Průvodce českými startupy: Leyter

Leyter vznikl z jednoduché myšlenky Honzy Běhounka. Viděl někoho například v metru, ale bál se ho oslovit, přestože zájem byl očividně na obou stranách. Nemohla by tedy existovat aplikace, která by umožnila takové lidi následně spojit? A tak jsme začali přemýšlet, jak takovou aplikaci vytvořit. Nejprve to byly jen vtipné úvahy, ale postupně se tvořily reálné plány, jak řešení takového problému docílit. Výsledkem byla zhruba 100stránková specifikace, která takovou aplikaci popisovala,“ popisuje Vladimír Pulchart.

Specifikace by tedy byla, ale co dál? Honza s Vladimírem se znali již několik let, oba pracovali v oblasti financí a bankovnictví, ani jeden ale nebyl programátor – bylo proto nutné někoho oslovit. Tím někým se stal Honza Klusáček, spolužák ze střední, který vlastní firmu zabývající se vývojem softwaru. No a pak zbývají ještě finance na provoz, další na řadě byl tedy někdo, kdo do projektu vloží peníze a uvede ho tak v život. Tým se dohodl s dlouholetým známým Martinem Horákem, který byl nejen ochotný zainvestovat počátek vývoje, ale zároveň měl sám značné zkušenosti z oblasti marketingu.

Hledání vlastní podoby

První beta byla spuštěna 1. září 2011. Tato verze byla primárně založena právě na seznamování na základě toho, že se uživatelé již viděli v reálném životě. Verze měla dva základní nedostatky: byla složitá a hlavně, v síti bylo tak málo uživatelů, že pravděpodobnost toho, že se uživatelé potkají, neosloví a pak se oba půjdou najít přes Leyter, byla prakticky nulová. Řešení? Je třeba nejprve začít se standardní, byť moderně pojatou seznamkou, na kterou se nabalí kritická masa uživatelů. Až ta se pak naučí pracovat s pokročilejšími funkcemi pro seznamování. A právě v této fázi nyní projekt je.

„Během posledního roku, kdy jsme se vrhli do skutečné realizace, jsme se opravdu změnili. Podotýkám, že jsme všichni přišli z korporátního prostředí, navyknuti byrokratických postupů, takže s vývojářskou firmou jsme začali komunikovat na základě business zadání, vypracovávání vstupních analýz a podobně. Brzy jsme zjistili, že je tento způsob pro nás velice neefektivní. Já jsem se proto postupně prakticky úplně přesunul do vývojářské firmy a z klasického waterfall modelu jsme přešli na scrumový model. Teprve postupně jsme si začali uvědomovat, že náš projekt je vlastně startup,“ konstatuje Pulchart.

Především z této zkušenosti podle něj také vyplývají hlavní doporučení, která by si z vývoje Leyteru mohli odnést ostatní. V počátcích například byli tvůrci velmi paranoidní a báli se, aby jim původní myšlenku neukradl – dokonce investovali poměrně dost času a energie do toho, aby zjistili, jak celý koncept patentovat.

„Naše doporučení by mohlo být nazýváno: jak nedělat startup. Původně tajnůstkářským přístupem jsme se trochu odřízli od komunity startupistů, respektive jsme v té době ani moc nevěděli, že něco takového existuje. To se momentálně snažíme napravit. A samozřejmě přišla spousta provozních problémů pramenících z naší nezkušenosti s touto problematikou, ať už to bylo z oblasti reklamy, řízení projektu, komunikace s uživateli a tak dále. Jak to shrnout? Soustřeďte se na produkt, komunikujte s ostatními a nespoléhejte na ty, kteří se vám prezentují jako odborníci. Nechte si spíš poradit od těch, kteří již opravdu něco dokázali. A nespoléhejte se pouze na virální šíření aplikace, připravte si i marketingový plán.“

Od jednoduché myšlenky k masivnímu produktu

Stručné představení aktuální podoby Leyteru by tedy mohlo být: sociální síť zaměřená na seznamování využívající prvky geolokace. Mimo základní myšlenky dohledat někoho, s kým jste se předtím v reálné situaci viděli, je Leyter zaměřen na seznamování lidí z blízkého okolí, respektive takových lidí, kteří se mohou každý den potkávat, aniž si to uvědomují.

„Kde je v seznamování ještě velký potenciál, to je čemu my říkáme seznamování na pivo. Přijedete třeba do cizího města na služební cestu nebo jste se čerstvě přistěhovali, nikoho neznáte a chcete jen vyrazit na pivo. Kde takové přátele najít? Pokud půjdete hledat na klasickou seznamku a necháte si vyhledat muže, kteří hledají muže, asi to nebude to pravé… V tomto směru chceme Leyter rozvinout a prosazovat,“ vysvětluje Pulchart.

Koncepčně Leyter staví na ověřených principech: zeď s feedy po vzoru Facebooku, moderní seznamka zaměřená na fotografie typu Badoo, geolokace a checkování jako Foursquare. Tvůrci sázejí především na to, že počet lidí seznamujících se přes internet stále roste a uživatelé, kteří se touží seznámit, se neomezují pouze na jednu službu, ale naopak jsou ochotni vyzkoušet všechny dostupné prostředky. Faktem nicméně je, že na původní jednoduchý koncept Leyteru se nabalují stále nové a nové funkce, což by pro uživatele mohlo být matoucí.

„Leyter má poměrně mnoho funkcí, ale uživatelé ho zatím neumějí plně používat. Mezi nejbližší další funkce patří kompletní zábavní portál s přehledem všech kulturních akcí dle lokality a času s možností rezervace či online zakoupení lístků, portál pro nalezení a hodnocení restaurací se zaměřením na komunitu pravidelných návštěvníků, personalizované profily uživatelů ve stylu vlastní webové stránky a další funkčnosti, které zatím máme pouze v hlavách,“ vyjmenovává Pulchart.

Peníze z reklamy i mikroplateb

Prozatímní náklady na provoz pokrýval hlavně Martin Horák, pro další fungování jsou zvažovány různé možnosti včetně případného vstupu dalšího investora. To by umožnilo rozvinout další funkce zejména v mobilních platformách a také mezinárodní expanzi, která by přinesla i výrazně vyšší nároky na programátorské zdroje. Ty se momentálně soustředí především na optimalizaci user interface na základě feedbacku od uživatelů. Paralelně běží vývoj nativní mobilní aplikace, zatím pro iPhone. Stávávající mobilní aplikace byly stavěny na platformě PhoneGap, která se však údajně ukázala jako nevhodné a nestabilní řešení neumožňující využití pokročilých funkcí.

„Na podzim bychom chtěli být připraveni překročit hranice a expandovat, momentálně řešíme způsob propagace Leyteru v zahraničí. Hlavní zdroj příjmů do budoucna, který nám umožní další rozvoj, vidíme v mikroplatbách za zpřístupnění nadstandardních funkcí webu. Chceme také zapojit další funkce na bázi geolokace a v neposlední řadě určitě časem přidáme reklamu, a to cílenou ve stylu Facebooku, protože máme o uživatelích velmi kvalitní informace. Co se týče dat, chceme na pravidelné bázi vytvářet analýzy a reporty o životě a seznamování, které budou v základní podobě zdarma, ale nabízet budeme i detailní informace za poplatek například pro média,“ uzavírá Pulchart.

Názor investora

Ondřej Bartoš, Credo Ventures
O Leyteru jsem předtím nikdy neslyšel a obávám se, že tak to pro drtivou většinu lidí zůstane. Po důkladném projití webu jsem stále ještě zmaten ohledně přesného pozicování té služby – je to spíš Match.com, nebo Foursquare? Není pochyb o tom, že projekt ctí letošní buzzwordy social, mobile, local, ale v čem je jiný a unikátní od stovek dalších služeb? Obávám se, že pro znatelnější úspěch by potřeboval kritickou masu uživatelů, bez níž nebude fungovat, ať je to co je to.