Průvodce českými startupy: Futurelytics

„Jsme tým, který se zná již z dob vysoké školy a skládá se z ekonomů, statistiků, programátorů a specialistů na pokročilou analýzu dat. V oblasti Business Intelligence se pohybujeme již přes deset let a na různých projektech jsme si ověřili sílu prediktivních modelů a jejich užitečnost pro větší zákazníky. Jednalo se ovšem takřka vždy o projekty na míru. Rozhodli jsme se založit samostatný startup a vytvořit produkt a značku také pro střední a menší firmy,“ říká ke vzniku společnosti jeden ze zakladatelů Daniel Hastík.

Služba se stejně tak mohla jmenovat Datasimply, SimpLift nebo Snapdata, ale nakonec vyhrál právě název Futurelytics. Zpočátku šly do projektu vlastní peníze, následná výhra v Seedcampu ale znamenala první seed investici a pomohla dostat se z pozice no-name startupu z východní Evropy na světovou scénu. Seedcamp je zřejmě nejprestižnější akcí svého druhu v Evropě a úspěchu českého týmu si všimly například i Financial Times.

Aby děsivá data byla užitečná

Business analytika dat je velké téma, kde se již řadu let pohybuje spousta silných hráčů. S tím, jak masivně roste objem dat, se ale orientace v nich stává velice obtížnou a samotné reporty či dashboard z různých datových zdrojů nejsou pro rozhodování ve firmách dostačující. Koncový uživatel potřebuje do ruky dostat nejenom nástroj v podobě vizualizace dát, ale i radu, co má s takovou informací dělat. A to je přesně oblast, na kterou se Futurelytics specializují se svou „behaviorální segmentací“ a napojením na marketingové systémy.

„Segmentace zákazníků je hodně žhavé téma, ovšem málokdo ji umí dělat skutečně dobře. Jak vytvořit model, který respektuje chování zákazníků, je srozumitelný a dává jasný návod, co s kterým segmentem dělat, abychom každému zákazníkovi věnovali tolik pozornosti, kolik si zaslouží, a firma měla jednotnou strategii ke zvyšování hodnoty zákazníka? Tuhle sílu jsme našli v modelu RFM (Recency – Frequency – Monetary),“ vysvětluje Miroslav Černý.

Cloudové řešení od Futurelytics zpracovává data o klientech z CRM systémů, e-commerce či jiných, a následně předkládá pracovníkům z obchodu a marketingu jasné segmenty a navrhuje konkrétní akce vedoucí ke zvyšování obratu, úspoře nákladů a prodloužení retence zákazníka. Ve formě přehledných interaktivních dashboardů nabízí stručný přehled o sales pipeline, klíčových klientech a příležitostech, a vede člověka k tomu, co s klienty dělat a proč a čemu se vyhnout. Průběžně se pracuje na vylepšování analytik, přibývají modely pro účinnější detekci odcházejících zákazníků či práci s loajálními klienty a up-selling.

Stát na vlastních nohou

„Naším snem byla vždy nezávislost místní a časová. Vzorem je pro nás fungování firmy 37signals a tato vize pojí celý náš tým dohromady. Teď se nám tedy tento sen plní. Se startupem je samozřejmě spousta práce a jelikož člověk dělá na vlastním, je někdy těžké se zastavit a říct si: tak to pro dnešek stačí, udělal jsem, co jsem mohl, zítra je taky den. Ale to nevadí. Spíš je nám vlastní SCRUM přístup. Každý den ráno probereme během 30 minut operativní záležitosti a jednou týdně děláme celkové shrnutí toho, kam jsme se posunuli, jaké řešíme problémy a jaký je plán na příští týden. Tím pádem vůbec nevadí, že se cíle stále mění. Kdybychom se upnuli k původní představě, že budeme dodávat naše řešení českým e-shopům, asi bychom nedostali příležitost komunikovat s významnými mezinárodními firmami, ani by naše kroky nevedly na akci typu Seedcamp,“ popisuje Hastík.

Společnost má zatím jeden zdroj příjmů z produktu Account Analyzer, vede k němu ale několik cest. Jedním z kanálů je listing na SalesForce AppExchange, kam není zrovna lehké se dostat a jde v tomto směru o první vlaštovku ze střední a východní Evropy. Dalším strategickým partnerem je firma Cazoomi. Díky jejich SyncApps, službě pro synchronizaci dat mezi cloudovymi systémy, mají Futurelytics možnost objevit se uprostřed tohoto toku jako užitečný doplněk, který běžné přehazování dat z místa na místo obohatí o účinné mailing-listy. Logika těchto a dalších partnerství je jednoduchá – řadě firem se produkt líbí, stává se standardní součástí jejich platforem a o výsledný zisk se obě strany podělí.

„Spíš než na vývoj nových produktů se v nejbližší době zaměříme na usnadnění přístupu k Account Analyzer a vylepšení jeho funkcí. Znamená to především užší integraci s dalšími CRM systémy. Po stránce funkcí se uživatelé mohou těšit na vylepšený model pro detekci zákazníků na odchodu (tzv. Churn), modulu pro analýzu loajality a prodloužení retence zákazníka či přesnější odhad očekávaného obratu. Cílovým trhem je pro nás aktuálně USA a Kanada, máme však své obchodní partnery i v Británii,“ nastínil Černý.

Příští rok se ukáže

Uživatelů zatím Futurelytics mají desítky, počet leadů i samotných instalací ale roste každý týden. Investice od Seedcampu umožní bez problémů fungovat několik dalších měsíců, hlavním přínosem se ale stane síť mentorů a partnerů Seedcampu, jehož kontakty týmu připraví půdu pro komunikaci o prvním kole financování od venture kapitálových firem. A potom to bude teprve zajímavé.

„Jsme rádi, že jsme se dostali dost daleko pomocí vlastního financování, práce zadarmo a síly vůle. Teď však cítíme, že je ten správný čas začít pracovat a expandovat do světa s cizím kapitálem. To nám umožní rozšířit povědomí o našich službách a vyvíjet produkt rychleji. Rovněž se příští rok chystáme do Silicon Valley vést obchodní jednání s potenciálními partnery,“ uzavírá Hastík.

Diskuze k článku