univerzitami nebo vědeckými centry. Obě strany si dohodnou spolupráci a předem určené náklady. Na základě faktur jim je pak do určité výše proplácí kraje.

Třeba v Brně jen letos takovou podporu získalo 45 podniků, žádalo přitom rekordních 223. Nečekejte ale žádnou výkonnostní soutěž. Při přetlaku žádostí o program se vybírá podobně jako u jiných akcí, které nespadají do soukromého sektoru – tedy losováním.

Rozdává se 13 milionů

Praha rozdělí celkem 13 milionů korun. Zájemci z řad malých a středních firem se sídlem v hlavním městě se můžou přihlásit do konce října. Hodnota jednotlivého voucheru se bude pohybovat v rozmezí od 75 do 200 tisíc korun. Od žadatele se vyžaduje spolufinancování ve výši třiceti procent.

Výzvu inovačních voucherů spustil i Jihočeský kraj, rozděluje dva miliony korun. Sběr žádostí probíhá do 15. října a hlásit se můžou malé a střední podniky se sídlem v Jihočeském kraji. Spolupracovat můžou s vědeckými pracovišti z celé republiky.

inovační vouchery

Zdroj: www.inovacnivouchery.cz

Spojit firmy a výzkum

Cílem podle projektu je, aby firmy a výzkumné organizace navázaly kontakt a na základě úspěšného malého společného projektu rozvinuly vzájemnou spolupráci. Vouchery jsou vymyšlené s cílem umožnit firmě plně se soustředit na podnikání, zatímco výzkumná organizace dodá služby potřebné pro inovace, které firma z nějakého důvodu neumí zajistit vlastními silami.

Lze je použít na nákup znalostí a služeb, které nejsou běžně dostupné. Může jít například o vývoj prototypu, analýzu vhodnosti použití materiálu nebo testování speciálních zařízení. „Jde ovšem výhradně o podporu inovačních aktivit, na záležitosti jako je koupě softwaru, účetnictví, právní služby nebo tvorba běžných webových stránek se dotace nevztahují,“ upozorňuje pražská radní Eva Vorlíčková, která je má v gesci.

Zkušenosti z praxe: Je to výborný nápad, i když…

Inovační vouchery pomáhají překonat nedůvěru ve vzájemnou spolupráci a otevírají firmám dveře do výzkumných organizací. „Určitě je báječné, že něco takového existuje. Díky tomu jsme prohloubili kontakty a nese to řadu benefitů,“ mluví o svých zkušenostech Jana Burešová, jednatelka Smart Brain Sale. Společnost inovační vouchery využila a spolupracovala díky nim s Vysokým učením technickým v Brně, se kterým společně vyvíjela metodu hodnocení emocí a biologických reakcí člověka.

„Další výzvy bychom se už ale neúčastnili,“ pokračuje Burešová. Podle ní totiž nad rozdělením peněz, které poslala jako proplacení faktur do VUT, neměla plnou kontrolu. „Nemám zpětnou vazbu, kolik šlo technikovi, kolik za materiál – je to nedohledatelné. Nejsem v pozici orgánu, který se může zeptat, kolik se vyplatilo konkrétnímu člověku za práci,“ vysvětluje.

Zdroj: Freeimages, autor: doctor-a

Zdroj: Freeimages, autor: doctor-a, ilustrační foto

Dodává totiž, že když služby nakupuje VUT působící jako státní organizace, musí všechno organizovat přes výběrová řízení. Což celý proces prodlužuje a část peněz se tak podle jednatelky Smart Brain Sale může „rozplynout“.

S tím souhlasí i další společnosti, které inovační vouchery už v minulosti využily. Veřejně je ale příliš komentovat nechtějí. „Je pravda, že je poměrně neprůhledné, co si nechává škola, a co jde na konkrétní projekt,“ vysvětluje jedna z firem.

Pokud je chcete, domluvte se předem

I přes zmíněné problémy inovační vouchery především menší společnosti hodnotí jako vítaný způsob, jak získat peníze na spolupráci při výzkumu, kterou by si jinak možná vůbec nemohly dovolit. Podle jejich zkušeností je ale určitě výhodnější připravit se předem. To zahrnuje i domluvu s konkrétní výzkumnou organizací.

Zdroj: Freeimages, autor: Ludo Kwak

Zdroj: Freeimages, autor: Ludo Kwak, ilustrační foto

„Našli jsme si partnera, se kterým jsme to zprocesovali, což byla konkrétní fakulta Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Věděli jsme, co chceme, a shodli jsme se s univerzitou. Náš požadavek zapadal do jejího působení a obráceně,“ vysvětluje Jiří Šoustek, jednatel společnosti Club Solutions, která provozuje portál Club Cube.

Právě domluva spolupráce firmě pomohla při žádosti o inovační voucher nejvíc. Administrativa pak podle Šoustka nebyla příliš náročná, i když projekt bylo třeba vypracovat pečlivě. Jednatel dalším firmám inovační vouchery doporučuje. Na rozdíl od Smart Brain Sale by tak konkrétně tato firma do výzvy šla znovu, i když dodává, že zatím to neplánuje.

Diskuze k článku