SAP se otevírá startupům – 11 českých firem chce technologii a peníze

Je trochu zvláštní, když startupovou akci moderují lidé v oblecích a kravatách. U SAPu se tomu ale člověk nemůže divit. Je to miliardová společnost, která vyrostla spolu s korporacemi během posledních čtyřiceti let. SAP Startup Focus je ale jiný.

Program pro rozjeté firmy je jen dalším důkazem trendu, že velké firmy potřebují provzdušnit nápady těch malých. V případě SAPu jde samozřejmě o nápady z oblasti big data nebo analýzy dat. Formát akcí SAP Startup Forum, aktuálně probíhající i v Praze, je dvoudenní, kdy první den je věnován prezentacím nadějných firem a druhý je bootcamp pro techniky. Víc než o peníze jde totiž o technologii – o speciální technologii pro zpracování velkých dat jménem HANA. Peníze se ale samozřejmě taky hodí, v banku je něco přes 400 milionů dolarů.

Chtěli bychom podobnou akci aspoň jednou ročně

Účast na akci není úplně masová, do jedné místnosti se usadilo kolem čtyřiceti lidí, v podstatě účastníků nebo lidí ze SAPu. „Chtěla jsem tu mnohem víc studentů a vysokoškolských učitelů, ale nevyšlo nám to úplně s termínem,“ komentuje marketingová manažerka projektu Barbora Calaba.

K přihlášení do projektu stačí vystoupit na Startup Foru nebo na některé z videosešlostí. „Rádi bychom v Česku dělali jednu akci ročně, ale jsme pořád na začátku, tak uvidíme. Jsme vlastně taky takový startup, jenom v rámci velké firmy. Do konce roku mám před sebou víc než čtyřicítku podobných akcí po celém světě,“ vysvětluje Calaba.

Od rána jedou přednášky o tom, k čemu vlastně startupový projekt SAPu je, jak funguje a jaké jsou poslední trendy v IT. David Sonnenschein, šéf přidruženého akcelerátoru, v tom má jasno. „Geometrickou řadou přibývají data, ať už na sociálních sítích nebo s přicházejícím internetem věcí. Mění se i hardware. Všechno se mění a my chceme být u toho,“ vysvětluje.

Dvanáct statečných po třech minutách

Na první Startup Forum se firmy nehlásily, ale spíš byly vybírány. „Pomohli jsme Báře sehnat startupy na první fórum. Pro nás to není konkurence, spíš naopak, je to další možnost,“ říká Lenka Kučerová ze StartupYardu. Obě dámy se navíc dobře znají, spolupracovaly spolu už v Silicon Valley, kde se před pár lety staraly o české startupy v rámci státního projektu CzechAccelerator.

Po představení programu přichází pitche první šestice účastníků. Jeden půltucet si to odbyl před obědem a druhý hned po obědě. Nedají se očekávat nějaké epochální nápady, ale spíš služby pro byznys zákazníky. Prezentují se totiž převážně analytické a konzultační služby.

Zvuk velké značky oslovil i zvučná jména startupové scény. V butovickém Avenir parku si tak svou tříminutovku vystřihli třeba Glogster, Socialbakers nebo Brand Embassy. Právě jim by se hodily vychytávky pro analýzu velkých dat. „Zjistili jsme, že potřebujeme zajistit statistiky a pořádně zjistit, kdo je náš zákazník. A k tomu bychom dřív nebo později určitě potřeboval nějaký systém, jako je třeba HANA,“ vysvětluje svou motivaci k účasti v projektu Tomáš Plojhar z Glogsteru.

Prvním z úspěšných tuzemských startupů v síti SAPu jsou Semantic Visions. Letos prorazili se svou technologii schopnou předpovídat vývoj na finančních trzích díky analýze dostupných informací na webu. „Dokážeme využít kolektivní inteligenci, kterou v sobě data na internetu skrývají,“ popisuje přednosti své firmy František Vrabel. Celkem se jim to daří. Před prezidentskými volbami byli díky analýze nálad na sociálních sítích jako jediní schopni přesně předpovědět kandidáty, kteří nakonec postoupili do finále.