Průvodce českými startupy: Graffiti Walls

„Před více než rokem jsme se v našem olomouckém studiu začali orientovat na mobilní segment webů a aplikací. Jeden z prvních nápadů, který se dočkal realizace, byly právě Graffiti Walls. Název není nijak objevný, ale mluví sám za sebe. Původně jsme ho koncipovali jako jednoduchý vyhledávač legálních stěn pro street artisty a graffiti umělce, jelikož sami máme k tomuto druhu umění blízko,“ říká Jakub Heglas, jeden ze členů studia CODE01.

Průvodce, katalog i galerie

Prvním nápadem bylo vytvoření iOS aplikace, která writerům cestujícím po světě najde nejen legální stěny pro realizaci, ale také je navede do nejbližších obchodů pro nákup grafických potřeb. Protože je ale pro podobný projekt klíčová aktuálnost dat, dostal se do Graffiti Walls postupem času sociální prvek nazvaný Neighbourhood Watch. Hledaná místa jsou tak zároveň galeriemi, kam můžou umělci okamžitě odeslat fotografii ze svého telefonu, jakmile dílo v daném místě dokončí. Ostatní pak mohou umělce nebo místo sledovat (watch). Samozřejmostí je přidávání nových míst, „lajkování“ a komentování fotek.

„Uvědomujeme si vyhraněnost naší cílovky, proto do budoucna zvažujeme rozšíření tematického okruhu na městské umění obecně. Určitě nebudeme diskriminovat naše uživatele za vkládání neautorských příspěvků. Proto také v budoucnu dostanou možnost vkládat kromě legálních ploch i samotné fotografie všeho možného, odkudkoliv. Dovedu si představit, že by spoustu lidí zajímalo, kde mohou najít a jak vypadaly Týcovy semafory, americké Dead Drops nebo berlínská Kunstszene,“ doplňuje Heglas.

S německou podporou

Propagaci Graffiti Walls bude mít z největší části na starost německý výrobce sprejů MOLOTOW, který patří na světě k těm největším a nejvýznamnějším. Právě tato společnost se stala hlavním partnerem projektu. Služba bude propagována celosvětově prostřednictvím jejích reklamních materiálů a v rámci jí pořádaných kulturních akcí, díky čemuž bude komunikace nejprve směřovat přímo k aktuální cílové skupině.

„Projekt už rok dotujeme z vlastní kapsy a ještě nějakou dobu, nenajdeme-li investora, určitě budeme. Pro rychlé spuštění bychom potřebovali půl milionu korun, o kterých v tuto chvíli jednáme se soukromým investorem. Rádi bychom ale získali peníze i na další rozvoj platformy jako takové a samozřejmě i businessové know-how zkušeného investora. Nejsme limitováni žádným konkrétním deadlinem, rádi bychom ale službu spustili letos na jaře,“ konstatuje Heglas.

O Graffiti Walls navíc podle něj tým neuvažuje jen jako o jednorázovém projektu, ale pojímá ho jako platformu. Na stejném principu by tak měly vzniknout i další podobné, zájmově vyhraněné služby. „V současné době se každý startup snaží zaujmout co nejširší publikum, my však jdeme naprosto opačnou cestou a věříme, že to, co funguje u zájmových diskuzních fór, může fungovat i ve formě dedikovaných sociálních mikrosítí, pokud se zohlední primárně potřeby dané skupiny,“ dodává s tím, že jedna taková skupina, od graffiti na míle daleko, už je v hledáčku. O co jde, to zatím zůstává tajemstvím.

Zaujme obchodníky georeklama?

Služba jako taková bude zdarma, uvažuje se pouze o symbolické ceně za aplikaci a následném prodeji reklamních ploch. Pro drobné prodejce graffiti potřeb by měla být zajímavá georeklama, která se zobrazí jen ve vybraném městě. Jak sami tvůrci říkají, bude to takový AdSense pro kamenné prodejny. Mobilní verze pro iPhone je v současnosti prioritou, vzhledem k ohlasům uživatelů se nicméně vážně uvažuje také o verzi pro Android.

V tuto chvíli, kdy je web ještě v uzavřeném testovacím provozu, eviduje více než 3000 unikátních návštěvníků, převážně ze Spojených států, západní Evropy a Ruska. Podařilo se již také nasbírat data ze všech koutů světa včetně Indonésie, Jižní Ameriky nebo Mexika. V databázi je nyní něco přes 200 míst a mnoho z nich obsahuje velké množství fotografií. „Máme radost, že se vybraní uživatelé, kterým jsme dali přístup do bety, snaží nahrávat pouze kvalitní obsah, tedy na úkor kvantity,“ říká Heglas.

„Věříme, že časem bude pro naše potenciální inzerenty přesné zacílení (geograficky pro maloobchodníky, stylově pro světové výrobce, např. oblečení) dostatečně přitažlivé a služba, respektive celá platforma, bude v černých číslech. Prioritou je pro nás ale aktuálně kvalitní obsah a uživatelé, kteří budou službu využívat s radostí. Reálně očekáváme několik desítek tisíc registrovaných uživatelů a o to větší počet běžných návštěvníků. Jaká budou čísla, jakmile službu rozšíříme i o běžné urban umění, to si netroufám odhadovat,“ uzavírá.

Projekt můžete sledovat na webu, na blogu, na Twitteru i na Facebooku.

Názor investora

Jan Barta, Elephant Orchestra
Přijde mi to jako dobrý nápad – takový další evoluční stupeň graffz časopisů a videií. Imho aby to chytilo trakci, tak to nesmí zapáchat provinčností, tzn. chtělo by nějak získat top jména z Londýna, New Yorku apod., která by to začala využívat hned ze začátku, aby to dostalo ten punc světovosti. Co se týče business modelu, tak bych byl spíše skeptický k těm menším obchůdkům, podle mě cesta tady spíše bude klasická display reklama, kterou tady paradoxně bude možné zasáhnout cílovku, která je téměř nezasažitelná skrz jiná média (a marketéři si jí budou víc cenit).

Přihlaste to asap do StartupYardu.

Ondřej Bartoš, Credo Ventures
Graffiti Walls vypadá jako velmi zajímavý projekt – má jasné zacílení, globální ambice, vychází z potřeb na trhu, má silného partnera… nicméně, pořád je to hobby projekt, u nějž si zatím neumím představit příliš silný business model (inzerce, byť cílená, jím podle mého není). Každopádně držím palce a věřím, že se tvůrcům v CODE01 podaří vymyslet rozšíření, které by z hobby projektu udělalo business.