Průvodce českými startupy: Leady.cz

„Před rokem jsme začali rozpracovávat několik projektů pro další využití naší existující datové základny, u kterých lze výhledově mít globální ambice. Vzniklo několik nápadů, ze kterých jsme tři začali nabízet, aniž bychom měli cokoliv hotového. Čistě pro ověření nápadu. Vytvořili jsme PDF leták a oslovili malý panel stávajících zákazníků. V hodnocení nejlépe dopadl právě systém Leady.cz , který takto „zakoupilo“ největší procento klientů,“ popisuje Tomáš Berger.

O co vlastně jde? Systém Leady.cz identifikuje firemní návštěvníky webu. Řekne, jaká firma přišla na web a co ji zajímalo, přičemž doplní další informace jako obrat, počet zaměstnanců, obor, adresu a kontakty. Umožňuje tak identifikovat nové klienty, více vytěžovat ty stávající a monitorovat své kampaně či online aktivity. Když se například firma na webu zajímá o mobilní aplikace, obchodník jí pak může nabídnout demo zdarma nebo ji zahrnout do dopisní kampaně a podobně. Pokud web navštíví stávající zákazník hledající manuál k produktu nebo informace o dalším modulu, ozvou se mu zástupci podpory či obchodu s radou.

Nejdřív klienti, potom produkt

Služba vznikla nad již funkční datovou základnou merk.cz, pomocí které zakladatelé Leady.cz dlouhodobě poskytují marketingové a obchodní informace o všech firmách v České republice. Data jsou v Česku unikátní a obsahují přes 250 informací u každé firmy či živnostníka jako jsou obraty za posledních 10 let, počty zaměstnanců, obory, kontaktní údaje, podíl na trhu a mnoho dalšího. Data jsou navíc vždy aktuální, základní parametry se aktualizují u každé firmy jednou za tři dny. Z dat čerpá například několik bankovních domů a řada předních B2B firem.

„Jakmile jsme měli v ruce první podepsanou objednávku, vysvětlili jsme prvnímu zákazníkovi, že bude muset se spuštěním trochu počkat, a začali na projektu pracovat. První objednávku jsme měli vlastně podepsanou, aniž by byla hotová jediná řádka kódu či cokoliv uděláno. Zní to možná divně, ale jen málo z těch, kdo pošlou pochvalu na e-mail, následně pošle i peníze na účet. Je to nejlepší postup pro eliminaci rizika, na který jsme zatím přišli,“ pokračuje Berger.

Jako problém se při vývoji ukázalo především párování velmi nehomogenních databází, na kterém si vylámalo zuby mnoho ostřílených vývojářů a chvíli se zdálo, že projekt zastaví. Nakonec se ale podařilo sestavit tým, který si s problémem dokázal poradit – je v něm například vývojář, který pracoval pro Facebook v USA, a řada dalších talentovaných lidí převážně ze zahraničí. Na začátku roku se tak začal systém neveřejně testovat a nyní už je nabízen v produkčním módu. Dosud získal několik stovek uživatelů, v drtivé většině z řad SME a korporací, návratnost investice do vývoje byla necelých 6 týdnů od spuštění.

„Systém staví na tom, že jen velmi málo potencionálních zákazníků udělá první krok a aktivně se ozve ohledně poptávky či rozšíření služeb. Díky Leady.cz může první krok udělat firma a vysvětlit přínos, nabídnout vhodnější řešení v momentě, kdy se potencionální zákazník rozhoduje. Další možností je měření kampaní, kdy lze sledovat jaké firmy a na co zareagovaly. To je velmi silná funkce – která firma dnes ví, kolik jí vydělal Twitter, microsite, klíčové slovo či PR článek?“ vysvětluje Berger.

Česko je jen první krok

Ve všech parametrech jako je počet zákazníků, uživatelů, UIP či webů roste služba od počátku o přibližně 30 procent týdně. V tuto chvíli je systém schopen identifikovat 40 až 50 procent českých firemních návštěv, pomalu se ale připravují datové základny a mutace pro další trhy, v prvním kole USA a Brazílii.

„První kriterium, tedy ověřit business model a dostat projekt do černých čísel, se nám podařilo splnit. Nyní zvažujeme, zda další rozvoj financovat vlastním nebo cizím kapitálem. S investory jsme zatím o penězích nejednali, oslovil jsem nicméně asi deset lidí z českého businessu a požádal je o zpětnou vazbu. S několika jsme domluveni, že se po nějaké době znovu ozveme. Žádný svůj projekt jsem nerealizoval s cizím kapitálem a byl bych rád, pokud by se to povedlo i u tohoto. V tuto chvíli chceme nechat projekt nechat ještě pár měsíců uzrát, aby případná investice byla zajímavější a my měli ověřený koncept mimo Českou republiku,“ říká Berger.

Dál se pracuje především na zlepšení obchodních procesů, pricingu a marketingu, což jsou oblasti, kde se celý tým musí podle Bergera ještě učit. Po technické stránce pak jde o optimalizaci a technickou škálovatelnost, protože počet UIP/den pomalu začíná dosahovat významnějších čísel. Protože je u nás systém unikátní, největším problémem prý je komunikovat potenciálním uživatelům rozdíl proti konvenčním webovým analytickým nástrojům a fakt, že systém není primárně analytickým, ale obchodním a marketingovým nástrojem. V zahraničí ú

Názor investora

Jan Barta, Elephant Orchestra

Jsem velký fanoušek. Má to potenciál být krásný business a po nějaké dostatečné verifikaci business modelu (zejména retence klientů) jsem pravděpodobně ochoten i investovat.