Růst od nuly není umění. Umění začíná ve velkých číslech

Na začátku máte nový projekt, začínáte od nuly. Jeden den vám tam přijde 100 lidí, pak je to 1000 a najednou 5000 lidí. Máte pocit neporazitelnosti, a že to poroste do nekonečna. Takhle to ještě chvilku poroste, protože používáte základní marketingové kanály a pár lidí si to mezi sebou řeklo. Pak ale narazíte na určitou hranici, na které začne celý růst stagnovat, a buď zůstane konstantní, nebo bude dlouhodobě pomalu klesat. To je hranice, kde se projekty začnou rozdělovat na ty úspěšné a méně úspěšné.

Stejné je to u řízení firmy. Na začátku jde všechno jednoduše. Jdete do toho na prudko, neohlížíte se na platné zákony a nařízení a riskujete, protože nemáte co ztratit. Takže na začátku zapneme spam, vykašleme se na autorská a licenční práva (zejména na obrázky), nemáme smlouvy s dodavateli, které by nás k něčemu zavazovaly. Sekáte redesigny bez testování, protože můžete naštvat a přijít tak maximálně o stovky lidí. Máte nové zaměstnance, kteří jsou plní elánu a ani neví, co je to taková dovolená. Všechno je jednoduché a roste se nám dobře.

Když dojdou levná řešení

Když ale projekt vyroste, že jste jednička v oboru, začne se to všechno měnit. Dodavatelé vás zavazují smlouvami, jste vždycky vidět, takže si nemůžete dovolit jít ani trochu za hranu zákona. Autorská a licenční práva jsou věcí, na které by se na vás každý rád svezl (jako nedávné dětinské navážení do DámeJídlo.cz a do Tomáše Čupra), a tak si na to dáváte sakra pozor. Jako je tomu u všech dlouhodobých věcí a vztahů, na začátku všechno funguje, po čase ale přichází problémy s dodavateli a odběrateli, musíte řešit úpravy dosavadních smluv nebo ukončení spolupráce a hledání náhrady. Protože jste jednička, stále na vás někdo útočí a musíte útoky obratně vykrývat. Musíte se více starat o zákazníky, kteří vyžadují lepší customer support, a začínají chodit první reklamace a stížnosti.

Velký projekt je samo o sobě velmi složité vůbec uřídit, aby se nezhroutil a nezačal klesat. Už nejste mrštnou ještěrkou, která je z týdne na týden schopná překopat 90 % svého produktu. Nezbývá vám už tolik času na řešení produktu a zákazníků, protože řešíte interní fungování firmy. V plánování úkolů a termínů se přistihnete, že kontrolujete, kdy budou státní svátky, protože polovina firmy si vezme dovolenou i s pár dny okolo. Plánujete dovolenou se zaměstnanci, aby se dovolené klíčových lidí ideálně překrývaly a neztratili jste tím celé léto na vývoj.

Velký a pomalý neznamená snadný

Následně se tu objeví skupina ambiciózních podnikatelů / startupistů, kteří si řeknou „zničíme tu jedničku a sesadíme je“. Všechno jde přesně podle popisu na začátku článku a s jídlem roste chuť. Protože prudce rostou a úměrně bobtná i jejich ego, nepřipouští si chyby. Pak je to ale všechno výše uvedené dostihne. Ze dne na den doslova spadnou na hubu, ještě pár měsíců to budou zkoušet a nakonec to zavřou.

I když tedy jednička na trhu vypadá sebevíc jako mastodont neschopný změny a dalšího kroku, není jednoduché ho porazit. Velmi pravděpodobně tu jedničku nedáte a čekají na vás ta samá úskalí stejného oboru, jako na ně – jen oni v tom fungují déle a mají více zkušeností, obchodních vztahů a kontaktů.

Nepíšu teď přímo o Skrz.cz (i když některé body přesně pasují), ale jsou to zkušenosti, co vidím okolo sebe. Článek je záměrně trochu negativní – jako námět pro zamyšlení se před realizací ambiciózních plánů a o negativních faktorech, které na vás čekají, až byznys vyroste. Čím lépe se na to připravíte hned na začátku, tím méně to na vás dolehne později.

Jak se vyhnout přehlcení byznysu?

  • Nenabírejte bezhlavě lidi. Velká firma je velká zátěž a těžký rozjetý vlak. Těžko se na tom stavu něco mění (nebo to hodně bolí). Nemám rád otázky „A kolik už máš lidí ve firmě?“ – věřím, že spoustu lidí vyhecují k nesmyslným náborům.
  • Jak projekt roste, musíte ořezávat menší nefunkční větve, jinak vás to pohltí. Jestliže před rokem byla pro vás zajímavá reklama s 50 návštěvami denně a nyní řešíte vyšší tisíce, tak se tohoto focusu zbavte. Neřešte funkcionality, které používá 2 % uživatelů, řešte to, co používá 90 %.
  • Zbavte se prvních menších klientů, kteří nejsou schopni držet krok s vaším růstem. Toto je velmi těžké a většinou hodně propojené s osobními vztahy. Ale stejně jako u reklamy už nemůžete dát 10 % svého focusu klientovi, který nevydělá ani 1 %.
  • Nepodceňujte smlouvy hned od začátku (právníkům z PKK teď zvoní v uších). Trochu to brzdí při rozjezdu, ale ono se to vrátí dlouhodobě, protože základy jsou dobře postavené. Není nic horšího, než když projekt budete chtít jednou prodat a pak zjistíte, že to je kvůli právním problémům neprodejné.
  • Omezte osobní schůzky na minimum. Jste hrozně limitovaní časem a nelze se sejít s každým.
  • Budujte pouze dlouhodobé vztahy. Nepodvádějte lidi, plaťte včas výplaty a faktury. Hlavně nedělejte drobné podvůdky, jak to Češi mají často ve zvyku. Nevyplatí se vám zabývat jednorázovými kampaněmi a pokaždé budovat nový obchodní vztah.

Všechno se to do článku ani nevejde, a tak sem tam utrousím nějaké to moudro i na svém twitteru @petrkovacik.