Průvodce českými startupy: Jízdomat

Jako je tomu u mnoha projektů, ani Jízdomat nevznikl hned při počátečním zrození myšlenky a vlastně nechybělo mnoho, aby nevznikl vůbec.

„Nápad na realizaci kvalitního webu se spolujízdou jsme měli již někdy v lednu 2009, kdy jsme se pokoušeli domluvit na spolupráci s malým lokálním projektem zaměřeným na spolujízdu pouze na trase Třebíč – Praha. Nicméně jsme se tehdy nedomluvili a projekt odložili. V průběhu roku se navíc objevily konkurenční weby, a tak jsme si řekli, že se tím nebudeme dál zabývat. Na podzim 2010 jsme ale myšlenku oprášili, protože se nám stále zdálo, že existující weby nenabídly zdaleka vše, co by bylo potřeba. Proto jsme se nakonec rozhodli projekt zrealizovat,“ vypráví Jan Mittner, který se do něj pustil spolu s Radkem Netouškem a Štěpánem Zikmundem.

Projekt tedy začal vznikat v říjnu minulého roku, přičemž jako motivace posloužilo hned několik faktorů. Jednak víra v to, že se může jednat o velmi populární a přínosnou službu, a zároveň vědomí toho, že lze základní verzi vytvořit v horizontu jednoho měsíce, takže případný neúspěch nebude znamenat příliš velkou ztrátu. Zároveň šlo o přirozenou chuť tvůrců věnovat se do budoucna méně zakázkovým projektům a zkoušet spíše vlastní věci, Jízdomat se tedy měl stát jakýmsi „pískovištěm“, kde se lze do začátku hodně naučit.

Nebát se konkurence

Za tři týdny (k 29. říjnu 2010) byla hotová spustitelná verze, která obsahovala všechny hlavní funkce a plnou integraci jak s Facebookem, tak s Google Maps. Jízdomat vznikl interně ve firmě svých zakladatelů (dříve Tajfun Digital, nově Vergilio) na základě desetiletých zkušeností se zakázkovou tvorbou webů a webových aplikací. „Co se názvu týče, měli jsme asi deset variant, nicméně žádná se nám nějak zvlášť nelíbila. Pak mě jednou při cestě v autě napadlo slovo jízdomat a už to zůstalo,“ říká Mittner.

Projekt se zatím zaměřuje primárně na Českou republiku a částečně na Slovensko, jízdy je nicméně možné zadávat odkudkoliv kamkoliv. V delším časovém horizontu je v rámci regionu plánována i zahraniční expanze, mělo by jít zejména o plnohodnotný vstup na Slovensko a dále do Maďarska či Polska.

„Mezi naše hlavní konkurenty v Česku patří autostop.cz či waybook.cz, nicméně žádný ze mně známých projektů nedokáže nabídnout takové funkce a komfort používání, a to i co se týče zahraničních projektů. Stejně tak jsme se co nejvíce zaměřili na spojení nabídky a poptávky, a i když nemám přesná čísla ostatních projektů, domnívám se, že na Jízdomatu je největší šance na obsazení místa v autě,“ myslí si Mittner.

Peníze až na druhém místě

Střednědobým cílem je co nejvíce penetrovat cílovou skupinu uživatelů, kam spadají z velké části především vysokoškoláci. V horizontu dvou let to znamená cíl přibližně 50 tisíc registrovaných uživatelů. Nyní, po roce fungování, je registrovaných uživatelů téměř 15 tisíc, z toho přibližně třetinu tvoří řidiči s autem. Lidé už na Jízdomat vložili více než 23 tisíc jednotlivých jízd, přičemž v jeden okamžik bývá k dispozici 700 až 900 jízd v závislosti na dni v týdnu. Sami cestující mají zájem využívat přes 7500 různých tras a prakticky všechna hodnocení řidičů i spolujezdců jsou pozitivní.

„Dlouhodobým cílem pak je, aby Jízdomat nebyl jen hezkým a užitečným projektem, ale aby také něco vydělal. Momentálně začíná nabízet reklamní prostor, abychom pokryli alespoň část nákladů. Do budoucna jsou možnosti monetizace projektu zejména v oblasti reklamy, neboť předpokládáme nárůst uživatelské základny. Důležité také je, že reklama může být vysoce cílená, neboť o každém uživateli víme, jaká města jsou pro něj relevantní, zda je to spíše cestující nebo řidič, zda je z nějaké vysoké školy a podobně. Zahraniční projekty pak většinou využívají freemium model, kdy platícím uživatelům nabízejí funkce, které jim usnadňují práci nebo zvyšují šanci na obsazení místa v autě. I toto může být cesta Jízdomatu, ale ne v nejbližší době. Kromě toho máme i několik dalších nápadů,“ vyjmenovává Mittner.

Už letos v květnu vstoupil do Jízdomatu nový partner v podobě Studenty, která zajišťuje zejména marketing a propagaci projektu. S její pomocí se během léta podařilo zrealizovat některé zajímavé větší akce (spolujízdy na velké hudební festivaly, jízdy politiků s Jízdomatem, apod.), které i během okurkové sezóny dokázaly zásadním způsobem zvednout návštěvnost i počet uživatelů. Chystá se také řada vylepšení samotného Jízdomatu, například spuštění mobilní verze nebo funkce pro pravidelné dojíždění do práce, i navazující marketingové akce, třeba spolujízdy „Holky s holkama“, které by mohly pomoci zvrátit výraznou převahu mužů mezi uživateli.

Názor investora

Ondřej Bartoš, Credo Ventures

Přestože mě trošku zlobí přidávání -matů na konec slov coby snaha přiživit se na úspěchu Slevomatu, musím konstatovat, že Jízdomat je velmi příjemná, přehledná a uživatelům přátelská aplikace, která navíc pomáhá a dává smysl. Navíc působí podle mého lépe než obdobné služby v zahraničí. Z pohledu investora by mě jen odrazovalo, že silně pochybuji o možnostech monetizace takovéto služby na českém trhu.

Jan Barta, Elephant Orchestra

Takovej hezkej projektík, očividně dělaný s velkou láskou, ale nevěřím, že se na tom dá vydělat (třeba to ani není záměr). Hezký upsell by možná byla nějaká monetizace pěkných stopařek…