Rekola jsou vhodná a funkční i pro okresní města, provoz ve Frýdku-Místku předčil očekávání

Růžová sdílená kola společnosti Rekola mají za sebou dva měsíce provozu ve Frýdku-Místku a místní obyvatelé si kola, alespoň podle čísel, oblíbili. Provoz předčil všechna očekávání a na šedesáti kolech, které po městě jezdí, se denně sveze i 150 lidí. Ukazuje to, že i pro města „okresní“ velikosti je bikesharing vhodný a funkční. Mottem společnosti Rekola ostatně je, že každé město si zaslouží svůj bikesharing.

„Za den máme i okolo 150 výpůjček, což je takto brzy po spuštění provozu více než slušné číslo. Ani letošní trochu chmurnější září neodradilo uživatele a jezdili hojně i za špatného počasí,“ komentoval první dva měsíce Rekol ve Frýdku-Místku místní koordinátor Lubomír Fridrich, který řídí i provoz v sousední Ostravě. Tam Rekola začala jezdit 1. května a rovněž se těší vysoké popularitě.

Mezitímco v Ostravě fungují Rekola coby stanicový systém, ve Frýdku-Místku je systém zónový. Kola lze tedy půjčovat a vracet kdekoli v růžově vyznačené zóně, jejíž podobu vidí uživatelé v mobilní aplikaci. Zóna zabírá značnou část města.

„Pro obyvatele menších měst je volný zónový systém výhodnější, protože jsou kola rovnoměrně rozmístěna po městě a uživatel může kolo nechat jednoduše tam, kam přijede. Třeba před obchodem. Není navíc potřeba dopředu budovat drahou infrastrukturu a na základě anonymizovaných dat o parkování kol lze později vyhodnotit, kam se vyplatí umístit stojany,“ popisoval bezstanicový systém sdílení Lubomír Fridrich.

Nová lehčí kola s přehazovačkou

Míra krádeží a vandalismu přibližně odpovídá celorepublikovému průměru, nejde tedy o nic dramatického. S minimalizací vandalizací pomáhají místní obyvatelé, kteří poctivě nahlašují poničená či nezamčená kola. Nápomocná je pak i frýdeckomístecká Městská policie.

Pilotní provoz Rekol byl ve Frýdku-Místku spuštěn 1. 9. 2018, a to ve spolupráci s městem, které na provoz přispívá. Již nyní Rekola s radnicí jednají o provozu v další sezóně a hovoří se například o nových lepších kolech. Ta by měla být v budoucnu díky hliníkové konstrukci lehčí a kola by rovněž měla mít přehazovačku pro snazší překonávání kopcovitého terénu.

Rekola bikesharing je největší česká společnost zajišťující sdílení kol. Firma aktuálně působí v 8 českých městech, kterými jsou Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Liberec, České Budějovice, Teplice a Frýdek-Místek. Letos na podzim si navíc firma k 5. narozeninám nadělila i první zahraniční expanzi do finského města Vaasa.

Diskuze k článku