Průvodce českými startupy: Webmium

Za myšlenkou projektu stojí Martin Zezulka, který tak reagoval na vlastní potřebu. Kromě své práce ve společnosti nexum Trilog spravoval na denní bázi webové stránky rodinného podniku a právě časová náročnost a komplikovanost prostředí, ve kterém stránky upravoval, ho přivedly k myšlence postavit editor pro stavbu jednoduchých webových stránek tak, aby ho mohli spravovat i jeho rodiče (podrobnější verzi najdete na blogu Webmium).

A nezůstalo jen u myšlenky. S business plánem se Zezulka vydal za investory nexumu, Ivo Foltýnem a Janem Jeriem. Slovo dalo slovo a brzy už následovalo přijímání programátorů. Díky dojednanému finančnímu zázemí se projekt hned od počátku rozjel poměrně ve velkém, celý tým včetně designérů, vývojářů a marketérů a obchodníků čítá přes deset lidí, kteří chtějí uspět na dlouhodobě velmi obsazeném trhu.

Tvorba stránek s marketingovým „twistem“

Vizí Webmium je podporovat malé firmy a jednotlivce, ať už při startu, nebo v průběhu rozrůstání jejich podnikání. K tomu má posloužit v první řadě nástroj pro snadnou a rychlou tvorbu webu, neboť web je dnes v podnikání nezbytností. Počet malých firem, které ještě nemají web nebo ho mají, ale nejsou spokojeny kvůli designu, náročnosti na obsluhu nebo z finančních důvodů, je významný především ve Spojených státech, kam se také Webmium od počátku vydalo. Celkový počet malých podniků v USA činí 6,6 milionu a každý rok vzniká 600 tisíc nových firem o velikosti 1-9 zaměstnanců.

„Jsme si vědomi, že na trhu je již významná konkurence a neustále přibývá. Pro nás je pozitivním signálem velká poptávka po aplikacích tohoto typu. Proto se domníváme, že trh je zatím nenasycen, a tedy je tu i prostor pro další hráče. Námi provedený průzkum a zkušenosti zákazníků, kteří již vyzkoušeli konkurenční nástroje, dokazují, že uživatelé jsou nespokojeni s jednoduchostí a intuitivností webového editoru. Také neměli dostatek informací, které by jim poradily, jak stránku postavit tak, aby byla designově atraktivní, zaručovala vysoké konverze a přitáhla nové zákazníky. Tyto tři hlavní nedostatky jsme si vzali za základní stavební kameny aplikace,“ popisuje Eva Skokánková.

Kromě sázky na intuitivnost, odbourání nutnosti nápovědy a atraktivitu tak Webmium sází hlavně na marketingovou akademii, která uživatelům poskytuje rady a tipy ještě před samotnou tvorbou stránek, v jejím průběhu i do začátku podnikání.

Do USA a zase zpátky

Pro podobné projekty, jejichž monetizační model je postaven na konverzi uživatele z free verze na placenou, je vždy klíčová velikost trhu, obzvláště u firmy s nemalými náklady na tým. „Po analýzách trhu zaměřených na oblast malopodnikání, a také podle toho, jak firmy a jednotlivci využívají online kanály pro svou prezentaci v dané zemi, jsme se rozhodli pro trh USA a Latinské Ameriky,“ říká Skokánková.

Z logických i kapacitních důvodů byla jako první spuštěna anglická verze a marketing se zaměřil na USA. S odstupem přibližně půl roku od spuštění se ale Spojené státy ukázaly jako tvrdý oříšek. V současnosti se do služby registruje přibližně 100 uživatelů denně, přičemž za minulý měsíc bylo celých 56 procent z Latinské Ameriky, jen 30 procent anglicky mluvících a 16 procent z Česka. Právě návrat do Česka má umožnit službu vylepšit a otestovat před dalším pokusem o dobytí severní části Ameriky.

„Dočasně jsme se rozhodli investice do marketingu v USA pozastavit a raději se teď soustředit na trh český a trh Latinské Ameriky. Pro ni máme španělskou i portugalskou lokalizaci. Do Spojených států se chceme vrátit, pořád je to pro nás zajímavý trh, ale k tomu potřebujeme přehodnotit strategii. Rozhodli jsme se spustit i českou verzi a využít výhod, které na tomto trhu máme – fyzická přítomnost, znalost trhu a nižší konkurence. Budeme se snažit využít těchto podmínek pro uzavření strategických partnerství, logisticky snadnější testování aplikace a následné změny v UX,“ konstatuje Skokánková.

Do roka v černých číslech

S ohledem na lidské zdroje a aktivní marketing je logické, že investice do projektu nejsou nijak malé. Přesto by si na sebe Webmium při stávajícím tempu růstu mělo vydělat do 12 měsíců, respektive při dosažení přibližně 3500 platících zákazníků. V současnosti si může každý uživatel vytvořit webové stránky zdarma, ovšem jen na doméně spadající pod webmium.com. Vlastní doména, neomezený prostor na data či prioritní zodpovídání dotazů momentálně vyjdou přibližně na tři tisíce korun za rok, na všech aspektech služby se ale nadále pracuje.

„Z pohledu vývoje produktu se v současné době primárně zaměřujeme na vývoj vyhovující platformy pro partnery, kteří projevili zájem o spolupráci. V dohledné době budeme také implementovat další platební metody, následovat bude zřejmě mobilní verze a další funkcionality jako jsou komentáře, online rezervační systém, blog či e-shop. V nejbližších šesti měsících se chceme zaměřit hlavně na růst na trhu španělsky mluvících zemí a na českém trhu. Každý trh bude podpořen i marketingově, poběží řada PPC kampaní či různé bannerové kampaně. Uvažujeme také o virální kampani na sociálních sítích,“ vyjmenovává Skokánková.

V blízké době čekají změny také monetizační model tak, aby byl premiový balíček více atraktivní pro přechod na placenou verzi. Pracovat se ale bude na celé cestě uživatele od hlavní stránky až po nákup premiového balíčku.

„Pokud bych pracovala na projektu znovu od samého začátku, asi bych pozměnila podsegmenty malých podniků. Dle našich prvotních analýz vypadaly nejlépe segmenty salóny a restaurace. Ty se sice jeví jako silné segmenty s vysokým potencionálem co do počtu podniků, na druhou stranu jsou tvořeny převážně podnikateli kolem 35-45 let, kteří nejsou online. Proto se domníváme, že je naše současná komunikace a možná ani sama aplikace neoslovuje tak, jak by mohla oslovit mladou generaci podnikatelů ve věku od 20-35 let,“ uzavírá.

Názor investora

Ondřej Bartoš, Credo Ventures
Přiznám se, že po zběžném proklikání webu nerozumím tomu, čím se Webmium liší od zavedených služeb typu Webnode, Weebly, Webs a podobně. Takže to bude otázka, jak dobří budou Webmium v exekuci a marketingu, nicméně žádnou unikátnost a odlišnost tam alespoň takhle zvenku nevidím.