Rychle rostoucí Webnode, Italové ve StarCube a další novinky z Brna

Když jsme před časem spouštěli novou sekci, kde nám můžete přispět na cestování nebo adoptovat některého z autorů, nečekali jsme, jak velký ohlas to vyvolá. A protože jste se nám na hezkých pár litrů benzínu složili, neváhali jsme a při první příležitosti jsme vyrazili do Brna, abychom zjistili, co je nového (a už teď chystáme další výlety).

Weby fakt nejsou mrtvé

Záminkou návštěvy bylo přijetí nových firem do JIC, ale když už jsme tam byli, prošmejdili jsme taky akcelerátor StarCube a stihli pár krátkých návštěv. Hned ve dveřích jsme narazili na Vítka Vrbu z Webnode. Moc se o ní v poslední době nepíše, ale možná si ještě vzpomenete, že to je taková ta globální brněnská služba na dělání webů. Sám Vrba si nedělá iluze a připouští, že dělání webů dneska vůbec nevypadá jako sexy věc, zato ale začíná být opravdu hodně zajímavá – tak trochu jako české antivirové firmy, které už po těch letech taky většině lidem nepřipadají nijak zvlášť cool, nicméně teď vydělávají jako nikdy předtím.

I nástroje na tvorbu webů jsou možná trochu oldschool téma, mimo hlavní pozornost médií je ale tahle oblast pořád na vzestupu. Ostatně Webnode se za poslední dva roky v podstatě zdvojnásobil, v týmu má už 60 lidí 16 různých národností (jen v kuchyňce jsme potkali Japonku a Řeka) a počet uživatelů čeká v relativně blízké době jeden velký milník se spoustou nul, takže zůstaňte naladěni. Celou firmu teď čeká stěhování do většího a ani po letech zjevně neztrácí chuť do další expanze.

Webnode + Survio = VSL

Podobně jako dnes již hodně veliký Y Soft Václava Muchny, který chce nezanedbatelnou část zisků věnovat investicím do startupů (viz například OrganizeTube), také Webnode dosáhl velikosti, kdy se poohlíží po zajímavých mladých týmech a projektech. Už loni investoval do projektu Survio.com, který se po necelém roce na trhu zdá být na dobré cestě – letos je cílem obrat v milionech korun a tisícovka nových registrací denně.

Již nyní má Survio zákazníky z více než 120 zemí a všechny ukazatele zdesetinásobilo. Jeho zakladatel Ondřej Coufalík si nemůže vynachválit zejména uživatele z Ruska, kteří se konvertují nesrovnatelně snáze než třeba lidé v tolik propagované Brazílii, a velkou chybou je podle něj i stále ještě časté podceňování českých a slovenských uživatelů, kteří jsou přitom ochotní platit a ví, jak na to. Programově se naopak služba vyhýbá „příliš drahým“ Spojeným státům a Vrba i Coufalík se shodují, že jedno z tajemství úspěchu je poctivá lokalizace pro velké množství zemí, v čemž jsme „my Češi s naší mentalitou a kulturním zázemím prostě dobří“.

Za potvrzení správného kurzu považují tvůrci Survia i to, že od nich některé funkce převzali i tak velcí konkurenti, jakým je SurveyMonkey. A mimochodem, pro Webnode je v dohledu i jedna další zajímavá startupová synergie, zatím ale prý nesmíme ani naznačovat.

Nové posily v JIC i ve StarCube

A kdo že to budou ty zmíněné nové posily Innovation parku? Předně je to dvojice oceněných startupů z minulého StarCube Caversoft a Vkladej.cz. Caversoft už musel odmítnout několik žádostí o komerční licenci svého nástroje pro analýzu a modelování proteinů, brzy už snad ale po letech vývoje bude na světě, Vkladej.cz má zatím asi 4 tisíce zákazníků a kumulovaný obrat milion korun. Tyto dva projekty pak doplní Sledovanitv.cz, v zahraničí prověřený koncept umožňující nelineární sledování televizních programů napříč zařízeními, editor ORM Designer, který za poslední dva roky prodal 500 licencí do 50 zemí, a projekt samoobslužných čerpacích stanic.

A konečně jsme také potkali i třetí zahraniční tým aktuálního běhu StarCube. V Brně jsou dva jeho členové, má tedy o něco větší štěstí než palestinský a syrský startup, kterým se i přes veškerou snahu, záruky ze strany JIC a dlouhá jednání s ambasádami podařilo dostat do Česka jen po jednom členovi (podnikatelská víza tu bohužel nikdo nezná). Jeho aktuální podobu pro představu najdete na salerno.wellcomecard.it.

Jde o jakousi věrnostní kartu pro obyvatele měst, která plní nejrůznější účely. Na takzvanou Family Card mohou zejména chudší lidé sbírat drobné slevy na jídlo, oblečení, taxíky, služby… vlastně cokoliv. Obchodníci touto cestou řeší reklamu a nemusí investovat do vlastních věrnostních programů a politici z radnice zase sbírají plusové body u obyvatel a celá věc do určité míry funguje jako sociální program. Zatím projekt běží ve středně velkém Salernu a brzy by měly přibýt i další karty pro turisty a movitější obyvatele.

…a David Booth

A aby toho nebylo málo, stihli jsme i přednášku Davida Bootha z úspěšné estonské firmy Zero Turnaround. David se dlouhodobě zdržuje v Praze a s ohledem na jeho zkušenosti s rizikovým kapitálem, marketingem či mezinárodním prodejem je to určitě zajímavý potenciální kontakt pro všechny podnikavce. Níže jen stručně přidáváme některé z jeho postřehů a doporučení.

  • Výhodou země typu Estonska o milionu obyvatel je, že jedinou možností je cílit globálně od prvního dne.
  • Vybudujte si týmy poradců/mentorů na produkt, marketing, prodej. Věnujte čas a energii hledání dobrých lidí.
  • Uživatel není nutně zákazník. Ověřte si, kdo je vaším zákazníkem, klidně osvědčenou metodou BANT.
  • Mít produkt nestačí, musíte si co nejdřív najít především místo na trhu. Produkt je třeba lidem jasně a správně vysvětlit.
  • Fake it before you make it. Ukazujte jaké to bude, ne nutně jaké to je, a sbírejte na to zpětnou vazbu.
  • Když vám stačí a vyhovuje půjčka z banky a dosáhnete na ní, může to být levnější než investor.
  • Jsou organické „lifestyle companies“ a dravé „VC-backed companies“ a ani na jednom není nic špatného. Špatné jsou jen „walking dead companies“, tedy lifestyle firmy, které zbytečně naberou spoustu rizikového kapitálu a pak v bolestech pomaličku rostou a trpí. Nežeňte se do něčeho, kde ještě nejste nebo ani nechcete být.
  • Keep learning! Čtete a učte se od zkušených (pro začátek The Four Steps to the Epiphany, The Lean Startup, skvělé AppSumo a další).