Robert Vojáček z Liftaga spouští LidskáSíla.cz a radí: startupisti, nevyhazujte peníze!

Nejen čeští startupisté a marketéři často řeší jeden problém: peněz mají celkem dost, ovšem času málo, a tak začnou brzy hledat paní na úklid. Až dosud to byl proces zbytečně komplikovaný, navíc s kolísající kvalitou výsledku. LidskáSíla.cz umožňuje všechno naklikat za pár minut a zaplatit kartou. Kromě uklízeček navíc plánuje nabízet i hlídání dětí, malíře, vizážisty, umělce nebo fitness trenéry. Za projektem stojí Robert Vojáček, který se coby marketér spolupodílí na úspěchu taxi aplikace Liftago.

Jak velí dnešní trend, LidskáSíla.cz chce klást extra velký důraz také na zákaznický servis – kontrola kvality práce, okamžitá zpětná vazba, školení všech pracovníků, automatické vracení peněz v případě nespokojenosti a podobně. Tyhle zdánlivě samozřejmé věci často bývají jen fráze, protože stojí hodně času a peněz, ale právě na nich do značné míry vyrostl třeba Slevomat nebo DámeJídlo.

Protože je Robert Vojáček autorem tohoto skvělého článku o startupovém marketingu z minulého týdne, místo prostého vydání tiskové zprávy o spuštění LidskéSíly jsme ho rovnou poprosili o pár postřehů ze spouštění vlastního startupu. A tohle je to, s čím přišel:

Proboha, lidi, proč tolik utrácíte?

Jak se weby stávají hezčí a každý nový startup na člověka vyrukuje s krásně sladěnými fonty a CSS animacemi, může se občas zdát, že se bariéry pro start nového businessu zvětšují. Tyto bariéry v našich očích rostou také proto, že si z nějakého důvodu myslíme, že všechny „jednoduché“ businessy jako první zaberou zkušení copy+paste investoři jako Miton, takže my ostatní musíme přijít s něčím děsně chytrým a složitým.

Tento strach nás nutí budovat. Máme strach, tak stavíme, snažíme se vyrovnat, přeháníme a utrácíme. Viděl jsem to už vícekrát. Jeden „food“ startup koupil doménu za statisíce, postavil obrovské sklady za miliony, a to vše bez toho, aby byla jediná objednávka. Teď už neexistuje.

Liftago zainvestovalo do marketingového affiliate programu bez toho, aby mělo spolehlivou službu, kterou mají zákazníci rádi. I v LidskéSíle jsme od investorů, se kterými se stýkáme, nejvíc chváleni za to, že na věci jdeme „chytře“, tedy krok za krokem a nízkonákladově.

Nejednou jsem od investora slyšel: „Já vám to musím říct. Teď tu byli lidi s tím serverem [censored] a oni mají tenhle jednoduchý web, který stál statisíce, to jsou blázni!“

Stačí se občas kouknout na TechCrunch do deadpoolu a projíždět si důvody selhání startupů. Diagnózy „scale too soon“ a „overkill“ jasně vyhrávají.

Technologie není jen web

Proto jsme se snažili jít od začátku opačnou cestou. Webové stránky máme udělané v Nette na Bootstrapu, využíváme template Velocity za 20 dolarů. Soustředění se na krásný web, čistý design a parádní systém totiž často zastiňuje to důležité: data.

Alespoň 50 % kapacity vašeho vývoje by mělo směřovat k získávaní a měření kvalitních dat a zpětné vazby od zákazníků. Pokud máte krásný web, ale nevíte, co se na něm děje, tak je vám to k ničemu.

Jedna z nejdůležitějších věcí, kterou musíte u většiny produktů měřit je takzvaný „funnel“. V LidskáSíla na to používáme Mixpanel (příklad můžete vidět dole) a díky němu zjišťujeme, kolik lidi projde až do platby. Mixpanel je zdarma, pokud nemáte tuny zákazníků, což většinou chvíli trvá.

ls

Pokud se bavíme o webu, tak většinu času musíte trávit s takzvanou „first user experience“. Hlavně na začátku to platí dvojnásob. Dostaňte lidi do objednávky a až pak řešte složité systémy a problémy s tím, jak je odbavíte.

V naší betě, která běžela asi tři týdny, jsme všechno dělali ručně. Žadný backend ani administrace neexistovala a lidé si nemohli ani měnit objednávky. Díky tomu jsme mohli udělat backend přesně tak, jak bylo potřeba.

Technologie dokonce nebývá to hlavní

LidskáSíla je exekuční business, proto chceme maximum peněz investovat do kvality služby a její podpory, rozvíjení leadů, tréninku pracovníků a do budování komunity. Víme, že uspějeme jenom tehdy, pokud dáme vše do kvalitní služby, která lidi příjemně překvapí a umožní šíření skrze word of mouth. Technologie je tu od toho, aby podporovala tyto cíle a umožnila nám růst. Nepotřebujeme mít fancy ani cool web.

Technologie je nástroj růstu (promokódy, data, referral, testy), kvalitní exekuce je jádro společnosti. Naše technologické zázemí nás dohromady stálo asi 100 dolarů a čas programátora. Díky tomu zatím nemusíme hledat investora a máme dost peněz na to důležité. Až budeme peníze potřebovat, tak máme co ukázat.

Kdybychom místo toho zainvestovali 100k do webu a technologie, tak:

  1. nevíme, jestli jsme zainvestovali do správné technologie, a stejně to budeme muset předělat
  2. nemáme peníze na další experimenty a vývoj toho, co se ukáže jako nezbytné
  3. jsme pomalí

P.S. pokud chcete službu vyzkoušet, s promokódem TYINTERNETY získáte 400 korun slevu.

Diskuze k článku