Speciální české lyže Staki vybraly na Kickstarteru 860 tisíc korun. Půjdou i do Japonska

Prosadit se na lyžařském trhu není nic jednoduchého. Konkurence je vysoká a o to složitější vše je, když do souboje s obry jdete s atypickými lyžemi, které pro většinu lyžařů představují velkou neznámou. Česká firma Ski Progress se ovšem nebála a v kampani na Kickstarteru se ukázalo, že o její speciální lyže Staki je zájem. Na sedm desítek lidí přispělo více než 41 tisíci dolary.

Česká firma Ski Progress a její lyže Staki, postavené na idejích tragicky zesnulého lyžařského nadšence Dušana Peterky, jsou výjimečné díky své speciální konstrukci koncovek na patkách. Ta zajišťuje, že se lyžař ani při náročné jízdě nezaklání, ale naopak se vrací vlivem setrvačnosti přirozeně zpět do bezpečné, stabilní polohy.

Plán na 273 procent

Před dvěma lety navíc vznikl nový, vylepšený model Staki Controls, na který potřebovala firma jak peníze, tak také zpětnou vazbu. Proto se rozhodla, že zkusí štěstí na největší crowdfundingové platformě Kickstarter. A dostavil se úspěch: za jeden měsíc se na nový model lyží Staki vybralo zhruba 860 tisíc korun. Cíl byl přesažen o 173 procent.

Byť se to na první pohled nemusí zdát, jsou lyže Staki Controls určeny pro úplně všechny lyžaře. Přestože měří necelý metr, díky své unikátní stabilizační patce poslouží i při jízdě v neupraveném terénu. Ostatně tak zmíněný Dušan Peterka na nápad přišel: když v roce 2008 viděl na sjezdovce šílence, který jezdil v hlubokém sněhu na zvláštních podomácku vyrobených lyžích. Zároveň jsou lyže vhodné i pro začátečníky.

Vedle vlastního testování v Alpách si Ski Progress otestoval také zájem zákazníků, který jim rovněž vyšel skvěle. Na Kickstarteru původně firma poptávala relativně málo – cílových 15 tisíc dolarů ale významně převýšila. Přitom měla na kampaň jen minimum finančních prostředků a po osmi měsících příprav nevěděla, zda uspěje.

Zájem ze země vycházejícího slunce

„Na kompletní realizaci kampaně jsme měli velmi omezený rozpočet, takže jsme museli vše pečlivě promyslet,“ vysvětluje David Rubek, šéf Ski Progressu. Náklady na přípravu včetně následného marketingu, jenž probíhal především na Facebooku a Instagramu, firma odhaduje na 230 tisíc korun. Vedle samotných peněz na další rozvoj je ale pro značku Staki důležité také přijetí v lyžařské komunitě.

„Obrovskou výhodou bylo, že jsme již měli k dispozici funkční prototyp. Mohli jsme proto lyže zasílat vybraným milovníkům zimních sportů v zahraničí, aby se stali jakýmisi ambasadory naší značky. Pomáhali nám například s tvorbou obsahu, natáčeli videa, fotili a podobně,“ popisuje průběh kampaně Rubek. Minimálně polovinu z vybraného tři čtvrtě milionu korun nyní Ski Progress investuje do výroby, dalších patnáct procent vezme přeprava. Zbytek půjde do vývoje.

Díky úspěšné kampani bude možné posunout celý projekt Staki dál. Zpětná vazba zase firmě ukázala, jakým směrem. „Ukázalo se, že o produkt projevilo zájem větší množství zákazníků z Japonska, což nás překvapilo. Rozhodli jsme se proto naše další aktivity směřovat i do této asijské země,“ vysvětluje Rubek, „Kickstarter bereme jako takový rozjezd. Načerpali jsme spoustu nových zkušeností, které se nám budou hodit do budoucna.“

Diskuze k článku