Slovensko český startup M.Dot nabírá peníze i buzz za oceánem

Za společností stojí slovensko česká dvojice Domink BaloghPavel Serbajlo, která už má leccos za sebou. Jako jeden vývojářský tým působí od roku 2009, nedlouhé poté, co Apple vydal iOS SDK a do Česka a na Slovensko přišel iPhone 3G. Založili společnost PoweryBase, jejímž prvním úspěšným projektem byla aplikace NotifyMe, jeden z prvních pěti nástrojů v AppStore využívajících push notifikace. Následně uspěla i aplikace Bills ~ On your table a společně mají oba produkty na 500 tisíc uživatelů.

Před časem se nicméně rozhodli rozjet nový podnik, přestěhovali se do Spojených států a založili zde další firmu M.Dot. Letos v dubnu byli následně vybráni na pohovor do Y Combinatoru, kde měli příležitost setkat se s Paulem Grahamem, Robertem Morrisem a Trevorem Blackwellem. Nakonec to nedopadlo, ale i tak setkání zjevně posloužilo jako velká motivace, neboť Dominik s Pavlem se rozhodli pokusit se prorazit v USA vlastními silami.

A zjevně se neflákali, na začátku července totiž následovalo oznámení o první investici ze strany Archimedes Labs. Investiční společnost zaměřená na produkty post-PC éry je původní firmou dvojice Keith Teare a Michael Arrington, která zakládala i TechCrunch. Později se nicméně rozdělili a Arrington se i s TechCrunchem osamostatnil. Pro Archimedes Labs jde o dosud největší investici a je zřejmé, že neméně velká jsou i očekávání. Výše investice zatím zveřejněna nebyla, podle Balogha proto, že se v současnosti nadále jedná o dalších, ještě větších investicích ze strany známých jmen Silicon Valley.

Co vlastně M.Dot umí? Snadno a rychle vytvořit promyšlený mobilní web. Takových služeb sice existuje spousta a řada z nich je už poměrně veliká (Weebly, GoMobi, GoMo, Wix, DudaMobile a jiní), prakticky všechny jsou ale primárně webové. M.Dot na to jde přesně obráceně. Je to mobile-first produkt, který umožní zajistit mobilní přítomnost přímo z chytrého telefonu. Strategicky chce cílit na majitele malých firem, kteří si přes aplikaci mohou bezbolestně vytvořit svou m. subdoménu s mobilní stránkou.

Přesun od tradičního webu k mobilnímu je podle Balogha nezastavitelný a postupně se právě mobilní verze stanou tou primární. I proto věří, že jeho společnost díky svému přístupu získá oproti konkurenci značný náskok. „Věřím, že každý s www. stránkou bude během několika let chtít m. stránku. Firmy budou chtít využít specifické mobilní možnosti a budou chtít dělat mnohem víc, než jen obyčejnou reprezentaci existujícího webu pro mobilního uživatele,“ říká Balogh.

Právě schopnost nabídnout kromě intuitivní aplikace s řadou přednastavených možností i využití funkcí jako je geolokace a jiné fíčury, navíc v jejich v přirozeném mobilním prostředí, by se měla stát jednou velkých konkurenčních výhod. Zároveň se ale nezapomíná ani na to, aby taková stránka stejně dobře vypadala a fungovala i na počítači, pokud je skrze M.Dot založen zcela nový web. A podle prvních dojmů z TechCrunche se to skutečně daří.

Ještě letos bychom se měli dočkat aplikace pro iOS, která bude fungovat na klasickém freemium modelu. Zdarma tedy budou dostupné základní funkce a umístění webu na doméně s přívlastkem „mdot“, pokročilé funkce a vlastní doména budou k dispozici za poplatek. Kromě toho je v budoucnu v plánu vytvoření platformy pro vývojáře, agentury a poskytovatele domén, a také napojení na služby jako jsou Yelp, Foursquare či Google Maps, aby majitel stránky mohl řídit celou svou mobilní přítomnost z jednoho místa – z aplikace M.Dot.

„Internet se rychle přesouvá z WWW fáze do M.Dot fáze. Malé a střední podniky, ale i jednotlivci, budou potřebovat silnou mobilní přítomnost. Platforma M.Dot je v tom nedostižná a jsme hrdí, že jsme podílníky,“ dodává Teare.