Reklamace nemá být otrava pro zákazníky ani pro e-shopy. Ulehčit celý proces chce české Retino

Český startup Retino pomáhá e-shopům s vracením zboží a reklamacemi, pro které je to většinou jen otrava a extra papírování vynucené legislativou. „Ve Spojených státech není povinností obchodníka umožnit vrácení zboží, přesto se v praxi vrací daleko více než u nás. To není náhoda ani altruismus,“ vysvětluje zakladatel firmy Petr Boroš.

Boroš se původně věnoval vlastnímu e-shopu Higarden, který prodával pěstitelské pomůcky a s nimi související zboží. Podle vlastních slov se e-shopu na trhu podařilo prosadit díky „inovativnímu“ marketingu a logistice, což obnášelo přenesení best practices z jiných trhů i do tohoto odvětví.

Jednodušší vratka, spokojenější zákazník

Zmiňovaný e-shop spoluzaložil v roce 2015. Jenže už o rok později uvažoval o jeho prodeji a při tom začal přemýšlet, co bude dělat dál. Firmu nakonec prodal v květnu loňského roku, nápad na další podnikání ale přišel o několik měsíců dřív.

Petr Boroš

„V únoru jsem se setkal s Petrem HajdučkemFootshopu a mluvili jsme o tom, co by se dalo dělat v oblasti softwaru pro e-commerce. Měl nápad, který se týkal měření spokojenosti zákazníků s reklamacemi. Tuto myšlenku jsem nakonec rozšířil. Když se pak dokončil prodej Higardenu, nevzal jsem si ani den volna a rovnou se pustil do budování Retina,“ popisuje Boroš s úsměvem.

Tak se začal psát příběh firmy, která – zjednodušeně řečeno – pomáhá e-shopům s vracením zboží a reklamacemi. Pro většinu z nich je to totiž jen otrava a extra papírovaní vynucené legislativou, přičemž jim uniká obchodní potenciál vratek a reklamací. „Ve Spojených státech není povinností obchodníka umožnit vrácení zboží, přesto se v praxi vrací daleko více než u nás. To není náhoda ani altruismus,“ vysvětluje Boroš.

Obchody za oceánem pochopily, že je to další způsob, jak získat zákazníka. „Tady se často setkáváme s nepochopením. Říkají nám, proč bychom měli zjednodušovat proces vratek? Pak přece budou zákazníci vracet mnohem víc zboží. To je pochopitelná reakce, nicméně z pohledu byznysu a ekonomických výsledků chybná,“ říká Boroš. Sám věří, že vratky mohou být jednoduchým a zároveň příjemným procesem jak pro zákazníky, tak pro e-shopy.

Spuštění registrací a první zákazníci

Retino je management systém na vracení zboží z online obchodů, ve kterém je integrovaná komunikace, logistika, reporting a další backendové procesy. Vratky, výměny nebo další požadavky jsou tak řešeny z jednoho místa. To pak obchodníkům pomáhá snižovat náklady (díky automatizaci procesu), zvyšovat tržby (díky lepšímu zákaznickému zážitku) a k tomu ještě díky analytice dat poskytovat další informace.

Byznys se pomalu rozbíhá. Registrace byla spuštěna koncem ledna (předtím probíhalo testování s několika partnery) a Retino inkasovalo první tržby. Prodej funguje na základě měsíčního paušálu, jehož výši určuje počet uskutečněných vratek. „Na break-even je zatím brzy,“ říká Boroš.

Programátor Kryštof a zakladatel Petr

Financování firmy aktuálně probíhá z vlastních úspor a z investice 30 tisíc eur od akcelerátoru StartupYard, který vybral Retino do svého osmého běhu a získal ve společnosti desetiprocentní podíl. Do konce roku plánuje Boroš navýšit měsíční tržby (MRR) na řád několika tisíců eur.

Získávat nové zákazníky plánuje zejména pomocí napojení e-shopových platforem (jako je třeba Shoptet nebo Shopify), což potenciálním klientům výrazně usnadní implementaci řešení do vlastního e-shopu. Po napojení několika platforem, získaní feedbacku z trhu a potvrzení trakce pak Boroš plánuje uzavření investice, která firmě pomůže s další expanzí.

Horizontální i vertikální expanze

Aktuálně se Retino soustředí na zákazníky z českého a slovenského trhu. Zmiňovanou expanzi plánuje hlavně do zemí Evropské unie. „EU je relativně ohraničený a uzavřený trh s harmonizovanou legislativou. Plánujeme jít i dál, nicméně expanze do dalších zemí bude náročnější kvůli specifikům jednotlivých trhů,“ popisuje Boroš s odkazem na výše zmiňované Spojené státy.

Budoucnost své firmy pak kromě horizontálního (geografického) škálování vidí i v tom vertikálním. To spočívá například v hlubší integraci zpětné dopravy, hodnocení a certifikaci e-shopů dle zákaznické spokojenosti, agregování dat napříč trhem o nejčastěji reklamovaných produktech a podobně.

„Chceme, aby všechny zpětné případy tekly přes nás. To nám pomůže ještě lépe identifikovat problémy zpětných procesů v e-commerce, které poté můžeme efektivněji řešit,“ doplňuje Boroš na závěr.

Diskuze k článku