Průvodce českými startupy: Projectial

„Projectial jsme založili společně se Zdeňkem Mertou, s kterým jsme se před několika lety seznámili ve společnosti, v níž jsme v té době oba pracovali a realizovali projekty pro významné klienty. Nudná práce a chuť vyzkoušet něco nového nás přivedla na myšlenku odejít a rozjet vlastní business. Měl jsem ověřeno, že rozjíždět něco po večerech nemá smysl, a proto jsme se rozhodli do toho jít po hlavě,“ konstatuje Miroslav Pancíř, jeden ze zakladatelů startupu Projectial.

Od rozhodnutí nebylo daleko k činům a ke konci roku oba v práci skončili, vzali našetřené peníze, zaregistrovali se na živnostenském úřadě a začali rozmýšlet a navrhovat Projectial. V té době vlastně spíš „projekt“, název totiž neměl ještě poměrně dlouho (padaly prý i poměrně bizarní návrhy jako třeba Grankoo). Nakonec se objevil název Projectial, a protože .com doména byla kupodivu volná, bylo jasno. Nyní, po devíti měsících vývoje, vidí tvůrci v názvu podle svých slov opravdovou sílu.

Služba je v podstatě SaaS aplikací na správu, vedení a vyhodnocení projektů, úkolů, lidí a vlastně celé firmy. „Prvotní impuls vyvinout podobnou aplikaci jsem měl já. Neuvěřitelně mě totiž rozčiloval systém používaný v naší firmě, ale i jiné obdobné aplikace, které jsem vyzkoušel. Chtěli jsme přijít s něčím jednoduchým, použitelným a hlavně efektivním. Aplikací pro projektové řízení je mnoho. Některé jsou lepší, některé horší, ale žádná nedá do ruky projekťákům a manažerům data, která dokážeme sbírat a produkovat my,“ prohlašuje Pancíř.

V architektuře aplikace tedy má být největší síla, slibuje výhody jako řízení více organizací z jednoho místa, nejrůznější statistiky, vykazování práce nebo zahrnutí časových zón. Projectial je od počátku vyvíjen jako globální aplikace, trh by tedy teoreticky měl být neomezený. Systém je navržen tak, že pokud bude třeba přidat další jazykovou mutaci, stačí přeložit několik šablon se slovníky. Prozatím má českou, slovenskou a anglickou verzi.

„Jelikož jsme službu spustili před třemi týdny, naším cílem teď bude především zaujmout. Dokázat uživatelům i sobě, že jsme na dobré cestě a máme použitelnou aplikaci. Dlouhodobějším cílem určitě je, abychom měli v systému uživatele, kteří budou aplikaci opravdu používat. S tím souvisí i to, jak bude aplikace vydělávat. Momentálně nemáme cenové tarify, takže ani nevyděláváme. V nejbližších měsících je ale, doufám, spustíme. Pak se ukáže, zda na sebe aplikace dokáže vydělat. Free tarif ale určitě také zůstane,“ přiznává Pancíř.

Na seznamu chystaných funkcí Projectialu je toho stále celkem dost. Jedním z favoritů a zároveň „main feature“ bude hodnocení projektů. Na základě hodnocení a posbíraných dat v průběhu projektu bude aplikace schopna hodnotit členy společnosti a reálně tak odhadovat jejich efektivitu a zohledňovat ji v nadcházejících projektech. Z menších příjemných funkcí to bude třeba časovač, správa souborů nebo další statistiky, o mobilní verzi již dnes netřeba mluvit. Kromě toho by měla služba být přeložena do dalších jazyků, primárně do němčiny a španělštiny.

„Jak jsem již říkal, Projectial jsme spustili před třemi týdny, takže nějaká závratná čísla nemáme. Přesto máme v současné době v systému přes 150 uživatelů. Valná většina je, nečekaně, ze Španělska a Brazílie, kde o nás vyšel povzbudivý článek hned druhý den po spuštění aplikace. Snad nám podobně pomůžou i další zmínky a najdeme další zákazníky také v České republice. Každopádně platící zákazníci jsou jedna věc, druhá je pak byrokracie kolem toho. Jelikož máme globální produkt, ale nejen proto, rozhodli jsme se založit Ltd Company ve Velké Británii. Dalším z úkolů tedy bude vyznat se v místním daňovém systému a připravit a zautomatizovat paušální platby,“ uzavírá Pancíř.

Názor investora

Michal Illich, zakladatel Crazy Tomato, eTarget, Jyxo

Projectial z povzdálí sleduji už několik měsíců. Líbilo se mi grafické zpracování i to, že o sobě dávali vědět na blogu i na Twitteru dlouho před tím, než vypustili betu. A když jsem ho na konci září vyzkoušel, tak jsem byl popravdě docela zklamaný a po pár minutách ho upustil s dojmem „to není nic pro mě“.

Překážely mi tam věci, které bych nepoužíval (termíny, strávený čas, kategorie, zda je úkol placený, atd.) a naopak mi tam chybějí věci, se kterými jsem zvyklý pracovat (vizualizace rozpracovanosti na kanban boardu, nastavování priorit či alespoň pořadí, vlastní stavy úkolů, atd.). Jsem i trochu skeptický k zapojení vestavěného kalendáře – zvlášť proto, že nevidím žádnou možnost, jak ho synchronizovat s jinými kalendáři (v mobilech či na webu).

Každopádně to, že já bych to nepoužil, neznamená, že by to nemělo být užitečné pro někoho jiného :) – dokážu si dobře představit, že firma se zakázkovými projekty (vývojářskými nebo konzultačními) může být s takovým nástrojem dost spokojená.