Průvodce českými startupy: Collabim

„Koncem roku 2007 jsem začal pracovat jako linkbuilder (získávač odkazů) v H1.cz, kde jsem pracoval v týmu tří až dalších linkbuilderů. V té době jsem byl v prvním ročníku VŠE a měl za sebou asi dva roky freelance programátorské praxe na menších webech a e-shopech. Asi po třech měsících práce jsem si uvědomil, že každý řešíme podobné problémy, komunikujeme často se stejnými weby, ale navzájem o svých aktivitách nevíme. Při práci linkbuildera mi programování trochu chybělo, tak jsem se rozhodl, že ve svém volném čase vytvořím jednoduchou aplikaci pro evidenci, sdílení a reportování získaných zpětných odkazů. Aplikaci jsem pracovně pojmenoval LbManager,“ líčí Jiří Koutný začátky svého nástroje Collabim.

První rok a půl ho ale kromě něj v H1.cz skoro nikdo jiný nepoužíval, protože – jak sám přiznává – byl opravdu hrozný a uživatelsky naprosto nepřívětivý. Problém byl zejména v tom, že byla aplikace nejprve vytvářena bez jakékoliv koncepce nebo cíle. „Když mě napadla nějaká funkce, tak jsem ji téměř okamžitě naprogramoval. U většiny funkcí jsem si ale za měsíc uvědomil, že je při práci linkbuildera stejně nepoužívám. Čas, který jsem strávil jejich vytvářením, řádově převyšoval čas, který mi jejich používání šetřilo. Byla to pro mě ale velká škola,“ říká Koutný.

V průběhu roku 2009 v něm ale začala sílit touha nabízet LbManager i dalším firmám z oboru. Nejdříve to mělo být pod hlavičkou H1.cz, což se ale kvůli počáteční nezkušenosti a malému zájmu ze strany vedení nesetkalo s úspěchem. Koncem listopadu 2009 proto Koutný H1.cz opustil a začal LbManager nabízet i ostatním oborovým firmám v Česku. První verze placeného Collabimu byla uvedena na trh 16. února 2010.

Od počátku proti konkurenci

Název Collabim vznikl z věty COLLABorate on Internet Marketing activities. Do jisté míry měl být protiváhou konkurenčních řešení, která v té době měla poměrně odvážné názvy jako Ultimate SEO Manager, HyperSEO Analyzator a podobně. Jednoslovné označení bez slova SEO mělo projekt odlišit, byť to má svá pro i proti. Projekt měl navíc již od počátku být mezinárodní, proto musela k názvu existovat i volná .com doména.

„Do startu jsem měl ušetřeno asi 100 tisíc korun, které jsem ale téměř nepoužil. Dobrým rozhodnutím bylo také vytvoření jednoduchého business plánu včetně SWOT analýzy a hlavně finančního plánu. Z dnešního pohledu plán samozřejmě vypadá naprosto směšně. Důležité ale bylo, že jsem si v něm stanovil nějaké milníky. Když se mi je později podařilo splnit, dodávalo mi to motivaci táhnout projekt stále kupředu,“ popisuje Koutný.

Collabim je webový SEO nástroj primárně určený internetovým agenturám, webovým studiím a sólo SEO konzultantům. Pomáhá jim především s měřením pozic ve vyhledávačích, hledání kvalitních webů pro linkbuilding a při reportování. Od uvedení na trh nicméně prodělal mnoho změn.

„Po odchodu z H1.cz jsem měl o možné poptávce velmi zkreslené představy. Zpětná vazba od klientů ale postupně pomohla nasměrovat vývoj tím správným směrem. Z nástroje pro spolupráci na aktivitách internetového marketingu (COLLABorate) se postupně stává nástroj více analytický. Collabim se zaměřuje na úzkou cílovou skupinu firem a řeší jejich velmi specifické potřeby. Na českém trhu neexistuje žádná pořádná konkurence. Několik podobných produktů sice funguje, ale podle jejich prezentace mám pocit, že to nemůžou myslet vážně,“ konstatuje Koutný.

Česká základna a globální plány

Collabim žije z pravidelných měsíčních poplatků za jeho využívání, které se pohybují od 450 do 6000 korun za měsíc. Podařilo se mu získat většinu důležitých internetových agentur v Česku a plnit na začátku stanovený finanční plán v optimistické variantě.

„Na druhou stranu byl původní finanční plán velmi skromný, protože byl nastaven v době, kdy jsem neměl žádné zkušenosti s provozem firmy či zaměstnáváním lidí. I tak se ale projektu v Česku daří lépe, než jsem na začátku očekával. Na českém trhu je Collabim 15 měsíců, pracují na něm tři lidé, já a dva programátoři. Spravujeme více než 2 400 účtů. Aktivních účtů je přes 500, i když je těžké je identifikovat – někteří uživatelé se totiž do systému přihlašují třeba jen jednou měsíčně. Obrat se blíží 100 tisíc korun měsíčně, provozní náklady jsou asi 12 procent bez mezd,“ říká Koutný. Dodává však, že zůstat jen na českém trhu nelze.

„Z dlouhodobého hlediska je pro nás zásadní zahraniční expanze, protože český trh je příliš malý. V současné době tedy sháním partnery v Německu, Polsku a dalších evropských zemích. Anglický trh jsme prozatím zavrhli, protože je na něm konkurence příliš velká. Naší hlavní prioritou je nyní modul pro vytváření pokročilých reportů pro klienty/management. Reportování představuje noční můru každého konzultanta a zabírá mu měsíčně mnoho hodin práce. Collabim proto vytvoří reporty za konzultanta a ten se může věnovat něčemu užitečnějšímu.“

Názor investora

Ondřej Raška (@vondra), Miton Investment
Collabim od Jirky Koutného beru jako další český startup, který má mezinárodní ambice. Zatím ho spíš vidím jako nástroj pro H1, tedy vlastně Ataxo. Po technické stránce je výborně udělaný. Jednoduchý, přehledný, funkční. Největší konkurenční výhodu vnímám v řízení práce ve větších týmech.

Můj názor je, že aby fungoval, potřebuje agentury. Přemýšlím, jak se do těchto agentur mezinárodně dostat? SEMPO, …? Nebo najmout vlastní lidi? Nedokáži odhadnout, jaký může být trh pro tyto nástroje. Jen to, že je limitován max. na jednotky procent, které za svou práci účtují SEO agentury. Zkusil bych nástroj posunout víc do služby nad tím a dostat se k většímu trhu.

Pavel Doležal, zakladatel Ataxo
Collabim znám, zkoušel jsem a jsem přesvědčen, že je to skvělý nástroj. Přesně v duchu 37Signalu, soustřeďte se na produkt. Stal jsem se nadšeným apoštolem Collabimu a všude ho doporučuji. Je to přesně nástroj, který vznikl z potřeby někoho něco vyřešit, což považuji za skvělou cestu.