Rychlost, intuice a priority. Recept na úspěch Andreje Pančíka

Prizeo jako první startup s českou či slovenskou účastí prošlo Y Combinatorem, od investorů získalo v přepočtu přes 60 milionů korun a ke spolupráci přesvědčilo U2, Lady Gaga nebo Samuela Jacksona. Přesto se ho Andrej Pančík rozhodl prodat, aby se mohl věnovat jinému projektu. Služba Represent totiž má všechny jeho dosavadní úspěchy dalece překonat.

Na tvém LinkedIn profilu se píše, že jsi byl co-founder Prizea od srpna 2011 do června 2015. Znamená to, že už se na jeho chodu vůbec nepodílíš?

Opravdu už vůbec. Na začátku roku 2014 jsme začali pracovat na Representu a s tím, jak rychle rostl, jsme si uvědomili, že bychom se mu měli věnovat mnohem víc. Pak přišla dobrá nabídka, a tak jsme rozhodli, že je ten správný čas. Soustředili jsme se v tu chvíli na příliš mnoho věcí najednou.

Není to neobvyklé? Většinou se čeká, že si zakladatelé ještě rok nebo dva odpracují.

Pro nás to byla podmínka, jinak bychom do toho nešli. Chtěli jsme se plně věnovat Representu. Na Prizeu ale dál pracuje velký tým lidí, zůstalo vedení, vývojáři i další zaměstnanci, takže ta společnost normálně funguje. Není to tak, že bychom prodali jen nějakou prázdnou schránku. Nicméně my tři zakladatelé, Bryan, Leo a já, už se věnujeme pouze Representu.

Měli jste v té době od investorů už 2,5 milionu dolarů, což je solidní základ pro další investice a růst. Shodli jste se přesto na myšlence prodeje i se svými investory?

Nabídky na prodej přicházejí v průběhu fundraisingu poměrně běžně, v takovou dobu má firma velmi jasnou představu o své valuaci. Měli jsme za sebou navíc teprve seed round, takže jsme měli poměrně volnou ruku a plnou kontrolu nad firmou. Nicméně nebylo to rozhodně tak, že bychom firmu prodali investorům navzdory. Naopak. Byznys se musí dělat s páteří a morálně konzistentně. Pro mě bylo důležité, aby byly všechny strany spokojené.

Investoři Prizea jsou nyní i investory Representu?

Řada našich investorů vložila peníze víc do nás jako zakladatelů, než do samotného nápadu. Je tedy fér, aby byli i součástí našeho přesunu od jednoho nápadu k jinému. Navíc Represent vznikl původně jako sesterská firma Prizea.

prizeo

Paul McCartney, U2, Lady Gaga, Justin Bieber, Snoop Dogg, Samuel Jackson, Larry King, Muhammad Ali, Valentino Rossi, Jamie Oliver, George R.R. Martin… Na Prizeu jste měli kampaně s neuvěřitelnými jmény. Přišli jste s těmi lidmi i do osobního styku?

Jen s několika málo celebritami jsme se potkali osobně, v naprosté většině to bylo přes manažery. Domluva je to samozřejmě těžká. Právě kvůli našemu zaměření na charitu a celebrity jsme byli hluboko v takzvaném credit businessu, který je zcela založený na důvěře. Museli jsme velmi dbát na to, aby všechno, co říkáme, byla pravda, abychom působili jako reálná firma a abychom splnili vše, co jsme kdy slíbili. Protože jsme byli konzistentní, mohli jsme se postupně dostat ke stále větším celebritám. Dodnes z těchto vztahů těžíme a s celebritami spolupracujeme i v Representu.

Liší se nějak hollywoodský showbusiness od tradičního startupového světa zaměřeného místo zajímavých lidí na zajímavé technologie?

Standardní obchodní pravidla platí v anglosaském světě všude, napříč všemi oblastmi. Silicon Valley ale má svá specifika. Klade větší důraz na meritokracii, na to, že i náhodný člověk může být úspěšný, když na to má schopnosti. Los Angeles je trochu konzervativnější.

SKORO VŠECHNO DĚLÁME JINAK

Jak velký nyní Represent je?

Popravdě už nyní jsme na tom lépe než Prizeo za celou dobu existence. Máme aktuálně 50 zaměstnanců, vyrobili jsme statisíce produktů. Sídlo máme v Los Angeles, nyní jsme tam otevřeli nové kanceláře. Asi třetinu lidí ale máme v Praze – celý produktový tým a část zákaznické podpory. Ve výsledku létám mezi Evropou a Spojenými státy každý týden. Pro firmu je to ideální, pro zdraví už méně.

Jak bys princip Representu sám jednoduše popsal?

Lidé si přes nás mohou vyrábět vlastní produkty, například trička, ty pak prodávat online a získávat tak peníze na různé projekty. Ať už jsou to lokální charity, umělecké projekty nebo i ryze komerční aktivity. Jsme někde mezi Kickstarterem a Shopify. Navíc naši uživatelé nenesou žádné podnikatelské riziko – zabezpečujeme pro ně výrobu, distribuci, zákaznickou podporu, zpracování plateb a dokonce i vyplníme daňové přiznání nebo poradíme s nastavením kampaně.

represent

Když se v Česku mluví o Americe a startupech, každý přemýšlí o Silicon Valley. Jak moc jiné je to v Los Angeles?

I v LA je řada startupů včetně těch opravdu velkých, třeba Snapchat. Hlavní výhoda je ale samozřejmě v nákladech. San Francisko je nyní mimo veškerá měřítka a moc si neumím představit, jak tam se startupem v rané fázi začínat. Alespoň ne bez VC kapitálu při nějaké bláznivé valuaci. V Los Angeles jsou platy i náklady na kanceláře mnohem příznivější a je tu spousta velice schopných lidí, kteří se z různých důvodů nechtějí stěhovat do San Franciska.

Děláte v Representu některé věci záměrně jinak než v Prizeu?

Skoro všechno. Až budu velký, tak o tom napíšu knížku :-). Hlavně jsme rychlejší a efektivnější, jinak bychom za rok na 50 lidí nikdy nevyrostli. Když jsme stavěli Prizeo, myslel jsem si, že to děláme tak rychle, jak jen to je možné. Když jsme začali s Represent, věděl jsem, že musíme být ještě desetkrát rychlejší. A když bude ještě nějaký další projekt, tak už ho pravděpodobně spustíme přes noc. A i to je možná pořád moc dlouho. Na druhou stranu, jsme teď ve fázi, ve které jsme předtím nikdy nebyli, takže zase děláme nové chyby.

NEMILOSRDNÉ PRIORITY JSOU NEZBYTNÉ

Co konkrétně si za důrazem na rychlý růst představit?

Pro mě je to téma hodně spojené s intuicí. Dělat rychlá a někdy nepodložená rozhodnutí, rychle je vyzkoušet a podle výsledků si říct, jestli to byla špatná cesta, nebo si naopak zaslouží víc energie a peněz. Tedy nebát se dělat chyby. Nemá cenu jít bezpečnými cestami, veškerá magie se odehrává mimo ně. Je to věc, ve které se člověk postupně zlepšuje. Když dělá tisícáté rozhodnutí, už podvědomě tuší, jak k tomu přistoupit. Rychlému růstu je ale třeba přizpůsobit vše od struktury, přes produkt až po přístup k trhu.

Co je ten důvod, že Prizeo jste prodali, zatímco Represent neustále roste? Je to odlišností business modelů, nebo tím, že se v Prizeu něco nepovedlo?

Myslím, že jsme rostli tak rychle, jak jen to koncept Prizea dovolil. Protože jsme sociálně uvědomělí, byly i některé hranice, které jsme nebyli ochotní překročit. Zejména pokud jde o vytahování více peněz z charitativních kampaní. Prizeo je ale pořád moje srdcovka a moc rád bych na něm pracoval. Rozhodně má potenciál ještě několikanásobně vyrůst. To rozhodnutí bylo primárně otázkou priorit. I to je jedna z věcí, které jsme se naučili – nelítostná prioritizace, která je nezbytná. Když se naskytne příležitost, není na co čekat a je třeba se tomu podřídit.

Ještě něco kromě rychlosti, intuice a prioritizace je podle tebe klíčem k úspěchu?

Já moc nevěřím na univerzální návody. Píše se jen o úspěšných firmách, ale jejich příběhy jsou velmi subjektivní. Je těžké říct, proč určitá věc někomu zafungovala. Většina startupů vyhoří, zemře bolestivou smrtí a jejich vnitřnosti pak žerou supi. A to jsou stejně cenné nebo možná ještě cennější zkušenosti. Pokud bych ale přeci jen měl zdůraznit jedinou věc, tak je to okamžitě spouštět a validovat nápad. Když člověk dělá první projekt, myslí si, že „spustit okamžitě“ znamená za dva měsíce spustit nějakou platformu, ale ve skutečnosti to znamená za víkend spustit nějakou jednoduchou stránku s Google formulářem, rozchodit e-maily a oslovit první lidi. Tak jsme validovali i Represent.

Proč vlastně sídlíte v Praze a ne v Bratislavě, když přímo mezi foundery žádný Čech není?

Praha je krásná a má dobré spojení s Londýnem i se Spojenými státy. Je to metropole, která má zvuk, a řada cizinců ze západu je ochotná se sem i na delší dobu přesunout. I proto, že pro anglicky mluvícího člověka není problém tu fungovat.

Diskuze k článku