Jak se Ecocapsule připravuje na velký byznys: Máme stovky zájemců, hlásí CEO Tomáš Žáček

Futuristický, soběstačný, ekologický a krásný. Nebo taky předražený a zbytečný. Tak vidí potenciální zákazníci slovenský projekt Ecocapsule, kterého si všimli v mnoha světových médiích. Třeba proto, že kromě zařízení zaručujících soběstačnost je mikrodomek vybavený chytrými technologiemi. A na 8,2 metru čtverečních zajišťuje všechno potřebné pro jednoho i dva lidi.

První domek teď putuje k zákazníkovi do Japonska. Další desítky své majitele už mají jisté. Jednou z nich má být třeba i hollywoodská herečka.

První padesátka nadšenců

„Objednávek v rámci první série jsou desítky, v rámci druhé o mnoho víc. Seriózní zájem deklarovaly stovky potenciálních klientů,“ chválí si Tomáš Žáček, CEO a spoluzakladatel projektu.

První padesátka má sice Ecocapsuli dražší, ale přizpůsobitelnou pro sebe na míru. Za to dají v přepočtu 2 miliony korun. Ty další stovky už mají slíbenou levnější variantu. Jenže zatím ani zakladatelé nevědí, co to vlastně znamená. Dělají prý všechno proto, aby se jim podařilo cenu snížit tak, jak jen to bude možné. Konečný výsledek snažení se máme dozvědět ještě v první polovině letošního roku.

S cenou údajně hýbat příliš nejde. Vývoj a technologie něco stojí, sériová výroba zatím neodstartovala a i pak to má být „jistě pod 79 tisíc eur“.

Co to je Ecocapsule

Na 8,2 čtverečních metrech – což je mimochodem 4,67 metru na délku, 2,20 metru na šířku a 2,50 metru na výšku – najdete ložnici, kuchyňku, místo na práci, stůl na jídlo i koupelnu se záchodem. Ecocapsule se vejde do klasického nákladního kontejneru, utáhne ji i auto (má vlastní kolečka) nebo třeba helikoptéra. S plnými nádržemi vody váží 1,7 tisíce kilogramů.

Vejcovitý tvar umožňuje mimo jiné sbírat dešťovou vodu (a následně ji filtrovat), solární panely a větrná turbína zase zajistí zbytek energetických potřeb pro jednoho až dva lidi na několik měsíců. Turbína generuje asi 750 W, panely i 880 W. Bližší údaj nečekejte, záleží totiž na tom, kde domek jeho vlastník zaparkuje. V subtropech to bude výrazně déle než v severských zemích.

„Podle zpětné vazby si myslíme, že vybavení chytrými technologiemi je pro zákazníky velmi důležité. Ale zároveň je velmi složité takto vypíchnout jeden konkrétní aspekt, proč se lidem Ecocapsule líbí. Je to spíš kombinace unikátnosti, dizajnu a funkčnosti,“ říká Tomáš Žáček.

Chceme síť partnerů

Vstup do výroby ohlásil „designový mobilní mikrodomek“ tím, že přistál na střeše budovy Uniq v Bratislavě. Ecocapsule chce prostě ukázat, že může být kdekoliv, a ještě víc. Aktuálně ve startupu pracují na vybudování mezinárodní distribuční sítě. Zájem je teď prý kromě Japonska ze Spojených států a Austrálie. Právě na „různých místech Japonska“ se prý domek určitě objeví.

První sérii si také nekoupíte jen tak kdekoliv. Prodej je limitovaný kromě zmíněných zemí ještě na Evropskou unii. „V každé z těchto zemí chceme mít alespoň jednoho partnera, který bude naším oficiálním distributorem a zároveň bude poskytovat servisní služby našim zákazníkům, přibližuje Tomáš Žáček s tím, že druhá série už má být nabídnuta do celého světa. Právě tahle „masová“ verze přitom znamená stovky kusů ročně.

Zájem o ni je ze zemí Jižní Ameriky, Kanady i Blízkého východu. Kromě toho, že domky už nebudou přizpůsobitelné požadavkům zákazníka, velké změny startup nechystá.

Jasné představy o roli investorů

Kolik doteď vývoj Ecocapsule stál, startup zveřejnit nechce. První peníze do něj vložili zakladatelé, další do firmy putovaly díky Crowdberry. Z této platformy to bylo 750 tisíc eur a 11 mezinárodních investorů. Teď chce v druhém kole získat další dva miliony eur. Aktuálně má firma necelou třetinu a ještě víc než týden na to, aby získala zbytek. Mezi její investory patří například Slovák žijící v Praze Peter Bečár, dlouholetý top manažer P3 Logistic Parks, který se posléze stal spolumajitelem a největším akcionářem právě platformy Crowdberry.

Na toho největšího investora ale startup narazil mimo Crowdberry. Jeho jméno sice veřejné není, fotografie ale ano. Jde o ředitele japonské společnosti zabývající se řešeními v oblasti solární energie. S ním tým konzultoval právě problematiku solárních panelů.

„My jsme vymysleli návrh panelů a následně jsme potřebovali najít někoho, kdo by nám je spolehlivě vyrobil,“ popisuje Tomáš Žáček. Protože má investor na Slovensku i jiné pracovní zájmy, tak jako tak několikrát za rok do země jezdí. „Přijede, navštíví nás, povíme si, co je nového, v čem vidí problémy nebo výzvy. A jak má možnost, ochotně nám pomůže,“ popisuje Tomáš.


Hledání peněz byl přitom daleko delší proces, než tým původně čekal. „Nejdřív jsme jednali s několika velkými investory, se kterými jsme se nakonec nedohodli, protože měli jiné představy o tom, jak by celá spolupráce měla fungovat,“ ujasňuje Tomáš Žáček s tím, že vstup na Crowdberry následoval až poté. Na téhle crowd-investingové platformě se totiž starají o administrativu, radí a pomáhají hledat investory. A v Ecocapsuli tohle chtěli – aby každý „dělal to, čemu nejvíc rozumí“.

Mikrodomek do civilizace i mimo ni

Vývoj Ecocapsule trvá od roku 2008, kdy s ní přišlo studio Nice Architects. Tehdy ale prý technologie nebyla na takový mikrodomek připravená. Prototyp tým sestavil v roce 2014. Z původního záměru nabízet jej těm, kteří potřebují být dlouho odříznuti od civilizace (výzkumníci, fotografové, záchranáři či extrémní turisti), se objevil i trh těch, kteří bydlí v místech s vysokým nájmem a sami vysoké příjmy mají – jako třeba z New Yorku nebo Silicon Valley.

Předobjednávky na první generaci těchto soběstačných mikrodomů přijímá startup od roku 2016, prvních 50 kusů už je ve výrobě. Sériová produkce dalších dvou tisíc kusů má začít co nevidět.

Diskuze k článku