Realitní trh čekají velké změny a české Spaceflow chce být u toho. Nabízí digitalizaci života v budovách

Technologie vstupují do všech oblastí našich životů, ať už osobních nebo profesních. Nejvíce se v posledních letech mluvilo o tzv. fintechu, tedy využití moderních technologií ve finančnictví a bankovnictví. Jestli bychom ale měli ukázat na další sektor, který se v následujících letech významně promění, je to realitní trh. Proptech, tedy technologie v realitách, by mohla být ta další velká věc. A svézt se na ní chtějí i české startupy.

Real estate patří jednoznačně mezi nejméně disruptované oblasti. Technologie ale nevyhnutelně míří také do budov a je to logické. Nejprve se řešila jejich samotná architektura, aby odpovídala potřebám nájemců. Postupně se začala zohledňovat také ekologická stránka věci a napojení na infrastrukturu služeb. A nyní se vše začíná přesouvat do digitálu a vzájemně propojovat. Vcelku konzervativní obor tak čekají zajímavé časy.

„Proptech je v realitách ta další velká věc, protože budovy se už jinak nemají kam posunout. Proptech je nicméně zatím vnímaný jako něco, co slouží jen oboru samotnému, nikoliv lidem v budovách. Začíná se to ale měnit a vlastníci budov začínají chápat smysl technologií i pro nájemníky,“ vysvětluje Petr Bořuta, PR manažer českého startupu Spaceflow, který se zabývá digitalizací budov. Aby ale nedošlo k mýlce, proptech není jen o digitalizaci budov.

Tým Spaceflow

Jde o velmi široký obor, do něhož se řadí chytré budovy, konstrukční technologie (contech), informační modely budov (BIM), internet věcí, peer-to-peer sdílení, ale také virtuální realita nebo hypoteční a investiční technologie. Budoucnost v real estate je tak více než zajímavá a změny budou odpovídat tomu, jak se celý tento sektor proměňuje.

Každý druhý freelancerem

Například kancelářská budova už není jen místo, kam si chodí člověk na osm hodin denně sednout ke stolu. Budovy se začínají více otevírat veřejnosti, dopadá i na ně sdílená ekonomika, začíná se v nich rozvíjet stále více služeb, je vyšší poptávka po work-life balance a celkově chtějí mít lidé lepší zážitek. Vliv na to má i rostoucí podíl mileniálů, kteří mají jiné návyky.

Do roku 2030 bude podle realitní firmy JLL až třetina kancelářských ploch fungovat jako coworking či flexibilní prostor s širokou paletou využití. Tento trend je vidět už dnes i v České republice. Nové kancelářské prostory se staví s významným podílem sdílených prostor, protože se mění způsob, jak lidé pracují. Do roku 2020 má být každý druhý Američan alespoň zčásti freelancer. I to bude hrát významnou roli, protože tento trend se netýká jen Spojených států.

Proto se investice do proptechových řešení a startupů mezi lety 2012 a 2016 zdesetinásobily a lze očekávat další růst. Podle Oxford University dnes proudí do proptechu patnáct procent veškerého venture kapitálu a potenciál je obří. Technologie mají do budov přinést spoustu benefitů a pokud se budeme věnovat jednomu hlavnímu tématu, kterým je digitalizace budov, je to především o oživení komunit uvnitř budov.

„Digitalizace budov by měla být jednak o usnadnění života lidí v budově a jednak o usnadnění její správy. My se snažíme řešit především to první a zaměřujeme se na konkrétní uživatele budov,“ vysvětluje Lukáš Balík, CEO Spaceflow. Jeho startup se tím liší od mnoha jiných projektů, které často řeší právě samotnou správu budovy a nájemníci zůstávají až na druhé koleji. To je podle Balíka chyba. Právě na lidech a životu v budovách český startup z pražského Karlína vše staví.

„Digitalizujeme dění v budovách a vytváříme v nich komunitní život. Nezáleží, jestli jde o špičkové, moderní budovy, nebo starší prostory. Díky našemu řešení dokážeme přinést technologie do jakékoliv budovy,“ vysvětluje Balík. Potvrzuje tím, že myšlenka Spaceflow je vlastně velmi jednoduchá, ale zato účinná. „Jsme zvyklí si přes aplikaci objednávat jídlo, taxi, ubytování, ale co budovy?“

Benefity pro všechny

Spaceflow je jednoduchá mobilní aplikace, které v sobě propojuje všechny strany v rámci jedné, ale klidně i většího komplexu budov. Na jedné straně je vlastník budovy, který se může snadno propojit se všemi nájemníky, nabídnout jim různé služby a informovat o dění v budově, a na druhé straně jsou samotní nájemníci. Ti zase mají všechno důležité na jednom místě, včetně zmíněné nabídky služeb a také kontaktů na ostatní nájemníky, s nimiž dnes často vůbec nepřicházejí do styku.

„Dnes se mění podstata toho, jak lidé chtějí žít a pracovat. My na to navazujeme funkcemi, kterými chceme tradiční kanceláře přiblížit moderním prostředím jako například WeWork, kde se lidem lépe pracuje,“ popisuje myšlenku Balík. Obecně je dnes stále větší tlak na realitní projekty, které nejsou jednoúčelové.

Je stále běžnější, že v rámci jedné budovy najdete byty, kanceláře i obchody a další služby. Právě to je pro Spaceflow ideální spojení. Díky své aplikaci dokáže celý ekosystém budovy propojit a nabídnout lidem, aby z něj dostali co nejvíc. Pro uživatele to mimo jiné znamená, že spolu mohou snadno sdílet nejen zasedačky, ale také vlastní schopnosti nebo třeba gril, který potřebují kolegové na večerní párty. Sdílená ekonomika může ovlivnit i to, jak se lidé do práce dopravují.

Lukáš Balík, CEO Spaceflow

Pro vlastníky budov zase může být do budoucna největším benefitem monetizace služeb. Aktuálně totiž jejich příjmy obvykle tvoří výhradně pronájem samotné budovy, ale díky jednotné platformě, k níž mají všichni přístup, není problém generovat příjmy také z pronájmu dalších dílčích věcí. Počínaje klasickou zasedačkou přes různé vybavení až klidně po služby třetích stran. Potřebujete vyprat košili? Přes Spaceflow vše zařídíte z pohodlí gauče v kanceláři a nemusíte řešit, kde je nejbližší čistírna.

Velký potenciál

Český startup přichází na trh s jednoduchým řešením, které není nutně navázané na žádný hardware. Zdigitalizovat prakticky jakoukoliv budovu je díky tomu velmi snadné a efektivní – a po trhu je na tom poptávka. Spoluzakladatelé firmy, Daniel Matula a Karel Konečný, mají v real estate dlouholeté zkušenosti. Ve firmě Capexus vytvářejí kancelářské interiéry a jejich digitalizace je dalším logickým krokem.

Lukáš Balík zase do projektu přinesl přesah z technologií a vše bylo vyvíjeno v úzké spolupráci s lidmi z oboru. Nejde tedy o žádný výstřelek na náhodu, ale přesně definovaný produkt s globální ambicí. Řešení Spaceflow je díky výše zmíněnému snadno škálovatelné a využitelné nejen pro kancelářské prostory, ale také pro rezidence kampusy nebo studentské bydlení. S nimi má Spaceflow zkušenosti v Londýně, který je pro český startup hlavním cílem pro letošní rok.

První budovy začalo Spaceflow digitalizovat loni v říjnu. Poblíž svých kanceláří zatím jejich aplikace najdete na Rohanském nábřeží v budovách Amazon Court, Nile House, Danube House a nebo v Kavčí Hory Office Parku. Úspěchy se začínají dostavovat také ve Vídni, ale díky svému obrovském trhu láká již zmíněný Londýn.

Spaceflow hledá v anglickém hlavním městě lokální zastoupení a v expanzi mu pomůže také nově oznámená investice od startupového inkubátoru UP21. Ten do mladého startupu investuje několik jednotek milionů korun. „Realitní trh je jedním z mála, kterého se zatím digitalizace zásadně nedotkla. U Spaceflow vidíme obrovský potenciál stát se mezinárodně rozšířenou službou pro inteligentní komunikaci v rámci budov,“ komentoval nejnovější investici Vítek Šubrt, šéf UP21.

Potenciál ve Spaceflow dříme i díky velkému množství dat, které v budovách získává, a jejich analýze. O tom, že chtějí lidé v kanceláři posilovnu nebo lekce jógy, mluví kdekdo, ale kdo to pak reálně využívá? Často se dnes takové věci projektují naslepo, protože nejsou relevantní data, ale ty právě Spaceflow bude do budoucna mít. Při stavbě nových budov nebo i rekonstrukcích se pak bude možné opřít o reálné zkušenosti.

Uber, ne intranet

Prozatím Spaceflow nabízí hlavně onu digitalizaci života a probuzení komunit uvnitř budov. Majitelé budov platí měsíční poplatky v řádech stovek eur (cena se liší velikosti budovy) a vedle samotné aplikace jim Spaceflow nabízí také vlastního community manažera. Ten je přímo na místě a pomáhá s plněním obsahu, komunikací a rozjetím celého projektu. Je pak hlavně na jeho schopnostech, jak dokáže uživatele naladit, aby aplikaci pravidelně otevírali a používali. Protože na tom nakonec vše závisí. Lukáš Balík ale hlásí, že odezva od uživatelů je zatím dobrá a tzv. engagement se drží na vysoké úrovni.

To je dobrý zpráva i vzhledem ke konkurenci. Celý proptech se nyní začíná pořádně rozjíždět a v oblasti, v níž působí Spaceflow, zatím není žádný velký globální hráč. Mnoho lokálních firem si ale jistě brousí zuby na větší sousta. Konkurenci je z Austrálie (Equiem), Německo (AllThings) nebo Nizozemska (OfficeApp), ale Balík věří, že Spaceflow má všechno pro to, aby uspělo i ve světě.

„My jsme se proti většině konkurenčních řešení zaměřili hlavně na škálovatelnost a uživatelskou zkušenosti. Ostatní to často dělají více jako intranety, ale uživatelé chtějí mít v mobilu Uber, ne intranet. Pro nás bylo klíčové, aby lidé chtěli naší aplikaci pravidelně používat,“ líčí. Vykročeno mají ve Spaceflow slušně.

Diskuze k článku