Průvodce českými startupy: Školní sešit.cz

Jakub Rož je sice stále studentem střední školy, nicméně internetem se zabývá již poměrně dlouho. Při škole už stihl pracovat ve firmách Cleevio nebo Lokola a do vlastního podnikání se začal pouštět už od 14 let. Je ostatně také jedním z organizátorů Junior Internetu a má svojí internetovou agenturu Flow Media. V současnosti nicméně veškeré síly soustředí na projekt Školnísešit.cz a zejména na jeho globálnější verzi MySchoolNotebook.com.

„Jelikož jsem sám pořád ještě student, tak jsem při nástupu na střední školu řešil problém se zápiskami z hodin. Na střední škole používá hodně studentů notebooky a na mojí škole byla penetrace opravdu vysoká. Spolužáci si zapisovali například do Wordu, nicméně to mi přišlo nevyhovující, protože nejde o komplexní řešení. Soubor musíte sami někam uložit, zálohovat, musíte si zápisky nějak přehledně řadit…

Proto jsem si naprogramoval úplně jednoduchý systém pro ukládání zápisků, který se spolužákům líbil a já jim ho postupně také zpřístupňoval. Nakonec to došlo až tak daleko, že jsem si řekl, že by bylo dobré z toho udělat veřejnou službu, kterou bude moci využívat každý student. Proto jsem spolu s kamarádem programátorem založil start-up Školní sešit.cz a tento problém se snažíme řešit,“ říká o zrození projektu Rož.

Už před jeho založením měla dvojice vývojářů bohaté zkušenosti s webem, vývojem i marketingem, nezbytné počáteční investice navíc byly velmi nízké – v řádu tisícikorun za domény, server a pomocné externisty na programování. „Tím, že se s jako internetová agentura Flow Media zaměřujeme hodně na HTML5 věci, offline webové aplikace, mobilní web a všeobecně moderní technologie, měli jsme jasně postavenou vizi udělat aplikaci cool, aby lidi bavila, byla použitelná a hlavně také mobilní,“ vyjmenovává.

Po českém startu rychle do světa

V současnosti má Školnísešit.cz asi 15 tisíc uživatelů (z toho 2-3 tisíce aktivních), tvůrci nicméně přiznávají, že v tuto chvíli už se na český trh nezaměřují. Hlavním cílem je úspěšný vstup na zahraniční trhy a získání platících zákazníků na bázi freemium modelu. Momentální investice do projektu už dosahují statisíců korun, projekt zaměstnává celý tým vývojářů a stále nabírá další.

„Náš trh je po celém světě, momentálně jsme pouze v Česku, nicméně pro nás je to už prakticky ztracený trh. Česká republika nemá potenciál dalšího růstu, trh je malý a je tu bariéra toho, že učitelé nedovolují notebooky na většině škol. I když je pořád dost studentů, kteří je můžou používat, nejsou to taková čísla, aby z toho byl solidní byznys. Zaměřujeme se tedy hlavně na expanzi na globální trh. Ze začátku USA/UK a dále Německo, Španělsko, Brazílie a další,“ říká Rož.

Aktivní vstup na trh ve Spojených státech a Velké Británii je naplánován už s dalším školním rokem, tedy na září. V té době by už projekt měl mít také definitivně zajištěné dostatečné investiční zázemí. Globální verze poběží na doméně mySchoolNotebook.com a nijak neskrývá značné ambice. Jednak proto, že jsou notebooky na školách v USA více rozšířené (podle průzkumů Školního sešitu jde minimálně o 40 až 50 procent středních škol), největší roli nicméně hraje velikost trhu a jiná mentalita uživatelů.

„Čísla nám nahrávají poměrně pěkně, takže opravdu věříme ve velký úspěch. Máme nastavená finanční kritéria i sumy, za něž by se projekt mohl v horizontu několika let prodat. V Česku bylo nicméně hlavním cílem zvednout povědomí o novém způsobu vedení zápisků ve školách, což se myslím i s ohledem na vítězství v Junior Internetu 2010 povedlo. Celkově chceme především zlepšit komunikaci s uživatelem a máme v tomto směru připravenou strategii, jak by se startup měl komunikovat třeba právě v USA. Hodně startupů produkt neumí komunikovat a následně prodat, což se nám doufám povede,“ prohlašuje Rož.

Užitečná služba bez zbytečností

Školní sešit lze popsat jako službu pro vedení elektronických sešitů. Umožnuje vytvářet sešity, do nich přidávat témata a do témat již konkrétní hodiny/lekce, které jsou automaticky číslovány, datovány a řazeny. Výhodou je sdílení sešitů s přáteli na Facebooku, přičemž je možné umožnit přátelům editovat obsah, propůjčit ho jen ke čtení nebo ho zveřejnit úplně, kdy obsah indexují i vyhledávače. Nechybí vyhledávání, podpora smartphonů a tabletů, chystá se možnost tisku.

„Po pár měsících ostrého provozu se jasně ukázal problém a absencí připojení k internetu na školách či internátech. Proto jsme udělali aplikaci plně v JS tak, aby fungovala offline, načež došlo k opravdu velkému nárůstu uživatelů. V systému jsme měli třeba také nástroj pro evidenci domácích úkolů, rozvrh a kalendář. Nicméně zase díky feedbacku a statistikám jsme zjistili, že v tomto systému jsou to funkce navíc, které použivá mizivé procento uživatelů. Tyto problémy už na trhu řeší jiné služby a není jich málo. Proto jsme to v další verzi odstranili a míříme opravdu na tu hlavní funkcionalitu, kterou je správa zápisků,“ vysvětluje Rož.

Podle svých slov se pokusil i o osvětové kampaně za šíření internetu na školách, komunikace se školami se nicméně ukázala jako velmi složitá, zdlouhavá a obecně jde o překážku, která se špatně překonává.

Názor investora

Ondřej Raška (@vondra), Miton Investment

Poprvé jsem Školni sešit viděl na minulém ročníku Junior internetu, kde myslím vyhráli nějakou cenu. Je to dobrý nápad lidí, kteří řešili svůj problém. Nejlepší motivace a velká šance to udělat dobře. Po technické stránce je to parádně uděláno, kluci se s HTML a JS pěkně vyřádili. Moc se mi to líbí. Mobilní a iPadová verze tady má fakt smysl, není to jako obvykle „všichni jsou na iPadu/mobilu tak budeme taky“.

Myslí do budoucna a rozjíždějí .com. Určitě bych jim doporučil se pobavit o zkušenostech s .com edu projektem s Romanem Smolou z Glogsteru. Zatím tam nevidím business model. Obecný reklamní příjem může být při velké penetraci mezi uživatele zajímavý, ale myslím, že se dá přijít na víc. Když jsme se asi před půl rokem o Školnim sešitu bavili s klukama v Mitonu, tak tam padnul třeba business model Noteutopia.com. Moc Školnimu sešitu, Jakubovi i celému týmu fandím a budu dál sledovat jejich růst.

Ondřej Bartoš, Credo Ventures

Zajímavý projekt, zajímavá cílová skupina, zajímavá aplikace – alespoň na první pohled. Ale už na ten druhý začínám přemýšlet o smyslu takové aplikace, protože nenacházím nic moc inovativního, nového, nevidím přidanou hodnotu. Takže, jakkoliv věřím, že způsob výuky a fungování dětí ve školách se bude měnit vlivem technologií, nemyslím si, že Školní sešit zachycuje tento trend, respektive jestli ho posouvá kupředu tak, jako to je třeba v případě Glogsteru nebo věciček typu BoogieBoard (případně Noteslate, pokud se kdy dostane z režimu vaporwaru). Ve finále mam pocit, ze Google Docs splní úlohu obdobně.