Šlerka a Homolka ze Socialbakers: V Česku se nemáme zač stydět

Je tahle akvizice předzvěstí větších produktových změn u Socialbakers? Zatím jste úspěšně raisovali peníze a velký drajf byl vidět hlavně v prodeji a marketingu. Přijdou úplně nové produkty?

MH: Určitě nezačneme překopávat naše produkty, spíš hledáme možnosti, jak expandovat dál. Proto se pořád koukáme po možnostech koupit další firmy a rozšířit tak naší nabídku produktů či doplnit nové funkce k těm stávajícím.

JŠ: Většina lidí vnímá Socialbakers jako firmu, která prodává analytiku formou jedné online služby. Ale to je jen část byznysu. Vedle toho je celá enterprise divize starající se o velké klienty, kterým prodává analytiku šitou na míru. Jsou to dvě různé věci, které mají dva různé vývojové cykly. Zatímco enterprise klientům jsme začali prodávat nové produkty hned po akvizici, na webu to vidět není, protože tam je ta cesta delší a funkce jiná.

Jak moc se tedy bude lišit to, co budete nabízet za rok či za dva, od toho, co nabízíte dnes? Josef a jeho tým mimo jiné fungovali i jako data provider pro různé další služby typu Brand Embassy. Mají Socialbakers ambici fungovat jako datová platforma na globální úrovni?

MH: Ano i ne. Pořád si myslíme, že je strašně důležité k datům poskytnout i nějakou vizualizaci. To, jak se data zákazníkovi vizualizují, je klíčové. Důležitější než to, že jsou nějaké jedničky a nuly v pozadí. Nicméně zákazníci po nás vyžadují i možnost data vzít a používat je interně, takže tam se určitě také posuneme – minimálně v tom, že začneme nabízet napojení na CRM systémy a jiné nástroje. Nemyslím ale, že bychom fungovali vyloženě jako firehose.

A cílovka? Bude podle vás i do budoucna zajímavé soustředit se na řešení pro social media začátečníky a středně pokročilé?

MH: Zpočátku lidé nevěděli nic o social media a jak s nimi pracovat. Postupně se ale edukují a s tím, jak jsou klienti stále pokročilejší, mají také větší požadavky. Takže je potřeba pro ně vymýšlet stále nové cesty a vyžadují důmyslnější řešení.

JŠ: Proces v technologiích je pořád stejný a i náročné analytiky se v čase demokratizují. To, co si před třemi či čtyřmi lety mohli zaplatit individuálně jen bohatí klienti, už dnes ve formě SaaS mají všichni. A to, co byla vyloženě „raketová věda“, je dnes standardní produkt pro enterprise. Je to klasický oběh trhu, realita byznysu. Jak se říká v Carollově Alence: „Chceš-li zůstat na místě, musíš běžet co nejrychleji.“ A my musíme běžet ještě o něco rychleji, abychom se pohybovali dopředu.

Dá se vaše onlinová a enterprise divize srovnat co do velikosti a významu?

MH: Nemůžu říct přesné procento, ale větší část je SaaS. Největším zákazníkům však taková služba nestačí, koupí si produkt a chtějí k tomu i konzultace, nadstavby, custom vývoj. Bez těchto služeb pro velké klienty se neobejdeme, vyloženě je vyžadují a bez nich si produkt vůbec nekoupí. Je to tedy hodně spjaté dohromady.

Josefe, jaký je konkrétně úkol, se kterým jsi do Socialbakers přišel?

JŠ: Vedu výzkum a vývoj. Ona vznikla jakási konfuze, protože někdo napsal, že vedu vývoj. Ale my tady v Česku nejsme zvyklí chápat výzkum a vývoj ve smyslu „research“. Čili já rozhodně nevyvíjím software, moje práce je výzkum, vývoj nových produktů a věnování se top klientům, kteří potřebují řešení přímo na tělo. A postarat se o to, aby to, co vyvineme, bylo předáno do dalších oddělení.

Se mnou ale přišli i další lidé z týmu. Třeba programátor Vojta má za úkol hlavně zpracování streamovaných dat, protože jedna z věcí, která v příštích letech bude důležitá, je změna orientace od dat zpracovaných dávkově k datům zpracovaným do streamu. Všichni jsme tu pořád zvyklí uvažovat v nárazově orientovaných procesech, ostatně i Good Data takhle uvažují – máme data, zagregujeme, zpracujeme a předáme. Ale svět se posouvá ke streamu a to přináší úplně nový typ úloh, mění se pohled na svět a programovací paradigma.

photo1

A abych si to představil úplně konkrétně, až budeš příští týden chodit do práce, na čem budeš dělat?

JŠ: V tuhle chvíli je de facto můj největší úkol zajistit, aby věci, které jsme vyvinuli v Ataxu/Social Insideru, byly schopné fungovat na škále, kterou obsluhují Socialbakers. Tam, kde jsme pracovali s miliony záznamů, jsou jich rázem desítky milionů a víc. Je třeba transformovat a přesunout znalost  určitého typu analýz z malého trhu, kde jsou vyzkoušené a dobře fungují, na ten světový. A současně můžu díky velikosti trhu dělat věci, které jsem nikdy nedělal. Do budoucna ale i v produktové rovině plánujeme věci zkoušet nejdřív na českém trhu, získat první reakci a potom je teprve dávat ven.

Když to hodně přeženu, doteď si Pepa z Prahy hrál s daty na českém písečku a najednou operuje na globální škále. Snese „česká datová škola“ srovnání se standardem západu?

JŠ: Snese, ať už pojem česká datová škola znamená cokoliv. Lidé, kteří vyvíjeli Social Insider, byli vždy v kontaktu se světovým trhem. Nikdy jsme nebyli vně světového kontextu, knihovny a další věci, které jsme vyvíjeli, dneska používá Facebook nebo Amazon. Co jsem měl zatím možnost vidět, je to naprosto srovnatelné se světovými produkty. I přístup k datům a požadavky klientů jsou všude stejné. Po téhle stránce si myslím, že se tu není zač stydět.

Rozdíly jsou spíš jinde a většinou si je neuvědomujeme, třeba legislativní. My nemůžeme dělat některé typy operací s daty, které mohou dělat ve Spojených státech, protože nám je česká legislativa neumožňuje. U nás a v Evropské unii obecně je legislativa dost přísná. Věci, které bych v USA řešil tím, že si zajdu někam na roh koupit osobní údaje a oni mi je normálně prodají, což jsem tam zažil, tady nejsou tak snadné. Což nás ale zase na druhou stranu vede k větší vynalézavosti jak se dobrat ke stejnému výsledku z jiných zdrojů.

Proč zrovna tohle byla první z chystané řady akvizic?

MH: Dávalo nám to smysl, protože jsme dlouho spolupracovali. Už před časem jsme například vzali Social Insider, obrandovali ho a nabízeli pod značkou Socialbakers. Lákalo nás vzít jejich listeningovou platformu a posunout produkt ještě dál, abychom mohli konkurovat velkým hráčům na mezinárodním trhu. A i custom vývoj a research, který Josefův tým dělal, nám dává perfektní smysl nabídnout globálně velkým firmám.

JŠ: Spousta lidí po té akvizici říkala to stejné: „Nenapadlo nás to, ale ono to vlastně dává naprosto smysl.“ To byla nejčastější věta. A ono to skutečně smysl dává. Ukázalo se, že spousta našich klientů už používá Socialbakers. A jiní nám po sloučení sami volali s tím, že to tedy chtějí, protože teď už máme oboje. Máme od té doby řadu akvizic, aniž bychom aktivně něco začali prodávat.

Má být přínosem silnějšího výzkumu a analytiky i určitá změna statusu? Ukázat, že Socialbakers nejsou jen jednoduché řešení pro markeťáky z korporací, kteří potřebují ukázat hezkou tabulku svému šéfovi? Přeci jen v Česku byla image hozená spíš do marketingu než do analytiky.

MH: My jsme se na Česko moc nezaměřovali, proto jsme tu možná byli vnímáni tak nějak organicky, nemířili jsme sem žádné kampaně. Věříme, že celý marketing se bude v budoucnu odehrávat na sociálních sítích a social media ještě víc přerostou do všech webů a každodenního života. Kolem big data je spousta velkých hráčů, kteří často zahlcují čísly. My spíš věříme v propojená smart data a zaměřujeme se na důležité věci.

JŠ: Já myslím, že hranice mezi jednotlivými kanály se setřela. Když si přečtete nedávno uniklý innovation report Timesů, zjevně už pochopili, že skončila doba front page a i noviny musí být sociální. Není to tak, že je social a vedle je televize a vedle je print. Social organicky protéká všemi kanály a hranice začíná být krajně nejasná. Dneska už není prakticky nikdo, kdo by si mohl dovolit ho nedělat. Není to otázka volby. A v tomto ohledu je třeba klientům představit i možnosti analytiky.

Můžeme čekat, že se teď Socialbakers budou víc orientovat na český trh?

MH: Ano, chceme se víc zaměřit i na Českou republiku, nastartovali jsme různé kampaně.

A důvodem jsou spíš klienti, nebo lepší image pro snazší hledání zaměstnanců?

MH: Obojí. Hodně zajímavá je pro nás teď ta druhá stránka. Pro úspěšný nábor je třeba být známý na trhu, aby se mezi lidmi vědělo, co a jak děláme. Ale samozřejmě je tu i spousta globálních firem a rozhodně to není nezajímavý trh. Často se nám stává, že začneme spolupracovat lokálně a skrze jednu pobočku se dostaneme až na globální úroveň.

Byl v rámci nákupu Social Insideru důležitější produkt a technologie, nebo lidé?

JŠ: My jsme do toho vztahu nešli jako chudá nevěsta. Došlo k efektivní penetraci českého trhu, máme tu hodně klientů a máme je dlouho. Samozřejmě šlo z velké části o tým, ale nejsou v tom žádné hrozivé úvazky. Dokud to dává smysl, tak tam člověk může být třeba celý život, a stejně tak se může stát, že Honzu přejede auto, Homolku s Vovesem sestřelí někdo v zatáčce na motorce a Maixner si to hodí. Já mám stejně jako dosud smlouvu na dobu neurčitou a tu poslední jsem měl šest let.

A jaký osud čeká projekty jako Klábosení, Obrazení a Lajkovaní? Jsou reálné i jejich globální verze?

JŠ: Projekty v Česku zavírat nebudeme, vždy to byl takový teaser na to, co děláme. Jako Social Insider jsme nikdy neměli vlastní sales, jen nasmlouvané partnery, takže to byly velice důležité kanály. Aktuálně se bavíme o rozvoji jedné z těchto tří služeb, protože nám přijde, že jak social protýká vším, jsou stále více zajímavé informace, které přidává k jiným datovým zdrojům. To, jakou jim dává sociální hodnotu. Třeba jaká je sociální hodnota zpráv a jiných nesociálních entit na webu. Něco s tím určitě provedem.