Rekola zahajují novou sezonu. Jako první bikesharing na světě nabídnou chatbota v Messengeru

Populární česká bikesharingová služba Rekola zahajuje novou sezonu. Od 21. března se růžová kola opět začnou objevovat v ulicích Prahy, Brna, Českých Budějovic, Olomouce, Teplic a nově také v Liberci. V hlavním městě jde již o šestou sezonu, do níž si Rekola přichystala velkou novinku. Patrně jako první bikesharing na světě nabídnou půjčení kola přes chatbota v Messengeru.

Rekola se vrací po tradiční zimní přestávce, kdy byl celý kolový park stažen do servisních středisek a připraven na novou sezonu. Tu Rekola zahájí hned s dvěma velkými novinkami. Vedle chatbota čeká na uživatele také jednodušší způsob vracení kol. Nově bude stačit při ukončení jízdy kolo pouze vyfotit. Aplikace následně využije geolokaci v telefonu, srovná data s údaji na fotce a polohu uloží.

Rekolí chatbot

Nově také můžete napsat Rekolům na Messengeru, kde se spojíte s některou z „rekolích robotek“. I přes chatbota si lze kolo velmi jednoduše vypůjčit. Jedním tlačítkem požádáte o zapůjčení, odešlete jako odpověď číslo kola a jedete. Při návratu opět přímo v Messengeru pošlete rekolímu chatbotovi polohu kola a máte vystaráno. Jakmile si v Messengeru propojíte rekolový účet, už vůbec nebudete muset do samostatné aplikace.

Rekola jsou podle všeho prvním bikesharingem na světě, který chatbota vytvořil, a jejich šéf Vítek Ježek ujišťuje, že rekolí tým strávil testováním opravdu hodně času, aby bylo vše vyladěné a dávalo smysl. Sami jsme si ověřili, že je i přes Facebook Messenger zážitek z používání růžového kola velmi hladký a pohodlný. Může být dokonce rychlejší než přes samostatnou aplikaci. Vedle toho lze nadále růžové kolo zapůjčit přes web a SMS a nově si můžete na jeden účet půjčit až čtyři kola.

Navíc i v nové sezoně pokračuje spojenectví Rekol s Hello bank! V Praze, Brně, Olomouci a Liberci, kde Rekola zahajují půlroční testovací provoz, platí první čtvrthodinu opět právě Hello bank! a zákazník jede zdarma. Akce se nevztahuje na České Budějovice a Teplice. Ceny však zůstávají ve všech městech stejné. Stejně jako to, že uživatelé s předplatným mohou využívat růžová kola v jakémkoliv městě.

Celosvětový trend

Vzhledem k tomu, že bikesharing je celosvětově na vzestupu, tak se do Prahy a možná i dalších českých měst chystají noví hráči. Loni začalo na Praze 7 operovat ofo, letos by se mělo rozšířit do dalších městských částí a mluví se také o dalších asijských startupech, které mohutně expandují po celé Evropě. Vítek Ježek ovšem ve své holešovické kanceláři zůstává v klidu.

Rekola mají na českém trhu výhodu především v tom, že tu operují již šestým rokem, a tak si pečlivě budují svou pozici. „V roce 2013 jsme začínali jako volnočasová aktivita a netušili jsme, že by se z toho mohlo stát něco tak velkého. Jde s tím ale ruku v ruce celosvětová změna v pojetí bikesharingu,“ míní Ježek a naráží právě na rostoucí trend sdílených kol nejen v Asii a Evropě.

Původně bikesharingy začínaly jako stanicové systémy, kdy bylo nutné kola vrátit do příslušných stojanů. Rekola pak přišla s klasickým zámkem, s nímž je možné kolo odevzdat kdekoliv, kde je ho možné k něčemu připoutat. A přestože dnes již mají bikesharingy jako ofo a další zámky integrované a lze jejich kola odložit úplně kdekoliv, Rekola zůstávají věrná svému systému.

Vítek Ježek, zakladatel a CEO Rekola

„U úplně bezstanicových systémů je obava, že kol bude taková koncentrace na tak nevhodných místech, že to může mít špatný vliv na vnímání obecně všech kol ve městech,“ upozorňuje Ježek, který se bikesharingu věnuje i směrem k veřejnému prostoru. Češi ho podle něj úplně neumějí používat a kolo naopak může být zajímavým prostředkem, jak na veřejný prostor ukázat a přivést k němu pozornost.

Nepřipravená Praha

„Zvládli bychom udělat, aby se mohla naše kola zamykat sama o sobě kdekoliv, ale nemyslíme si, že je s tím teď vhodné přicházet do střední Evropy, kde lidé nejsou na kola vůbec zvyklí,“ je přesvědčen Ježek. Rekola tak zůstávají u klasického zámku, který musíte omotat kolem stojanu nebo lampy, a zároveň se snaží své uživatele edukovat o tom, kde a jak by měli nejlépe parkovat. Dnes má úspěšný český startup přes 52 tisíc uživatelů a jedná se o věkově stále rozmanitější skupinu.

Za pravdu dávají Ježkovi také data. Aktuální podíl cyklistické dopravy v Praze jsou necelá dvě procenta a ani infrastruktura není připravena na skokový nárůst počtu kol v ulicích. K dosavadním 350 kolům chtějí Rekola letos v Praze přidat další zhruba dvě stovky, víc z jejich pohledu nemá smysl.

Rekola chtějí jít v souladu s městem, s nímž spolupracují mimo jiné právě na rozvoji infrastruktury. Navíc nechtějí udělat zmíněnému veřejnému prostoru medvědí službu. Čím více nepoužívaných kol v ulicích je, tím více svádí k vandalismu a krádežím.

Hlavní město Praha ostatně minulý týden schválilo nová pravidla pro provozovatele bikesharingových systémů. Ti budou mimo jiné povinni dohodnout se na provozu vždy s jednotlivými městskými částmi či mít na svých kolech telefonní číslo pro případnou potřebu odstranění. Městským částem chce zase Magistrát pomáhat s rozmisťováním nových stojanů na sdílená kola. Takový postup Ježek kvituje.

Praze a dalším městům Rekola poskytují anonymní data o tom, kde a jak jejich uživatelé jezdí. Díky tomu se pak lze strategicky rozhodovat o rozmístěných například právě stojanů.

Na kole do školy i do úřadu

„Snažíme se dokázat, že kolo může být jako dopravní prostředek ve městě velmi zajímavé a že nejde jen o sportovní náčiní, jak si ho u nás mnoho lidí stále představuje. Loni jsme kumulativně ušetřili v průměru 80 hodin každý den,“ říká Ježek. Upozorňuje, že může jít u každého uživatele vždy jen o pár minut, ale v celkovém součtu za celý den ušetří klidně polovinu času, který zabere cestování. Loni lidé na Rekolech najeli přes 384 tisíc kilometrů. Průměrná jízda byla kolem dvou kilometrů.

Praze navíc Rekola nedělají službu jen v poskytování cenných dat. Když letos vedení hlavního města ze dne na den zavřelo Libeňský most, okamžitě se u něj objevila právě růžová kola. Lidé s nimi mohli zdarma přejet úsek, který do té doby běžně absolvovali v autech nebo tramvajích.

Dnes se již stovky aut a tramvají na Libeňský most opět vrátily, ale Rekola dokázala, že mohou být smysluplnou součástí městské hromadné dopravy. Ostatně Praha ve svém nově schváleném dokumentu, kde jsou i výše zmíněná pravidla, plánuje, že by se do budoucna mohly bikesharingy napojit na systém pražské integrované dopravy. Tam ale zatím zdaleka nejsme…

Diskuze k článku