Průvodce českými startupy: Pixmac

„Je to celkem hezká příhoda. K projektu jsem byl přizván na jaře roku 2008 Ondrou Raškou z Mitonu. Říkal, že by potřeboval pomoc s designem jedné webovky, a já jsem to, tehdy jako freelancer, vzal jako výzvu. Tou dobou jsem si po čtyřech letech ve Stickfish užíval svobody a bral jsem Pixmac jako další zakázku. Od června 2008 jsem se pokoušel celý polotovar nějak vizuálně učesat, od 1. září 2008 jedeme na živo. Investice do projektu byla několik milionů korun,“ popisuje začátky Pixmacu šéf služby Vítězslav Válka.

Najít, zamířit, vydělat

Cílem fotobanky Pixmac je prostě a jednoduše dodávat fotky na web a do letáků, rychle a levně. Projekt vznikl zcela pragmaticky – nově vznikající trh s velkým potenciálem dával z hlediska Mitonu smysl a pro společnost jde zároveň o první mezinárodní projekt. Pixmac je tzv. microstock, prodává tedy levné crowdsourcované fotky. Ihned po startu bylo třeba vyřešit klíčový problém, kterým je mít fotek dostatek. K dispozici tehdy bylo 12 tisíc vlastních, což zdaleka nebylo dost. A tak začal Pixmac přeprodávat Fotolii, v době, kdy se v levných fotkách přeprodej téměř nevyskytoval. I dnes je co do rozsahu těchto aktivit nejaktivnější.

Pixmac v červnu 2008

„Jak tržby celkem stabilně rostly, začali jsme přemýšlet nad zlepšováky. On celý ten model levné fotobanky je podobný modelu rychlého občerstvení. Je to o množství a procesech. Takže když lehce snižujete náklady na platební brány, ladíte AdWords a vypínáte neefektivní reklamní plochy ve prospěch těch efektivních, tak to prostě časem zafunguje. Největší trhák v našich počátcích byl jednorázový nákup fotky. Zatímco všichni konkurenti nutili uživatele vyplňovat registrační formuláře a učili je své kreditové systémy, my jsme je nechali platit za fotku ihned a bez keců. Marže na fotce je lepší a klient nemusí tahat tak velkou sumu z kapsy,“ popisuje Válka. Další věcí, která se podle něj osvědčila, je lokalizace webu pro jednotlivé trhy. Dnes je Pixmac aktivní v 19 zemích světa.

Vzhůru do TOP10

Pozici na žebříčku levných fotobank odhaduje Pixmac na desáté místo celosvětově, což za dva roky existence rozhodně není malý úspěch. V Česku se považuje za jedničku na trhu a v databázi má miliony fotek. Měsíčně službu využívají tisíce zákazníků, každý měsíc se zaregistruje přes 5000 nových uživatelů. O web v 19 jazycích se aktivně stará celkem 30 lidí.

„V roce 2009 jsme si řekli, že by bylo dobré být v TOP10 microstocku. Od přelomu 2010 a 2011 jsme tam. V zájmu motivace máme plán vždy lehce nereálný, ale myslím si, že za růst obratu 409 procent v roce 2010 se nemusíme stydět. Máme taky spoustu kritérií pro neúspěch, ale zatím se nám vždy podařilo tyto kuželky míjet z té správné strany. Každému doporučuji si takovéto cíle definovat, někdy je totiž lepší říct „Tak a dost!“, než prodlužovat agónii,“ doplňuje Válka.

Pixmac dnes

Mezi zákazníky fotobanky už dnes patří tisíce českých firem jako Datart, Sanoma Magazines, Asko Nábytek, FG Forrest, Cisco, Sodexo nebo Zlaté stránky. V Americe jde například o John Deere, Pepsi, Macy’s, New York Times, Accenture, Shell a desetitisíce dalších.

Rozhoduje provize a výkon

Služba vydělává na provizích z prodeje, na jedné straně dostane fotky od agentur a fotografů, na druhé straně je pak nabízí klientům. „Jde z 90 procent o masový marketing, takže nečekejte, že vám někdy Pixmac zavolá a bude nabízet fotky. Vše děláme spíše pomocí klíčových partnerství a nenásilné propagace. Co se samotné propagace týká, jsme hodně orientovaní na výkon. V kanceláři často uslyšíte slova jako Affiliate, SEO, PPC, AdWords, barter, partnerství. Naším cílem není peníze za reklamu propálit jen tak. Musím však říct, že nám trvalo hodně dlouho než jsme se naučili přesvědčovat naše partnery o tom, že banner za měsíční sazbu neklapne,“ říká Válka.

Upozorňuje také na to, že Pixmac jako první představil interaktivní mapu prodejů fotek a jako jediná fotobanka v Česku dokáže zajistit prodej fotek přímých fotografů po celém světě bez jakýchkoliv bariér.

„Výkonem jsme tak posedlí, že jsme se ptali i lidí z Google, kde máme v AdWords mezery. Odpověď nás zklamala, naše kampaně jsou co do efektivity nadoraz. Profíkem na tyhle věci je u nás Martin Vlčko, který sbíral první zkušenosti například v Ataxo. Hodně se zaměřujeme na evoluční změny webu. Takže máme spoustu stránek, ve kterých to dobré zůstává a to špatné z nich mizí. Jak kdysi řekl Antoine de Saint-Exupery: Dokonalosti nedosáhneme tehdy, když už není co přidat, ale pokud už nemáme co odstranit,“ uzavírá.

Názor investora

Ondřej Bartoš, Credo Ventures

Pro mě je Pixmac jedním z nejzajímavějších českých online projektů – přestože nepřinesl nic zásadně disruptivního, je to projekt s jednoznačně globální ambicí, který vtrhnul na trh microstock fotek s elánem a nadšením. A už nyni je projektem, který jde daleko za hranice českeho internetu. Přestože nesleduji úplně zblízka ostatní světové fotobanky, Pixmac se mi zdá úžasně použitelný, s čistým a přehledným rozhraním i rychlou obslužností (bez nutnosti se registrovat). A z hlediska business modelu je Pixmac taktéž průzračný a jasný. Palec nahoru.

Ondřej Raška (@vondra), Miton Investment

Do Pixmacu Miton investoval v roce 2008. Cílem je vytvořit platformu, kde zákazník (SME) najde fotky z různých zdrojů (fotografové, microstock, RF agentury) a vyhledává v nich na základě pokročilého vyhledávání (např. visual similarty search). Microstock je rostoucí, na internetové poměry maturitní trh v objemu řádově 500 milionů USD. Je to tvrdý, poměrně složitý trh. Přesto se Pixmacu jako latecomeru daří růst, a to hlavně díky celému týmu a hlavně šéfovi Víťovi Válkovi.

Pavel Doležal, zakladatel Ataxo

Minulý týden spousta lidí retweetovala krásnou věc: To, že něco existuje, neznamená, že je to uděláno dobře. Je to myslím případ spousty skvělých projektů. iTunes – to nedělejte, nikdo to nekupuje. iPhone – vždyť neumíte dělat telefony a stejně, k browsdání je nikdo používat nebude. Pixmac pro mne vždy byl lehkým synonymem obdobného projektu. V té době již existovalo několik dobrých databank, ale je pravda, že každá měla, pro mne, jednu ze dvou chyb:

– Málo fotek na totálně obskurní témata, protože vždy, když potřebuji něco specifického, tak jdu do databanky; nebo málo obskurních fotek sladěných do stejného tématu (znáte to, chcete udělat prezentaci a nechcete mít každou fotku v jiném stylu).
– Nebo šílená použitelnost = vzdal jsem to a raději šel „nakupovat“ na Google.

I když Pixmac není z hlediska počtu fotek také mým ideálem, rozhodně si u mne stojí velice vysoko v jednoduchosti. Nevymýšlejí kolo a toho si cením. Musí být velice obtížné zvolit správný poměr počtu zařazených fotek, jejich kvality a rozmanitosti na jedno téma. Přirovnal bych to asi ke kvalitě výborného nákupčího v obchodním domě. Neví přesně, co lidé budou chtít, ale musí to objednat hooodně dopředu a ve velkém množství. Tady je to něco podobného.

Tenhle business je asi hodně tvrdý z hlediska akvizice zákazníka = procesy. Ale dokážu si představit, že když si někdo 2x až 3x nakoupí na jednom situ, už zůstane věrný. Alespoň já to tak dělám a myslím, že lidé obecně.