Průvodce českými startupy: Moredays

„Už mnoho let se věnuji studování všech možných systémů pro plánování času i osobního růstu. Vyzkoušel jsem za tu dobu různé systémy a nikdy nenarazil na nic, co by mi vyhovovalo, a hlavně na nic, co by mě bavilo. Plánovat čas musíme všichni, ale v Moredays jsme si řekli, že se pokusíme udělat něco, co lidi bude bavit. A tak vznikl nápad vytvořit aplikaci, která bude stylově pomáhat lidem organizovat život a zaznamenávat si zajímavé momenty. Něco, čeho jsou na trhu spousty, ale trochu v jiném duchu,“ popisuje svůj projekt Filip Molčan.

Moredays se chtějí na přeplněném trhu prosadit díky jednoduchosti, zábavnosti a využití fotografií a dalších médií při plánování času a zaznamenávání životního příběhu každého uživatele. Nápad vznikl v létě minulého roku a Molčan si brzy našel správného parťáka a další lidi do týmu. Za projektem tak nyní stojí firma CzechGeeks, která mimo Moredays pracuje i na některých drobnějších projektech.

Jméno vzniklo v myšlenkové mapě, kam jsem si nasázel všechna slova, která vyjadřují, co by člověk ve svém životě chtěl. A vyšlo mi z toho, že většina lidí by ocenila právě „více dní“. Světe div se, doména moredays.com byla volná,“ vysvětluje Molčan.

Nadějný start ze Silicon Valley

V současné době finišuje tvorba webové a mobilní aplikaci pro iPhone a iPad a připravuje se oficiální spuštění, které proběhne letos na podzim přímo v Silicon Valley. Se svým projektem se totiž tvůrci dostali do letošního programu CzechAccelerator.

„V USA budeme působit v Rocket Space díky Lence Kučerové z CzechInvestu, která nám to tam domluvila. Rocket Space je v současné době hodně oblíbené a myslím, že tam zatím žádní Češi nebyli. Primárně chceme v USA Moredays uvést na trh, získat kontakty a zkušenosti, feedback na produkt a podobně. Projekt budeme prezentovat na akci TechCrunch Disrupt a dalších konferencích,“ říká Molčan.

Na začátku září by proto měla být spuštěna veřejná beta a uvedeny aplikace pro iPhone a iPad. V první fázi bude cílem získat dostatečný počet uživatelů a připravit službu pro komerční spuštění. Fungovat pak bude na modelu freemium, základní funkce tedy budou dostupné zdarma všem uživatelům s možností zakoupit prémiový účet.

„Zatím se nám daří zaujmout uživatele, novináře i investory a naše databáze lidí, kteří žádají o přístup k beta verzi, utěšeně roste. Získali jsme několik ocenění za design a plánujeme brzy spustit nové webové stránky, kde bude již celý projekt do široka představen – zatím z našeho webu totiž příliš nezjistíte. Jsme zatím na začátku, podařilo se nám zaujmout designérské weby typu CSSMania, Abduzeedo či Webdesign Ledger a získat tisíce uživatelů, které projekt zajímá. Teď bude na nás, abychom je nezklamali a získali další,“ konstatuje Molčan.

Technologie a zábava

Další plány zahrnují i aplikace pro Android a Windows Phone 7,v první fázi ale bude nejdůležitější úspěšné spuštění testovacího provozu a získání zájmu ze strany uživatelů. Ještě před nabídnutím Moredays se v App Storu a Google Marketu od stejného týmu objeví ještě drobná aplikace Rundotodo, která slouží mimo jiné k testování některých použitých technologií, aby byla stěžejní služba Moredays vyladěná po všech stránkách.

„Naším cílem s Moredays je zkrátka vytvořit takový digitální moleskine. Tedy osobní aplikaci, kam si člověk píše všechno. Plánuje si zde svůj čas, úkoly, píše si zde své poznámky, kontakty, lepí fotografie apod. Naše aplikace je hodně postavená na designu a médiích a hlavním cílem je připravit ji tak, aby bavila. Všechny systémy typu GTD či 7Habits jsou sice fajn, ale minimum lidí je schopno je opravdu dodržovat a ještě méně z nich vám řekne, že je takové plánování baví,“ říká Molčan.

Proto se Moredays snaží k problematice přistupovat jinak. Necílí zároveň na business sféru, ale v první řadě na kreativce, studenty a všechny aktivní lidi primárně v anglicky hovořících zemích. Všechny dosavadní investice pocházejí z Česka přímo z kapes zakladatelů projektu.

Názor investora

Michal Illich, zakladatel Crazy Tomato, eTarget, Jyxo

Projekt se mi líbil, už když jsem ho viděl poprvé, tuším, že to bylo na prezentaci Global Startups. Ale popravdě, líbilo se mi daleko víc zpracování a marketing než samotná myšlenka. K té mám dvě výhrady:

1. Dělat projekty, které toho umí hodně najednou, je těžké a málokdy se to povede. Historie naopak ukazuje, že úspěšné jsou úzce specializované projekty – dělají jednu věc, ale opravdu dobře.
2. S tím je spojena i druhá výhrada, lidé už mají odzkoušené nějaké nástroje jak pro kalendář, tak pro zápisky, pro fotky, a tak dále. A přeučit lidi ke změně je také obtížné.

Ale to neznamená, že by projekt neměl být úspěšný, nejspíš existují lidé, kteří přesně tuhle kombinaci chtějí. Bude také hodně záležet na tom, jak bezbolestně bude fungovat synchronizace napříč různými zařízeními a jaké budou možnosti sdílení dat.