Roman Staněk a jeho vydařená cesta k GoodData: „Ze slabiny udělejte výhodu“

Vidět v České republice Romana Staňka, zřejmě nejúspěšnějšího Čecha v oblasti IT, je malý zázrak. Není divu, že rozhovor s Petrem Koubským, který proběhl v úterý večer na VŠE, přilákal zhruba pět set diváků. Ti rozhodně nebyli zklamáni. Staněk totiž potvrdil, že za úspěchem GoodData není náhoda, ale 20 let zkušeností se startupy, realistický přístup k podnikání a 100% focus.

Hodina a půl byla naplněná cennými insighty natolik, že jsme se rozhodli je rozdělit do několika článků.

Dál čtěte: Roman Staněk: 5 důvodů, díky kterým zůstane Silicon Valley nepřekonané

„Když jde americký software prodávat do Česka, jde to i naopak“

NetBeansZačátky Staňkova podnikání byly v prodeji krabicového softwaru. Vozil ho ve staré felicii a nabízel firmám. Podle jeho slov to byla skvělá škola k tomu definovat a prodat výhody produktů lidem, kteří ne vždy znali jejich hodnotu. Zlom nepřišel, když si Staněk na distribuci pořídil dodávku, ale o několik let později – v roce 1996, kdy se poprvé seznámil s internetem. V ten den pochopil, že byznys se softwarem prodávaným v krabicích díky internetu brzo skončí.

Zároveň si ale uvědomil, že když jde americký software prodávat do Česka, jde to i naopak. Tak vznikl první Staňkův technologický startup – NetBeans – vývojové prostředí pro Javu.

„Základem marketingu je udělat z vašich slabin konkurenční výhody“

Úspěch NetBeans tkvěl paradoxně v jeho největší slabině – jeho prostředí bylo velmi pomalé. Zatímco ostatní hráči (IBM, Symantec a Borland) si vybudovali brand na rychlosti, a nemohli tak slevit z nároků na velikost, Staňkova firma šla opačným směrem. Ze slabiny udělala výhodu. Díky stažení do tří minut obsadila trh. Klasický uživatel si totiž chtěl s programovacím jazykem hrát, ne tvořit obrovské programy s tisíci řádky.

Inovací byl i obchodní model. NetBeans byl totiž zdarma. Od začátku byl software tvořen se záměrem opensource. Tržby měly přijít z konzultací a prodeje modulů. To byl na rok 96 velmi netradiční přístup, který ale vedl k faktickému konci konkurence – IBM přešlo na Eclipse, Symantec rozpustil celou divizi a Borland fakticky skončil.

GoodData. NetBeans. Zdroj: Flickr.com, Juan Martín López

NetBeans. Zdroj: Flickr.com, Juan Martín López

Pak už nepřekvapí, že za pouhých 18 měsíců po založení firmu NetBeans koupil gigant SUN. Staňkovo uvažování o krok napřed ilustrovala i vtipná historka o tom, jak se rozhodl v roce 98 nabízet zaměstnancům NetBeans tzv. stock options – práva na nákup akcií. Jeden z jeho tehdejších kolegů ho totiž požádal, jestli by tento benefit nemohl vyměnit – za více stravenek.

Nevzdat to příliš brzo

Další příležitost viděl CEO GoodData v komunikaci zařízení skrze internet. A zase to byla trefa. S firmou Systinet přišel hledat investici do Bostonu v nejhorší možný čas – dva dny po 11. září 2001. Celá Amerika byla v tranzu, důvěra v trh velmi nízko. Po půl roce neúspěchů se vážně uvažovalo o konci projektu. Z počáteční nevýhody v podobě teroristického útoku se však i tentokrát vyklubala příležitost, půl roku poté se zákazníkem Systinetu stala americká armáda, která potřebovala řešit spojení vojáků operujících v Afghánistánu.

Gooddata_hero image

Po prodeji Systinetu založil Staněk GoodData. Příležitost vycítil pro změnu v analýze dat v cloudu. Psal se rok 2006 a cloudové služby či big data byly teprve v plenkách.

Dnes má GoodData za sebou investice v celkové výši 101 miliónů dolarů a zaměstnává 300 lidí, polovinu v Česku a polovinu v Silicon Valley. Vyhrála také prestižní cenu Stevie za nejlepší technologickou podporu na světě.

Co bude dál?

Poslední investice v series E dostala firma na podzim loňského roku a vše nasvědčuje tomu, že míří na burzu (IPO). Nejpozději příští rok. To však podle Staňka nezáleží úplně na firmě samotné, přestože mají GoodData nového finančního ředitele Peta Goodboleho, tak nejdůležitější je trefit tzv. IPO window. Do časového okna, ve kterém dává smysl na burzu s firmou vstoupit. Správný moment je však víc závislý na náladě investorů a celém trhu.

Vstupem na burzu to však pro Staňka rozhodně nekončí, na otázku „Co budete dělat po IPO GoodData“, odpověděl bez váhání: „post IPO GoodData“. Navíc s tím, že 90 procent hodnoty firmy je generováno až po vydání prvních obchodovatelných akcií.

Diskuze k článku