Soutěž adVENTURE ukázala české startupy zase trochu jinak

Po všech stránkách zajímavý se ukázal projekt PhoneCopy, který se prezentoval jako speciální host z předchozího ročníku. Věřte nebo ne, tahle česká služba pro zálohování a přenos obsahu mobilních telefonů (bez ohledu na model) se za poslední dva roky stala lídrem na trhu těchto aplikací a ani na iOS se nebojí konkurovat nativnímu iCloudu. Podporuje neomezený přenos kontaktů a dat mezi 2200 modely a má 226 tisíc uživatelů z více než 200 zemí, kteří už si zde uložili 170 milionů kontaktů. Jen loni o Vánocích si čerství majitelé nových telefonů přenesli 600 tisíc kontaktů a letos to má být přes milion.

Výhod nabízí hned několik, například zachovává historii smazaných dat a nespoléhá jen na aktuální verzi. V plánu je také vytvoření pasivní sociální sítě, která by dokázala propojit všechny uživatele, takže pokud některý z nich například změní své číslo, automaticky se přepíše i v seznamech jeho kontaktů. Tým o šesti stálých vývojářích se netají velkými ambicemi a v současnosti by rád našel investici v rozmezí 3 až 5 milionů eur, která mu má otevřít dveře ke světové nadvládě.

Že za tím je určitě háček? No, tak trochu. Letos totiž služba dokázala vydělat zhruba 2 miliony korun, náklady ale dosáhly na 7 milionů. Zakladatel služby Jiří Berger to přechází s klidným úsměvem tím, že zatím se zkrátka monetizace příliš neřešila. Projekt zdá se bez větších obtíží financuje ze svých dalších firem a prodaných projektů. Cestou k penězům se má stát zavedení prémiového modelu s větším důrazem na korporátní klienty nebo blížící se dohoda s velkým výrobcem telefonů. Ať tak či tak, tohle ještě bude zajímavá story…

Brno jede, Brno běží

Pojďme se ale podívat na soutěžní projekty. Do první trojice se dostaly hned dva zástupci hájící barvy Moravy. Pro naše pravidelné čtenáře asi nebude žádným nováčkem společnost Celebrio Software, která je spin-offem Masarykovy univerzity a v rámci adVENTURE skončila druhá. Její operační systém pro seniory nyní nabízí Alza (jak jsme se jako první dozvěděli už před měsícem, heč), do konce roku by se měly vrátit dosavadní náklady pohybující se mezi jedním a dvěma miliony korun a zakladatelé nyní hledají investora, který by otevřel dveře do USA a následně do Asie. Jako vždy sebevědomá prezentace, zajímavý produkt, parádní vizuály, prostě od počátku jasný kandidát na stupně nejvyšší.

Leccos ještě uslyšíme i o vítězném Spoteee, který jsme vám poprvé představili teprve v září jako součást brněnského StarCube. Před běžecké pásy do posiloven umisťuje obrazovky s bohatým výběrem speciálních poznávacích videí, takže místo koukání do zdi můžete z první osoby zažít běh českými i světovými městy, kolem zajímavých památek, divokou přírodou nebo třeba po vodní hladině. Po testování v brněnských fitness centrech je zpětná vazba podle všeho fantastická a spuštění v Praze (možná už v lednu) stojí v cestě jen práce na dálkové správě softwaru.

Kompletní zařízení (vyjma pásu) i samotná videa (na disk se jich vejde až 600) jsou dílem tvůrců, kteří zvažují i prodej koncovým uživatelům. Konkurence v Evropě prý neexistuje, škálovatelnost je značná a stanovených několik tisíc měsíčně za celé řešení firmy platí ochotně. Jelikož kvalitní videa pomáhají přestat vnímat čas i námahu, je ve hře také spojení s výukou jazyků, které údajně současná aktivita mysli a těla prospívá. Před týmem jsou ještě některé velké výzvy, například synchronizace rychlosti běhu na pásu a krajinou ve videu, ale pro začátek je to víc než dobré.

Bronzovou příčku pak vybojovala služba BuddyBet. Jestli vám název zní povědomě, vůbec se nedivíme, jako své horké želízko ji totiž v září na svém blogísku představil Jan Barta. Mezinárodní tým vede Jarrod Epps, projekt se může opřít o více než 20 milionů korun od angel investorů jako jsou Jan Červinka (Adastra), Jan Sýkora (Wood&Co), Rob Cohen (Benson Oak) nebo Pavel Šťovíček (ex-Logos), a přestože vývoj sídlí v Česku, soustředí se nyní především na Velkou Británii. Proč se vlastně projekt do soutěže zapojil je trochu otázkou, samotná platforma pro peněžní i nepeněžní sázky mezi přáteli ale vypadá dost našlápnutě. Zajímavé je, že chce nabídnout i možnosti pro internetové vydavatele, kterým umožní vypisovat vlastní sázky jak na jejich platformách, tak v prostředí BuddyBet.

Blázni, vyzyvatelé a vizionáři

Méně nadějí už bychom vkládali do čerstvého projektu AirNotes, který se má stát gamifikovanou sociální sítí, jež bude motivovat k poctivému cvičení na hudební nástroje. Prezentace úplně přesvědčivá nebyla, úspěšnost podobných projektů obvykle není valná a monetizace je ve hvězdách. Tady to bude chtít ještě hodně dokazování. Podobný problém jako Druidly, ale jinak, zase chce řešit Generify. Nabízí levné a rychlé mobilní aplikace pro pořadatele konferencí či festivalů, kteří mohou s pomocí upravitelných šablon získat na omezenou dobu (podle potřeby) funkční aplikaci na jedno použití už za pár tisíc korun napříč platformami. Docela originální přístup.

S otázkou, jak vlastně vydělat, hodně bojuje Vasmajetek.cz, databáze dražeb, aukcí a prodejů majetku státu, krajů, měst, obcí a exekučně zabaveného majetku (ročně se takto prodá majetek za 19 miliard). Funguje již přes rok s částečnou podporou státní správy či Nadačního fondu proti korupci, původní plány na monetizaci skrze zpoplatnění pro uživatele ale nezafungovaly. Mezi další varianty nyní patří placené umisťování nabídek do sítí partnerů nebo vytvoření vlastního systému pro elektronické aukce. Nutno ale dodat, že na zkoušení je stále dost času, neboť se tvůrcům podařilo prodat desetiprocentní podíl za milion korun a náklady jsou poměrně nízké. Poptávka po řešení, které do značné míry supluje roli státu, už údajně přišla ze Slovenska či Polska.

Ostřílení borci z projektů LunchTime a PizzaTime pak představili chystané Neptunio, rezervační systém pro restaurace, který by se mohl stát vyzyvatelem pro Reservio. Nabízí tak nějak všechno, co byste čekali – přehlednější rezervace, pomoc s věrnostními programy a marketingem, využití přes iPady. No, rádi se necháme překvapit.

Poslední dva finálové projekty už se internetu netýkaly ani okrajově, pro úplnost ale zmíníme i je. Poněkud marně odprezentovaný Fat Cat od Enjoy míří na obrovský trh (hubnutí, akné, celulitida) a zřejmě za ním stojí skuteční odborníci. Jenže už to, když tým až s takřka hotovým produktem na veletrhu zjistí, že mu nikdo nerozumí a lidé se ho dokonce bojí, není moc dobrou vizitkou. Společnost podle všeho zatím s předchozími přístroji velkou díru do světa neudělala a opírá se hlavně o granty za celkem 58 milionů (nebo tak to alespoň působilo). Nadšení v sále se nekonalo.

Naopak velmi pozitivně nejspíš na většinu přítomných zapůsobil přístup Vladimíra Čejky a jeho Trilux, patentovaný magnetický reflexní trojúhelník do auta. Jednoduchý nápad ve spojení s nejvýkonnějším materiálem na odrážení světla má zachraňovat životy i plechy v situacích, kdy při nehodě není k dispozici obyčejný výstražný trojúhelník. Stačí ho „plácnout“ na auto. Užitečnou součást výbavy už si oblíbily pojišťovny, prodejci aut i různé motoristické organizace a jednání se rozbíhají i v okolních zemích. S ohledem na velice slušnou marži by to mohla být hezká třešnička na českém automobilovém průmyslu.

Kompletní videa se všemi prezentacemi najdete na této stránce.