Průvodce českými startupy: Tripomatic.com

Tripomatic je nejnovějším projektem brněnské firmy two bits, která provozuje několik dalších webových portálů zaměřených hlavně na cestování. Společnost vlastní Lukáš a Barbora Nevosádovi, kteří vystudovali e-commerce ve Švédsku a online projekty vytváří už více než šest let.

„Nápad na Tripomatic jsme nosili v hlavě už dlouho, ale posledním impulzem byla naše okružní cesta po Švýcarsku. Její plánování nám zabralo hrozně moc času a i tak jsme nebyli s výsledkem úplně spokojení. Rozhodli jsme se proto, že uděláme web, který plánování cest zjednoduší a nabídne všechny důležité informace na jednom místě. Jméno Tripomatic vzešlo z celofiremní soutěže, z došlých návrhů vznikl shortlist se dvěma jmény, která jsme konzultovali s rodilými mluvčími a oslovili majitele domén s nabídkou ke koupi. Na webu se pracuje už rok a od počátku přímo na něm pracovali čtyři lidé, dnes už je jich osm,“ představuje svůj projekt Nevosád.

Kromě vývoje je v současné době největší výzvou vytváření obsahu. Pracují na něm naplno čtyři lidé, přičemž jen na základním pokrytí Evropy budou pracovat tři měsíce. Finanční zdroje prozatím tvoří pouze vlastní kapitál, tedy příjmy z prodejů starších projektů a výnosy z ostatních webů, které firma provozuje. Dosavadní náklady jsou v milionech korun. Po dosažení pozitivního cash flow a ověření obchodního modelu přijde teprve řeč na hledání investora.

Cestovatelé s Tripomaticem mohou efektivně nacházet informace o turisticky oblíbených místech, která v jejich destinaci stojí za to navštívit. Jednotlivé body zájmu lze výběrem z mapy vkládat do plánu cesty a vytvořit tak personalizovaného průvodce, který si lze vytisknout, stáhnout nebo sdílet s ostatními. Silnou stránkou Tripomaticu se má stát zejména jedinečný obsah a způsob jeho využití v mapové technologii nástroje pro plánování cest. Do plánu cesty lze samozřejmě také ubytování, zapůjčení auta, prohlídky s průvodcem a další. Spojuje tak uživatele, kteří si plánují svoji cestu, se službami, které během ní využijí.

„Myšlenka nám připadala užitečná, sami jsme podobnou službu hledali při plánování vlastních cest, na trhu ale nic podobného neexistovalo. Ihned jsme věděli, jak takový projekt monetizovat. Nebyli jsme si jisti jen poptávkou. Plánování cest je relativně nová oblast na trhu a většina lidí vůbec netuší, že podobný nástroj existuje. Výzvou pochopitelně zůstává získat kritický objem návštěvnosti v silně konkurenčním prostředí oboru cestování, přestože subjekty, se kterými budeme o uživatele soupeřit, poskytují v menší či větší míře odlišnou službu,“ říká Nevosád.

Tvůrci Tripomaticu s projektem od začátku míří za hranice České republiky, proto je nyní dostupný v angličtině. Pro začátek se soustředí zejména na oslovení britských a irských uživatelů, přesto ale nehodlají dlouho zůstat jen na těchto trzích. Cílem je oslovit co nejširší spektrum lidí, kterým vyhovuje plánování cest – od batůžkářů až po obchodní cesty. V současné době se dokončuje obsah pro turistické cíle v Evropě a chystá se expanze na další kontinenty. Hlavním úkolem pro následujících 12 měsíců je doplnit obsah o turisticky atraktivní místa ve všech významných destinacích.

„Projekt byl pro veřejnost spuštěn teprve v červnu 2011. Začínáme se po soustředění na vývoj více věnovat budování povědomí, propagaci a komunikaci. Počet lidí, kteří si plánují svou dovolenou a potřebné služby online neustále roste. Chceme být součástí tohoto růstu a věříme v dosažení návštěvnosti generující zhruba 1000 naplánovaných cest denně a stát se službou známou mezi pravidelnými cestovateli. Jako hlavní zdroj příjmů předpokládáme affiliate, v této oblasti máme velké zkušenosti. Chceme se ale držet toho, že především děláme užitečnou službu. O každém affiliate partnerovi tedy přemýšlíme tak, aby přinášel hodnotu uživateli,“ říká Nevosád.

Mezi oblasti, které se Tripomatic bude pokoušet monetizovat, patří kromě očekávaných letenek a hotelů také zprostředkování půjčení auta, různých zážitků na místě, stažení audioprůvodců a podobně. Projekt by se ale podle Nevosáda v žádném případě neměl utopit pod přemírou reklamy. Partnerská spolupráce probíhá s léty ověřeným systémem booking.com, pro letenky se tvůrci chystají integrovat svůj vlastní brand WhichAirline.com. Zapojení dalších partnerů se zatím připravuje.

„Možnosti propagace v současné době spíše testujeme. V současné době se produkt šíří velmi dobře virálně, kdy o něm nějaké médium napíše a vzápětí spustí sérii tweetů a dalších článků. Toho si samozřejmě velmi ceníme, protože nám to umožňuje investovat více do rozvoje a odladění samotného produktu než na jeho propagaci. Aktuálně produkt podporujeme jen základními PPC kampaněmi v AdWords. Primárně se zaměřujeme na země s vysokou penetrací znalosti angličtiny v Evropě, protože daty máme zatím pokrytou pouze ji. Velké kampaně chystáme až s příchodem příští turistické sezóny, do té doby chceme mít kompletně pokrytou i Ameriku,“ popisuje Nevosád.

Pokrytí tým zajišťuje vlastními silami, přičemž vše odlaďuje podle zpětné vazby uživatelů. Například se prý ukazuje, že lidé si cení spíše toho, když najdou jen ty opravdu dobré POI a nemusí se prodírat desítkami nevýznamných míst. „Paradoxně o detailní pokrytí jsme se ze začátku hodně snažili, nyní je to spíše překážkou,“ uzavírá Nevosád.

Názor investora

Michal Illich, zakladatel Crazy Tomato, eTarget, Jyxo

Téhle oblasti moc nerozumím, tak jen krátce z pohledu uživatele: Je tam hodně málo informací, podle kterých bych se jako návštěvník rozhodoval, jestli na nějaké místo jít, ocenil bych odkazy na další zdroje. Na homepage mi zase chybí možnost zadat přímo jméno města. Ovšem líbí se mi předpřipravené cesty – bylo by dobré je nabídnout člověku i tehdy, když si zvolí nějaké město sám.

Ondřej Bartoš, Credo ventures

Tripomatic je příjemný web s přehledným UI a dobrou UX. Ale nemůžu se zbavit dojmu, že je jaksi zbytečný. Mám rád, když projekty řeší nějakou potřebu nebo problém na trhu. Tripomatic, podle mého, není nijak zvlášť inovativní nebo překvapivý a žádný problém neřeší. Informacemi pro cestovatele, včetně map a informací o POI, je web doslova přecpaný, takže přilákat dostatečnou bázi uživatelů a rozfungovat tady jakýkoliv business model bude velmi těžké, ne-li nemožné. Upřímně, nechápu, že se dostal mezi finalisty Startup Show.