Průvodce českými startupy: Scuk.cz

Projekt se naostro rozjel teprve v srpnu 2010, v testovacím provozu nicméně běžel od ledna téhož roku. Scuk.cz vznikl jako logické pokračování blogu Cuketka se zaměřením na v Česku dosud velmi slabou oblast gastronomických průvodců. Přípravy na projekt trvaly zhruba dva roky, samotná realizace pak vypukla v prosinci 2009. Na svědomí ho mají grafik Jiří Libánský, kodér Martin Michálek, django programátor Michal Valoušek a píáristka a copywriterka Michala Gregorová.

Radši nezávislost než reklamu

Ve zkratce je Scuk nezávislý průvodce po místech, kde se dobře jí a nakupuje. Důraz klade právě na nezávislost hodnocení, což je podle tvůrců věc unikátní v českém kontextu, v zahraničí jde ale spíše o samozřejmost. Mezi další charakteristiky patří odbornost příspěvků udržovaná filtrováním relevantních doporučení od balastu, kterého je uživatelský internet plný. K vyhodnocování kvalitních doporučení tým vyvinul i vlastní nástroje. Cílem je také dlouhodobé vzdělávání komunity a osvěta veřejnosti.

Konkurence spadá do dvou skupin – tradiční tištění průvodci a online internetoví průvodci. Oproti prvním se jasně vymezujeme svou nezávislostí. Vyhýbáme se financování projektu z peněz hodnocených podniků, jak to dělá konkurence. Jen tím můžeme zajistit skutečnou objektivitu, která v Česku chybí. Oproti druhým se odlišujeme kvalitou obsahu a filtrováním doporučení. Scuk není agregátor uživatelského balastu, ale spíš destilátor kvalitních doporučení,“ shrnuje Michala Gregorová.

Ta také prohlašuje, že Scuk.cz nechce být závislý na investicích a největší motivací tvůrců pro rozvoj projektu je jeho postavení na vlastní nohy. K tomu projektu dopomáhá i silný mediální partner v podobě Mall.cz. Ten nemá pozici investora, pro známý internetový obchod je spolupráce spíše otázkou image. Projektu nicméně poskytuje i přímé finanční plnění, jako další formu monetizace pak Scuk.cz testuje kurzy pro veřejnost.

Naším cílem je stát se jedničkou na poli gastronomických průvodců. Být první autoritou, se kterou se přijdete poradit před tím, než vyrazíte někam na jídlo nebo na nákup. V této oblasti jsme spokojení – rostoucí počet uživatelů, zpětná vazba od gastronomické komunity a provozovatelů podniků, citace v médiích a plánovaná spojení se silnými mediálními partnery nás v tom utvrzují,“ prohlašuje Gregorová.

Scuk vyrazí do ulic

První půlrok považuje tým Scuk.cz za rozjezdový. Podle dat Ad Planneru je návštěvnost kolem 30 tisíc uživatelů měsíčně, podle Gregorové je toto číslo ve srovnání s aktuálním stavem asi o třetinu podhodnocené. V současnosti portál mapuje asi 600 podniků v Česku a stovku v zahraničí, přičemž jde o nejrůznější typy podniků ve všech cenových hladinách.

„Pokud jde o finanční úspěch, jsme spokojení. Scuk má hned od spuštění silného partnera v Mall.cz a daří se nám rozjíždět program gastronomických kurzů pro veřejnost. Jejich cílem je výchova hostů, tedy nastavit lidem správně laťku, aby věděli, co mají a mohou za své peníze chtít. Podrobnosti k partnerství pro další rok provozu Scuku oznámíme již brzy. Zvolený model se nám osvědčil, zapadá do našeho byznys plánu a umožňuje velkorysý rozvoj projektu,“ říká Gregorová.

Podle ní se letos bude Scuk.cz snažit především o větší vtažení uživatelů do hry. „Rok 2011 by měl být novinek plný. Asi nejvíc se těšíme na energický příchod Scuku do mobilních zařízení, ten je nejblíže. Scuk se také dočká vlny vylepšení na webovém rozhraní spolu s výraznějším zapojením veřejnosti do děje. Budeme pracovat i na sekundárním obsahu a článcích okolo Scuku – osvětovou a vzdělávací misi Scuku nechceme podcenit. Chystáme taky další hravé projekty, se kterými se Scukem vyrazíme do ulic. Na mušce budou provozovatelé podniků, ale i veřejnost,“ vyjmenovává.

Názor investora

Ondřej Raška (@vondra), Miton Investment

Moc rád Scuk používám. Když mám mít obchodní schůzku někde, kde to neznám, podívám se na dobře hodnocené restaurace. Na tomhle projektu je vidět, že kvalitní obsah si své uživatele najde i bez jakéhokoliv většího proma. Podle Ad Planeru je návštěvnost 30 tisíc uživatelů za měsíc, což mi přijde na takový projekt zbytečně málo. Na Yelpu, Qypu jsou restaurace nejvíce navštěvované kategorie. Lze to vzít i pozitivně – s trochou úsilí se dá návštěvnost několikanásobně zvednout. Ale když to Mall.cz živí, asi není takový tlak na příjmovou stránku a růst návštěvnosti, to chápu.

Nenašel jsem ale, na čem projekt bude žít. Žádné reklamní plochy, placené zápisy, affiliate. Ideální business model by byl OpenTable, ale na to nejsou Češi zvyklí. Škoda. Když se povede zvednout návštěvnost, je v tomhle sektoru dost dobrých příležitostí, kde získat příjmy v řádu 500 tisíc až milion měsíčně.

P.S. Párkrát jsem hrál na iPhonu hru: Najdi a klikni na mapě Scuku na detail podniku. Mám rekord minutu a půl.

Ondřej Bartoš, Credo Ventures

Z hlediska uživatele, který má rád dobré jídlo a pití, je Scuk jednoznačně výtečným projektem. Uživatelsky mimořádně příjemný web s těmi správnými a aktuálními informacemi (Scuk ví i o zrušení mého oblíbeného Ambiente v Mánesově), podpořený uživatelskými recenzemi, kterých by snad mohlo byt víc, ale to je opravdu jedna z mála výhrad, která mě napadá – tou druhou je ne úplně šťastně zvolená, protože hůře zapamatovatelná doména.

Z hlediska investora mi zatím není úplně jasné, jak takovýto projekt chce vydělávat peníze. Zatím to vypadá, že jediným zdrojem příjmů je „hodný strýček“ Ondřej Fryc, respektive Mall.cz, „bez něhož by to nešlo“. Pro uživatele je bezesporu chvályhodné, že je Scuk.cz nezávislý na recenzovaných a doporučovaných podnicích, ale obávám se, že pokud bude chtít pan Cuketka překlopit projekt ze skvělého lidumilného projektu na podnikání, možná bude ke zvážení se té absolutní nezávislosti vzdát. Anebo vymyslí jiný způsob vydělávání? Každopádně budu držet pěsti.