Rockaway, Seznam a ICT Alliance začnou posílat české firmy do Silicon Valley

Startupy mají hlavně makat, a tak se ani nový startupový program nazvaný Czech ICT Incubator @ Silicon Valley s ničím nepáře – přihláška do konce prosince, v lednu pohovory a na začátku února už šupem do letadla. Rozhodně tak není na co čekat, šanci dostat se do Silicon Valley každý rok dostane maximálně devět vybraných firem. O podnikání a startupech se při té příležitosti rozpovídal Jakub Havrlant, zakladatel fondu Rockaway.

Sídlem programu bude inkubátor Runway a každý rok jsou v plánu tři běhy, vždy nanejvýš se třemi účastníky. Peníze, zkušenosti a své dobré jméno dodá právě Rockaway v roli soukromého investora, sekundovat mu v tom bude Seznam, podporu a síť kontaktů poskytne CzechInvest (zejména Lenka Kučerová a Roman Horáček) a prakticky se o celou organizaci postará Czech ICT Alliance.

Nic pro lidi, co jen „mají nápad“

Pokud se vybraná firma nebude chtít dělit o podíl, bude mít i tak plně hrazené místo v Runway pro jednoho až dva zakladatele na tři až čtyři měsíce, placené vstupy na akce a konference, mentoring expertů i různou každodenní podporu. Pokud se rozhodne jít cestou investice, bude mít hrazené i další náklady a volnost vyjednat si takové investiční podmínky, na jaké dosáhne. Primárně s Rockaway či Seznamem, případně ale i s dalšími investory.

Oracle, Silicon Valley. Zdroj: Flickr.com, Dave

Oracle, Silicon Valley. Zdroj: Flickr.com, Dave

Podmínkou je alespoň jeden zakladatel z Česka, kvalitní tým, velmi dobrá angličtina, v případě hardwarových startupů funkční prototyp, v případě softwarových či e-commerce projektů fungující služba se zákazníky a trakcí. Výjimku mohou dostat jen vysoce inovativní záměry relevantní pro americký trh, které schválí výběrová komise. V porotě mimochodem nebude nikdo z CzechInvestu ani ICT Alliance, pouze zástupci investorů a lidé přímo ze Silicon Valley.

„Kolem roku 2000 se Seznamu nepovedla expanze na Slovensko a tato negativní zkušenost na dlouho zmrazila firmu v Česku. Tehdy to dávalo smysl, ale dnes už to není dlouhodobě rozumná strategie. I proto jsme letos oznámili už dvě větší investice (přes 10 milionů korun), proběhly menší akvizice zajímavých týmů a na jaře se chystáme oznámit další investici, tentokrát už do globálního projektu,“ vysvětlil motivaci Seznamu Marek Nový.

Havrlant: V Evropě nejsou obchodníci ani marketéři

Jakub Havrlant se pak o svých názorech na podnikání ve Spojených státech a plánech Rockaway rozhovořil podrobněji…

Sami jste pobočku v USA už otevřeli, jaké zkušenosti jste si odnesli?
Spojené státy, to je startupový Disneyland. V dobrém i ve zlém. V dobrém tím, že množství příležitostí a energie je někde úplně jinde. Ve špatném tím, že je tam velký hype a spousta bullshitu ve všem, co lidé dělají. Je to ale rozhodně místo, kde musíte být přítomni, pokud chcete dělat technologie. Jak kvůli developmentu, tak z hlediska pozdějších kol financování a případného exitu.

Jakub Havrlant

Jakub Havrlant

Takže pro evropské firmy pořád dává smysl jezdit na zkušenou do Valley?
Evropa nemá zkušené obchodní a marketingové lidi. Amerika je jediné místo, kde se to dá dělat pořádně. Snad ještě v Izraeli se dá skvěle škálovat, tam také umí lidé prodávat. Zkrátka kdo chce dělat globální prodej, toho směrujeme do Spojených států. Česko klidně dokáže technologicky konkurovat nejen Spojeným státům, ale i globálně, v Evropě máme mnohem větší smysl pro vývoj produktu. Jen extrémně postrádáme obchodní a marektingovou dovednost, což je bohužel právě to, co ve výsledku dělá největší rozdíl.

Jaká budou vaše kritéria pro výběr projektů do inkubátoru?
Jsme čím dál víc zatížení na technologii, takže rozhodující při výběru bude produkt. Potřebujeme také pochopit, o jaký trh jde daná společnost bojovat. Samozřejmě ale bude rozhodovat i subjektivní vnímání týmu, ten nás prostě musí přesvědčit. Žádný investor nedokáže jenom z teaseru projektu říct, zda je to dobrá nebo špatná investice. Někdy ho hodíte do koše, ale pak se s tím člověkem potkáte a úplně obrátíte, protože jste to třeba jen nepochopili nebo si vás získá svojí osobností. A nebo taky přesně naopak.

Dobrý teaser podle tebe vypadá jak?
Extrémně jednoduchý. Jednou větou vysvětleno, co firma dělá. Po jakém trhu jde, plus nějaká jasná čísla. Dohromady jedna stránka, víc už je problém. Nemusí to ani dělat žádný skvělý designér.

Jaký typ firem vás zajímá?
Rockaway je napůl company builder a napůl investiční skupina. Strategická divize se zaměřuje na Česko, Slovensko a Polsko a zajímají nás firmy takzvaně na mlíko. E-commerce, transakční byznys, žádné sci-fi. Základní parametr je, že vždy kupujeme majoritu a strategicky firmu ovládáme, je to vlastně chování equity fondu. Náš druhý přístup více odpovídá standardnímu venture fondu, říkáme tomu portfoliová divize. Cílíme na projekty s globální ambicí a velmi silné technologicky, takže preferujeme technické zakladatele, inženýry s citem pro produkt. Tam vstupujeme minoritou a hlavní vstup jsou finance, byť se snažíme přinést větší přidanou hodnotu, než je obvyklé. Máme mnohem větší tým lidí excelentních ve svých kompetencích, ne jen bankéře.

A co vás rozhodně nezajímá?
Jsme extrémně oportunističtí, nejsme schopní říct, který segment pofrčí, a který ne. Vyhýbáme se ale globálnímu consumer byznysu, na to si nevěříme. Bojovat s nějakou sociální sítí nebo konkurentem WhatsApp, tam se obávám, že v Evropě nemáme infrastrukturu na to, abychom to vyhráli.

Diskuze k článku