Snapchat: Proč jsme odmítli Zuckerberga? Prodávat by bylo krátkozraké

Mladík, který se zhlédl v čínském kolosu Tencent, odolal zatím všem nabídkám na převzetí. „Na světě není moc lidí, kteří vybudovali podobnou firmu, a myslím, že prodávat ji pro krátkodobý zisk pro mě není vůbec zajímavé,“ svěřil se sebevědomý podnikatel aktuálnímu vydání prestižního měsíčníku.

Snapchat momentálně představuje, minimálně tedy mediálně, největší hrozbu pro největší sociální síť. Umí totiž pracovat s teenagery. Podle odhadů Forbesu ho aktuálně používá padesát milionů lidí s věkovým průměrem kolem osmnácti let. Facebookový účet má sice víc než miliarda pozemšťanů, ale poněkud staršího data narození – průměrně kolem čtyřiceti let.

Díky svému startupu a sebevědomí si už každopádně třiadvacetiletý Evan Spiegel užil plno zábavy. Už předloni na podzim za ním byl i sám Mark Zuckerberg a na tajné schůzce mu vykreslil možnou budoucnost svého nového projektu Poke, přičemž z něj tahal z něj vizi jeho vlastního startupu. „Bylo to něco ve smyslu – jsem tady, abych tě zničil,“ vysvětluje Forbesu Spiegel s tím, že hned po schůzce objednali pro každého ze svých šesti zaměstnanců zásadní literaturu – Umění války od čínského vojevůdce Sun-tzu.

Sun-tzu radí startupům

Před Vánoci 2012 Zuckerberg spustil Poke, službu, která byla v podstatě stejná jako Snapchat, a poslal Spiegelovi, který už zrušil facebookový účet,  e-mail ve smyslu: doufám, že si to užiješ. Škodolibost ale Zuckerbergovi dlouho nevydržela.

V den spuštění se sice Poke dostal na špičku AppStore, po třech dnech ho ale Snapchat zase vystřídal a Spiegel už mohl jen sledovat, jak Poke mizí v propadlišti neúspěšných aplikací. Lepší dárek si pod stromeček přát nemohl.

Dodalo mu to odvahu a sebevědomí. A jak praví Umění války v kapitole šest – nejlepší doba na útok je v okamžiku, kdy nepřítel odhalí svou slabinu. Spiegel a jeho parťák Bobby Murphy, posíleni padesátimilionovou investicí, se rozhodli místo doživotního zajištění zariskovat, vydat se na cestu bojovníka a změnit rovnováhu na scéně sociálních sítí.

Nebyli jsme cool, tak jsme to chtěli změnit

Ať už to dopadne jakkoliv, Spiegel, který stále žije u rodičů, se nevyhne srovnání s Markem Zuckerbergem a dalšími kometami Silicon Valley. Oba pocházejí z dobře situovaných rodin (Spiegelovi rodiče jsou právníci z Yale) a oba byli ve škole považováni za klasické nerdy. Spiegel se v rozhovoru zmínil, že svůj první počítač postavil v šesté třídě a volný čas trávil ve škole s Photoshopem. „Můj nejlepší přítel byl učitel počítačů Dan,“ tvrdí.

Ajťácký svět neopustil ani na Stanfordu. Tam už ale bylo potřeba zaujmout. „Nebyli jsme cool, tak jsme se snažili dělat věci, které by nás cool udělaly,“ tvrdí spoluzakladatel Snapchatu Bobby Murphy. A byl to právě Murphy, který jako první oslovil Spiegela kvůli práci na jeho projektu inspirovaném Google Circles.

A je tu Snapchat… miliardy, ale i soudní tahanice

Pak ale přišel 13. červenec 2011 a Snapchat, ještě pod svým původním názvem Pickaboo, se objevil na AppStore. „Žádná pohádka jako u Instagramu se ale nekonala,“ vzpomíná Murphy. Do konce léta získali 127 uživatelů.

S rozjezdem aplikace přišly i první neshody se třetím členem týmu – Reggiem Brownem, který tvrdí, že je autorem nápadu s mizejícími fotkami. Tak či onak, už členem týmu není a Spiegel s Brownem si na řešení dlouhého sporu najali právníky, kteří tyto problémy dobře znají – zastupovali totiž bratry Winklevossovy proti Marku Zuckerbergovi. Celý dlouhý příběh si přečtěte na stránkách Forbesu.

Budoucnost? Uvidíme za dva roky

Dvojice mladíků pokračovala ve vývoji, aplikaci přejmenovala a výsledek je Snapchat dneška. Snapchat s padesáti miliony uživatelů, kteří každý den pošlou 400 milionů fotek. Snapchat s hodnotou, která se šplhá přes dvě miliardy dolarů. Snapchat, který stejně jako Facebook budou provázet soudní tahanice o autorství. Snapchat, kterému na Silvestra hackeři ukradli data 4,6 milionu uživatelů a včetně telefonních čísel je hodili na internet. Snapchat, který se po dvou a půl letech fungování pořád topí v červených číslech.

„Nebylo by ale fér soudit finanční výsledky Snapchatu tak brzy. Twitter i Facebook na tom byli úplně stejně,“ tvrdí Mitch Lasky, zástupce VC fondu Benchmark Capital, který do Snapchatu nalil 13,5 milionu dolarů. A o Twitteru něco ví, protože do něj investoval už v roce 2009.

Podle Laskyho je budoucnost Snapchatu otevřená, a jestli dopadne jako MySpace před pár lety či trefí špičku jako třeba Broadcast.com, které v roce 1999 koupilo Yahoo za 5,7 miliardy, a nebo promění svůj potenciál v další velké sociálně mediální IPO se uvidí tak za dva roky. Evan Spiegel by tak mohl mít opravdu velkou, ale opravdu velkou oslavu pětadvacátých narozenin.